SmartHome má pro pojišťovny velký potenciál


			SmartHome má pro pojišťovny velký potenciál

Chytrá domácnost je podle některých expertů jedním z posledních styčných bodů směrem k zákazníkovi, které je ještě neobsazené a které by mohly pro sebe zabrat pojišťovny. V rozporu s prognózami není boom SmartHome nijak překotný.

Například expert firmy specializující se na sítě Devolo z Cách v Německu Felix Strohmaier říká: „Myslíme si, že jen čistě zasíťovaný dům, tedy objekt vybavený konektivitou, nepřináší zákazníkovi kýženou přidanou hodnotu. Tu by mu zajistila doplňková asistence. A tou se zatím zabývá jen pár „pionýrů“, není to žádná běžná praxe.“

Devolo už kooperuje s pojišťovnami Generali a Bayerische, nově nastavuje spolupráci i s pojišťovnou Zurich. Odpovědnost za skutečnost, že SmartHome zatím neumožňuje situačně přiléhavá pojistná i asistenční řešení, je podle Strohmaiera na pojišťovnách samotných. Jako slabinu jmenoval zejména chybějící IT systémy spolehlivé i do budoucna, požadavky na bezpečnost a zachování důvěrnosti privátních dat, stejně jako regulatorní otázky týkající se neživotních segmentů pojištění.


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Schíza pojištění bagatelních škod


Naopak na plusové straně jsou silná portfolia klientů a kvalifikované sítě služeb pojišťoven. Právě na nedostatku takových kvalifikovaných poskytovatelů služeb krachla snaha Amazonu v USA s jejich produktem „Key-Service“. Bude na pojišťovnách, aby marketingově „přikrášlily“ svá řešení a do centra pozornosti postavily zákazníka samotného.

Problém se ukazuje ale i u zprostředkovatelů, kteří z obavy, že jejich klienti jim budou hlásit každý sebemenší funkční problém, nechtějí takové služby nabízet. Přitom podle Strohmaiera je jejich strach přehnaný. Uvádí, že při instalaci žádný problém nehrozí a zvládne ji každý, kdo umí obsluhovat smartphone.


Mohlo by vás zajímat: Myslíte, že se vám to nestane? Kyberzločin se právě děje blízko vás!


To, že se SmartHome může pro pojistitele „vyplatit“, ukazují Stefanie Kresse z firmy na armatury Grohe a Olaf Michels z Albagu, dceřiné společnosti Provinzial Rheinland. Po fázi testů nyní pojišťovna startuje se strukturovaným plošným pokrytím kmene zákazníků ventily a senzory proti úniku vody. První budou montovány za měřáky spotřeby na hlavním potrubí. Dokážou zastavit vodu při neobvyklém odběru na základě algoritmu, druhé budou sledovat vzduch v prostorách, kde se nachází. Oba systémy vyhlašují poplach přes aplikaci na smartphonu, a přímo v pojišťovně uvedou do pohybu asistenční proces.

Vodovodní škody se podílejí na celkových škodách na obytných budovách v Německu asi z 60 - 65 %. I když v posledních 2 letech toto odvětví zase zaznamenalo malé zisky, činilo combined ratio za uplynulých 10 let průměrně 114 %. Jenom čtvrtina nákladů na vodovodní škody jsou náklady na opravu potrubí; tři čtvrtiny jsou následné škody. „A to jsou právě náklady, jimž se můžou pojišťovny vyhnout,“ přesvědčuje Stefanie Kresse. Předpokladem je, že škoda bude dost rychle detekována a přívod vody zastaven.


Mohlo by vás zajímat: Podívejte se: Kde žijí v Evropě nejvášnivější kuřáci?


Podle Olafa Michelse nebude podmínkou sjednání pojištění obytných budov systém proti úniku vody, je však možné, že jeho existence povede ke slevě. Podle něj nelze zatím nic přesnějšího vyhlásit, protože kolegové stále ještě sazby kalkulují. Podle něj je ale opravdovou výzvou získat síť řemeslníků, kteří budou instalaci ventilů a senzorů provádět. Kvůli zapojení WLAN je nutné, aby řemeslníci brali ohled na nezbytné podmínky. Po algoritmu pro rodinné domy nyní pracuje Grohe i na řešení pro větší budovy, zejména pro komunální domy a firemní provozy.

Řešení SmartHome se zatím v Německu prosazuje jen pomalu. Loni se nacházela alespoň jedna aplikace v provozu u 6,1 milionu domácností. Předpokládá se (Statista Digital Market Outlooks), že do roku 20123 by měl tento počet vzrůst na více než dvojnásobek (13,5 milionu domácností). Nejčastěji se zatím využívají zařízení z kategorie „sítě a řízení domácnosti“, jako jsou chytré reproduktory, centrální komunikační jednotky, programovatelné senzory a tlačítka nebo vložky do zásuvek pro připojení a odpojení spotřebičů ze sítě. Nejméně se zatím šíří aplikace pro hlídání budov a z kategorie Home Entertainment.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články