Sloupek Kateřiny Lhotské: Srpnové ozvěny...


			Sloupek Kateřiny Lhotské: Srpnové ozvěny...

To nám to léto ale uteklo… Druhá polovina prázdnin navázala na tu první, a tak jsme si je letos užívali ve znamení tradičního středoevropského letního počasí. Ekonomika pak stále doháněla to, co v průběhu pandemické krize zameškala, i když v závěru na nás koronamrška zase vycenila své zuby.

To s těmi zuby je samozřejmě myšleno obrazně, protože viry údajně žádné nemají. I když vlastně nevím, protože jsem žádné na vlastní oči neviděla. Respektive viděla, ale byly tak mrňavý, že se to nedalo rozpoznat.

Ovšem viry přicházejí a odcházejí, zatímco nápady Evropské komise (EK) zůstávají. Teď jí poslala Insurance Europe (IE) ponížený list, kde si dovoluje vyslovit svoje pochybnosti ohledně návrhu EK na zavedení „definice udržitelnosti“ investic. To je nové lejstro, které má určovat, co se o nich má všechno zveřejňovat, aby bylo zřejmé, jaké jsou jejich dopady z pohledu klimatického a sociálního. To jsou mi ale věci… Já hloupá si doteď myslela, že investory zajímá především to, kolik jim investice vynese a s jakým rizikem. Podle sociálních inženýrů mají však být natolik „uvědomělí“, že „neudržitelně“ nezainvestují ani floka. Obávám se, že kapitalismus právě skončil…


Mohlo by vás zajímat: Novinky v právní úpravě ochrany spotřebitele


IE se také vyjádřila k připravované revizi Solvency II. Prý pojistitelé tuto regulaci „silně podporují“, ale podle nich klade překážky v podpoře dlouhodobých investic. Takže by bylo fajn se nad tímto problémem zamyslet a udělat nějaké změny, které by jej mohly vyřešit. A pokud by se dělaly, tak aby nebyly „šité horkou jehlou“. Přeloženo do češtiny to znamená, že pojistitelům se některé aspekty Solvency II moc nezamlouvají, ale bojí se, že když do toho nyní začne EK vrtat, tak to bude ještě horší. Zřejmě už s tím mají svoje zkušenosti…

Když jsme u té regulace, tak nejen naši zprostředkovatelé musí dávat bacha na to, co a jak klientům nabízejí. V Japonsku dostali flastr za chybné finanční poradenství dokonce i pošťáci. Prý tam došlo k 220 000 případů nekorektního jednání. Sice není úplně jasné, čeho se vlastně týkaly, ale dost možná se v zemi vycházejícího slunce stávalo, že zákazník, který si přišel na poštu koupit známku, odcházel s pojištěním. Pokud by to náhodou někomu něco připomínalo, tak pro jistotu upozorňuji, že řeč je o Japonsku…


Mohlo by vás zajímat: Když ekonomové nevidí pro stromy les


„Experti“ se snaží odhadnout, kdy se pojistný trh vrátí po pandemii zase k růstu a jak bude tento růst intenzivní. Někteří říkají, že už příští rok, jiní pak že až o rok později. Dovoluji si připojit také svůj odhad a popsat způsob, jak jsem k němu dospěla. Hodila jsem si kostkou a padla mi šestka. A tak jsem házela ještě jednou a padla mi trojka. Moje předpověď tedy zní: růst o 6 %, ale až za tři roky. Myslím, že pravděpodobnost správnosti mého „odhadu“ se od těch „expertních“ moc neliší…

Už i do pojišťovnictví začala pronikat „umělá inteligence“. Zajímalo by mne, jestli se vedle ní nezačne rozvíjet i „umělá blbost“. Obávám se, že ano a největší potíž vidím v tom, že ji od „umělé inteligence“ málokdo rozpozná…

V našem historickém exkurzu se tentokrát podíváme velmi hluboko do minulosti. V srpnu to totiž bylo 2 500 let, co vojska řeckých států vedená spartským králem Leónidasem podlehla v bitvě u Thermopyl vojsku perského krále Xerxa I. Vítězové měli obrovskou převahu, kdy stálo zhruba 200 000 jejich bojovníků proti asi 7 000 Řekům. Jejich oběť však nebyla zbytečná. Řekové tím totiž získali potřebný čas na zformování silného loďstvo a u Salamíny pak Xerxovi vrátili porážku i s úroky. A bylo po perských výbojích…

Tento článek nevyjadřuje názor společnosti Creasoft. 

Kateřina Lhotská
vedoucí odděle ní analýz a finančních produktů, Creasoft s.r.o.
člen Finanční akademie Zlaté koruny
stříbrná blogerka v kategorii Nováček roku 2018 serveru iDNES

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články