Asistenční společnosti: Češi jezdí na nevhodných gumách


			Asistenční společnosti: Češi jezdí na nevhodných gumách
25.10.2017 Tiskové zprávy

Dle odhadu asistenčních společností, které zasahují u havarovaných či porouchaných vozidel, jezdí na začátku zimní sezóny nejméně 15-20 % řidičů na nevhodných či zcela špatných pneumatikách. Dle České asociace asistenčních společností (ČAAS) jde nejčastěji o nedostatečný vzorek (sjeté pneu), špatné sezónní pneumatiky (letní v zimě a naopak) či pneu s nevhodným rychlostním či hmotnostním indexem.

Kromě pokuty při silniční kontrole, problémům při technické kontrole vozidla může být špatně zvolená pneumatika i příčinou závažné dopravní nehody, kdy vozidlo skončí mimo silnici. Viník nehody následně může špatné obutí vozidla pocítit při výplatě pojistného plnění. Od 1. listopadu mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo ji na vozovce lze vzhledem k počasí očekávat.

Podle statistiky České asociace asistenčních společností (ČAAS) na podzim roste počet případů, kdy je nutné vyproštění vozidla, za řadu těchto situací může kromě nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky i nevhodné obutí vozidla. V případě, že vozidlo skončí mimo silnici, měli by se motoristé obrátit na asistenční společnost své pojišťovny, která havarované vozidlo odborně vyprostí. Pouze tak lze předejít následnému poškození vozidla, pokud by bylo vyproštění provedeno neprofesionálně.


Mohlo by vás zajímat: Crash test Allianz: Nezajištěné pneumatiky v kabině jsou hrozba


Podle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo na vozovce vzhledem k počasí být může. Zimní obutí musí motoristé použít v tomto období vždy na úseku označeném dopravní značkou „zimní výbava“. Přesto řada řidičů na toto zákonné nařízení včas nezareaguje a v zimním období vyráží na silnice s nevhodnými pneumatikami.

Potvrzují to zkušenosti asistenčních společností. „Nepřipravené řidiče obvykle zalarmuje první sněžení, a pak se rozhodují, zda riskovat jízdu na letních pneumatikách při teplotách pod bodem mrazu. Rozhodně to nedoporučuji, máme zdokumentovanou řadu případů, kdy i dobrý řidič vozidlo na letních pneu nezvládl a skončilo to dopravní nehodou. Řidiči s na zimu nevybaveným vozidlem nejenom ohrožují sebe i ostatní účastníky provozu, ale také často zablokují dopravu již při lehce zhoršené sjízdnosti vozovek,“ říká Vladimír Fuchs, viceprezident České asociace asistenčních společností a ředitel asistenční společnosti Europ Assistance.


Mohlo by vás zajímat: ERA Automotive: Celoevropský partner pro služby motoristům


Podobný názor má také Marek Jaroš, ředitel asistenční společnosti Global Assistance: „Přezutí na správnou sezónní pneumatiku považuji za nutnost. Nezbytná je ale také dobrá kondice pneumatiky, ta zimní musí mít více než 4 mm hluboký vzorek a je vhodné sledovat stáří pneumatiky, protože starší zimní pneu ztrácejí své vlastnosti a přestávají být bezpečné.“  

Pokud však již k nehodě vozidla dojde, musí řidič postupovat s ohledem na bezpečnost zajištění bezpečného provozu na silnici. „K nehodě by měli účastníci nehody vždy volat specializovanou asistenční společnost, která zajistí odborné vyproštění automobilu. Jinak hrozí zbytečné poškození vozu. Vyproštění je součástí asistenčních služeb poskytovaných pojišťovnou k povinnému ručení či havarijnímu pojištění. Tuto pomoc své pojišťovny si motoristé v nouzi nejsnadněji přivolají prostřednictvím Linky pomoci řidičům 1224,“ říká Zbigniew Macura, provozní ředitel Allianz Worldwide Partners pro ČR a SR, a člen ČAAS.


