Dnešní automobily již nejsou pouhými dopravními prostředky – staly se z nich sofistikovaná mobilní datová centra. Tato transformace přináší zásadní změny nejen pro řidiče a jejich rodiny, ale především pro odborníky v pojišťovnách, kteří se specializují na řešení pojistných událostí. Svět forenzní analýzy automobilových vozidel se rychle vyvíjí a digitalizuje. Ačkoli se jednotlivé modely liší designem, výkonem i cenou, spojuje je jedna klíčová vlastnost – schopnost zaznamenávat obrovské množství dat, která mohou být při vyšetřování škod neocenitelná.
Podobně jako letadla jsou i moderní automobily vybaveny záznamníky dat událostí (EDR), které fungují jako automobilová verze letových zapisovačů. Tato zařízení zachycují kritické údaje před kolizí i po ní – rychlost vozidla, intenzitu brzdění, procento sešlápnutí plynového pedálu, informace o použití bezpečnostních pásů, aktivaci airbagů či zásahy do řízení. Data z EDR se ukazují jako neocenitelná zejména při vážných nehodách, kdy jsou okolnosti sporné nebo kdy řidič není schopen poskytnout svou verzi události kvůli zranění. Pro likvidátory pojistných událostí představují tyto informace rovněž objektivní základ, který může potvrdit nebo vyvrátit tvrzení účastníků nehody.
Mohlo by vás zajímat: Michal Šimon: Kdy jste kontrolovali pojištění majetku? Aktualizaci neodkládejte
Informační a zábavní systémy vozidel, původně určené pro navigaci a komunikaci, se stávají dalším důležitým zdrojem dat pro vyšetřování. Tyto systémy dokážou zaznamenat informace o poloze vozidla, údaje o připojených telefonech, protokoly hovorů a textových zpráv, ale i rychlost a směr jízdy. Tradiční vyšetřování pojistných událostí, které se spoléhalo především na výpovědi svědků, nekvalitní záznamy z kamer a policejní zprávy, je nyní podpořeno přesnými digitálními daty. Vozidla tak dokáží "vyprávět svůj vlastní příběh" o tom, kde se nacházela, kdy tam byla, kdo v nich seděl a co nejdůležitější – co řidič dělal v okamžiku nehody.
Palubní kamery, které dříve využívali především profesionální řidiči, si dnes pořizuje stále více běžných motoristů. Jejich motivace je jasná – chtějí se ochránit v případě kolize nebo sporu na silnici. Tyto kamery poskytují spolehlivý a nezaujatý záznam událostí v reálném čase. Kvalita poskytnutého záznamu se výrazně zlepšila. Pro likvidátory škod mohou záběry z palubních kamer znamenat rozdíl mezi zdlouhavým vyšetřováním plným nejasností a okamžitým objasněním případu. Ať už jde o náraz zezadu na semaforu nebo spornou změnu jízdního pruhu, videozáznam rychle a přesně určí zavinění bez nutnosti spoléhat se na rozporuplné svědecké výpovědi.
Konec éry „spolehlivých“ pojistných podvodů
Dříve, kdy detailní informace o průběhu nehod často chyběly, měli podvodníci vůči pojišťovnám určitě snadnější pozici. Falešné nároky měly větší šanci na úspěch kvůli nedostatku přesných informací a důkazů. Dnes se situace dramaticky mění. Ačkoli se podvodné nároky obecně množí, díky komplexním datovým souborům a pokročilým technologiím je jejich odhalování mnohem snazší. Lži o průběhu incidentů je těžké udržet tváří v tvář nezvratným digitálním důkazům. Tento vývoj prospívá nejen poškozeným, ale také pojišťovnám a jejich odborníkům.
S postupným vyřazováním starších vozidel a příchodem nových, více propojených modelů se tyto trendy budou jen zrychlovat. Budoucnost automobilových technologií směřuje k ještě větší transparentnosti – od pokročilých asistenčních systémů až po plné telematické schopnosti. Brzy bude možné digitálně ověřit téměř každou součást pojistné události, což výrazně zvýší jak integritu, tak efektivitu celého procesu vyřizování škod. Technologie tak postupně nahrazuje důvěru ve svědectví účastníků události objektivními daty.
Čím chytřejší jsou automobily, tím přesnější jsou procesy vyšetřování a tím kvalitnější služby mohou pojišťovny nabídnout svým klientům v momentech, kdy na ně nejvíce spoléhají. Digitální revoluce v automobilovém průmyslu tak nejen zvyšuje bezpečnost na silnicích, ale také spravedlnost při řešení pojistných událostí.
Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Jízda na mrtvém koni
Má to ale háček…
Přes všechny výhody, které moderní automobilová data přinášejí, čelí jejich využívání v praxi ještě významným překážkám. Automobilky často nechtějí plně sdílet technické specifikace svých datových systémů, což ztěžuje likvidátorům přístup k informacím nebo jejich správnou interpretaci. Mezi výrobci panuje obava z odhalení obchodních tajemství nebo z právní odpovědnosti za poskytnutá data, případně hodlají tuto oblast řádně monetizovat.
Ještě větší výzvou je psychologická bariéra u samotných motoristů. Mnozí řidiči vnímají rozsáhlé sběry dat ze svých vozidel jako narušení soukromí a odmítají myšlenku "Velkého Bratra" sledujícího každý jejich pohyb. Obavy z možného zneužití dat, jejich prodeje třetím stranám nebo použití proti nim samotným brzdí plné využití potenciálu moderních automobilových technologií. Žádají proto přiměřenou regulaci a ochranu. Ukazuje se tak, že skutečné využití dat z aut v plném rozsahu si vyžádá ještě čas a kus práce mnoha právníků.
Autor komentáře: Ben Ensor, vedoucí forenzní inženýr a vedoucí týmu forenzních služeb pro vozidla ve společnosti EFI Global. Je strojním inženýrem se zkušenostmi v oblasti soudního inženýrství a rekonstrukce nehod.
Komentáře
Přidat komentář