Rozptýlená pozornost. Přízrak dnešního řidiče (2. díl)


			Rozptýlená pozornost. Přízrak dnešního řidiče (2. díl)
13.10.2017 Spektrum

Řidiči, ale i cyklisté a chodci, se v silničním provozu často věnují činnostem, které rozptylují jejich pozornost – například poslechu hudby, telefonování nebo čtení a psaní sms. Rozptýlená pozornost negativně ovlivňuje jejich chování v silničním provozu. V závěrečné části studie se zaměříme na řešení situace z pera Nizozemského institutu pro silniční bezpečnost.

Jaký vliv má rozptýlená pozornost na výkon v silničním provozu?

V posledních letech se řada studií věnovala vlivu rozptýlené pozornosti na chování v silničním provozu. Probíhaly z větší části v laboratorních podmínkách s využitím simulátoru jízdy, virtuální reality nebo počítačové animace. V několika případech byly prováděny i experimenty přímo na silnici.


Mohlo by vás zajímat: Rozptýlená pozornost. Přízrak dnešního řidiče (1. díl)


Všechny tyto studie dospěly k závěru, že rozptýlení pozornosti ovlivňuje alespoň z části schopnost reagovat v silničním provozu. Například řidiči, jejichž pozornost je rozptýlena, více vybočují ze směru jízdy, protože ztrácejí plnou kontrolu nad vozidlem. Účastníci silničního provozu, kteří se věnují činnostem rozptylujícím jejich pozornost, navíc často přehlédnou důležité informace. K tomu dochází zejména proto, že řidič již nesleduje silnici, když například vyhledává konkrétní skladbu na přenosném hudebním přehrávači. Ale i když řidič „má oči na silnici“, kognitivní rozptýlení zapříčiněné například telefonováním může způsobit, že řidič přehlédne něco důležitého.

Rozptýlená pozornost často způsobuje nižší cestovní rychlost a větší rozestup mezi vozidly. Zdá se, že tímto způsobem účastníci silničního provozu kompenzují svoji nesoustředěnost. Obecně platí, že vyšší rozestup mezi vozidly a nižší cestovní rychlost jsou z hlediska bezpečnosti silničního provozu dobré (viz SWOV fact sheety Rozestup mezi vozidly a bezpečnost silničního provozu a Rychlost a řízení rychlosti). Když však nižší rychlost způsobí větší rychlostní rozdíly mezi řidiči, z nichž někteří mohou mít rozptýlenou pozornost, a ostatními účastníky silničního provozu (viz také SWOV fact sheet Trvale udržitelná bezpečnost silničního provozu, archiv), nastává nerovnovážná a potenciálně nebezpečná situace.


Mohlo by vás zajímat: Háčky v pojištění odpovědnosti. Pozor na výluku hrubé nedbalosti


Krom výše uvedených negativních vlivů uvádějí některé zdroje i to, že rozptylující faktory mohou mít pozitivní vliv na jízdu. Například hudba může snižovat stres a agresivitu a pomáhat řidičům udržet si za volantem bdělost. Zdá se, že poslech hudby má velmi málo negativních účinků, pokud se nejedná o emotivní hudbu, hlasitou hudbu nebo hudbu ve velmi rychlém rytmu.

Jak rozptýlená pozornost ovlivňuje nehodovost a riziko?

Není snadné kvantifikovat přesné riziko dopravní nehody zapříčiněné různými aktivitami rozptylujícími pozornost. Je velmi obtížné určit kauzalitu. Velká americká studie z roku 2016 na vzorku 905 dopravních nehod zkoumala ze záznamů kamer, čemu řidič věnoval pozornost těsně před nehodou. Zjistilo se, že v 68 % případů byla pozornost řidiče rozptýlena.

Mezi nejčastější rozptylující faktory patřila konverzace se spolucestujícím, telefonování a ovládání přístrojů. Některé další studie však uvádějí nižší odhady. Většina dříve provedených studií uvádí, že rozptýlená pozornost je faktorem v 5 až 25 % všech dopravních nehod (Hurts et al., 2011). Velký rozptyl dat je, mimo jiné, důsledkem rozdílných definic rozptýlené pozornosti, s nimiž pracují jednotlivé studie, a metodiky tvorby odhadů.


Mohlo by vás zajímat: ČAP informuje: Ceny POV klesají. Průměrem je 2764 Kč


Rozdíly v definicích a metodice výzkumu také znemožňují přesné určení toho, jak nebezpečné jsou konkrétní činnosti odvádějící pozornost. Mnoho těchto činností může zvyšovat riziko dopravních nehod. Americké studie Naturalistic Driving studies (ND) poukazují na to, že zejména ty aktivity, které největší měrou přispívají k rozptýlení a jsou tudíž nejnebezpečnější, jsou silně vizuální činnosti.

Mezi ty patří zejména psaní a čtení smsek, ale také zadávání telefonních čísel a natahování se po různých věcech; během této činnosti nesleduje účastník silničního provozu silnici, a to na nezanedbatelnou dobu. Starší studie ND pracují se vzorkem, který zahrnuje i skoronehody, protože počet skutečných dopravních nehod byl moc malý pro účely statistické analýzy. Rozptýlená pozornost však může hrát jinou roli při skoronehodách a skutečných nehodách.

Co se s tím dá dělat?

Některá opatření s cílem předcházet rozptýlené pozornosti v silničním provozu již existují  – zákon například zakazuje telefonovat za volantem s mobilem v ruce a vznikla pravidla upravující reklamu podél silnic.

Pozornost by měla také být věnována rizikům pozornost ovlivňujících faktorů již ve fázi výchovy řidičů v autoškolách. I samotnou techniku vozidla lze přizpůsobit – veškeré přístroje ve vozidle mohou mít uživatelsky přátelské ovládací systémy, které při manipulaci nevyžadují tolik pozornosti; to je jedno z doporučení Evropské komise (EU, 2008). Dalším příklade je integrace různých aplikací do jednoho systému, který (například sledováním mentálního úsilí řidiče) bude umět vyhodnotit, která ze zpráv je pro řidiče v daný okamžik nejdůležitější.


Mohlo by vás zajímat: Blíží se zdanění pojišťovnictví? Slovensko už navrhlo zákon


Dalším možným opatřením je vývoj varovných systémů, které nepozorného řidiče upozorní nebo v rizikové situaci dokonce zasáhnou (viz SWOV fact sheet Inteligentní dopravní systémy (ITS) a bezpečnost silničního provozu). Může být navíc znemožněn provoz přístrojů, například navigačního systému, během jízdy. Telefonování s mobilním telefonem v ruce i přes handsfree by mělo být omezeno na maximum, například aplikacemi typu Auto Reply App (více informací o aplikaci Auto Reply App naleznete ve SWOV fact sheetu Mobilní telefonování za jízdy). V neposlední řadě lez upravit i samotnou silnici, aby mohli řidiči bezpečně zastavit v mnoha místech – aby si zavolali nebo nastavili navigaci.

V současné době zatím neexistuje dostatečný objem důkazů o efektivitě různých opatření, která byla již implementována s cílem snížit nepozornost řidičů. Zatím se jeví jako nejlepší kombinaci různých opatření – v oblasti legislativy, postihu i změny myšlení, která ovlivní společenskou akceptovatelnost různého chování v silničním provozu.

Zdroj: Nizozemský institut pro silniční bezpečnost

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články