Mohlo by vás zajímat: Nutná symbióza. Pojišťovny potřebují Insurtech partnery


Zkontrolujte si, zda je vaše pneumatika vhodná pro vaše vozidlo

  • Jak poznat zimní pneumatiky

Zimní pneumatiky lze snadno poznat podle symbolu horského masivu se sněhovou vločkou na boku pneumatiky, dále se používá označení M+S, MS, M/S nebo M.S. (z anglického Mud/Snow, Bláto/Sníh). Pozor: zimní pneumatika musí mít výšku vzorku minimálně 4 mm, na hnaných kolech se však doporučuje hranice 6 mm. Řidiči by neměli v zimním období použít letní pneumatiky, pokud venkovní teplota klesne pod 7 ˚C.

  • Zvolte správný rozměr pneumatiky

Hlavním kritériem při výběru pneumatik je volba správné velikosti. Rozměr pneu zjistíte z bočnice pneumatiky na voze, předepsané rozměry pneumatiky naleznete v technickém průkazu v bodech 20. a 21., případně v rubrice, další informace k rozměrům pneumatik je často možné dohledat v oddílu Další záznamy.

  • Index rychlosti a nosnosti pneumatik

K běžným chybám při výběru pneumatik patří špatně zvolený nosnostní index, který přímo souvisí s rozměry pneumatiky. Proto je i v tomto případě důležité řídit se údaji v technickém průkazu, ve kterém je uvedena minimální přípustná hodnota tohoto indexu. Řidič by neměl na svém vozidle používat pneumatiky s nižším indexem, než je stanoven výrobcem vozidla ve velkém technickém průkazu. Některé osobní vozy je nutné vybavit pneumatikami se zvýšenou nosností, jedná se o zesílené pneumatiky nejčastěji označované písmeny XL nebo RF.

Řidiči vždy musí volit rychlostní index pneumatiky totožný nebo vyšší, než je údaj předepsaný ve velkém technickém průkazu.

  • Co hrozí při jízdě na špatných pneumatikách
    • Pokuta při silniční kontrole – za „hrdinství“ při jízdě ne letních pneumatikách v době a na místech, kde jsou předepsané zimní pneumatiky, může být řidič Policií ČR „odměněn“ pokutou až 2500 Kč.
    • Problémy při technické kontrole vozidla – pokud se motorista vypraví na technickou kontrolu s vozidlem, které bude mít obuté pneumatiky v rozporu s požadavky uvedenými ve velkém technickém průkazu, pak riskuje, že toto vozidlo technickou kontrolou neprojde a bude muset být opakována po napravení tohoto nedostatku. Opakovaná technická kontrola stojí zbytečně čas i peníze.
    • Problémy při likvidaci pojistné události – pojišťovna má právo krátit pojistné plnění, pokud se prokáže příčinná souvislost nehody se špatným stavem vozidla či např. špatným obutím vozidla. U havarijního pojištění pak motorista nemusí dostat celé pojistné plnění, a pokud způsobí nehodu díky špatným pneumatikám (např. nezabrzdí na sněhu vozidlo na letních pneu) pak mu hrozí, že bude muset část škody, kterou za něho pojišťovna uhradila z jeho povinného ručení, pojišťovně zaplatit.
    • Nebezpečí v silničním provozu – první sníh zpravidla přináší i záběry osobních i nákladních vozidel blokujících i na mírných kopcích silnice. Příčinou bývají právě špatné pneumatiky. Tito nezodpovědní řidiči tak blokují provoz, ale svým jednáním vytvářejí i nebezpečné situace na silnicích. Je proto vhodné na přípravu vozidla na zimu myslet v předstihu a ne až v momentě, kdy venku poletují první sněhové vločky.
Zdroj: Česká asociace asistenčních společností (ČAAS)

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články