Velká Británie se chystá na provoz samořiditelných aut


			Velká Británie se chystá na provoz samořiditelných aut

Vláda ve Velké Británii činí přípravné kroky na možné zavedení samořiditelných aut ještě tento rok. Navrhla celou řadu změn do pravidel silničního provozu tak, aby zohlednila tohoto nového „účastníka“ na britských komunikacích.

Na základě navrhovaných aktualizací a změn budou moci uživatelé autonomních vozů sledovat za jízdy televizi ze zabudovaných infotainment systémů v autě, zatímco auto bude v samořídícím modu, ale jen za podmínky, že jsou připraveni nad vozidlem převzít kontrolu, kdykoli je to třeba. Naproti tomu užívání mobilních telefonů během autonomní jízdy zůstane i nadále zakázané. Důvodem je, že zatímco zabudovaný display na palubní desce se vypne nebo zastaví obsah ve chvíli, kdy je nutné převzít řízení manuálně, neexistuje zatím technologie, který by vypnula mobilní zařízení, když nastane chvíle, aby se řidič ihned vrátil za volant.  Vláda rovněž doporučuje, aby motoristé užívající samořiditelná auta nebyli činěni odpovědnými za nehody s tím, že odpovědnost by se posunula na pojišťovny.

Department for Transport (DfT) popsal návrhy opatření jako „interní podporu pro urychlené zavedení samořiditelné technologie do provozu“ předtím, než bude v roce 2025 platný kompletní regulatorní rámec pro tuto oblast.


Mohlo by vás zajímat: 2Q 2022:  MAPFRE reportuje pojistné +7,3 %. Provozní zisk Berkshire je 16 mld. $


Už v dubnu 2021 vláda oznámila, že na britských silnicích bude povolen provoz automobilů, u nichž není nemusí mít řidič ruce na volantu, protože jde o vůz s technologií automatického držení jízdního pruhu (ALKT). Tato technologie dovoluje cestovat samořiditelným vozem v jednom pruhu s rychlostí až 37 mil za hodinu, přičemž auto je schopné v případě potřeby předat kontrolu nad řízením šoférovi. Podle DfT jsou stávající technologie autonomních aut označovány jako „asistující“, což znamená i nadále nezastupitelnou roli řidiče pro kontrolu nad vozem.

Jak Britové přijali samořiditelná auta?

Zatímco vláda si láme hlavu, jak zajistit bezešvé zavedení autonomních aut na místní silnice, většina britských řidičů není připravena ještě technologii přijmout. Nejnovější on-line anketa ukázala, že naprostá většina (přesně 94 %) z 2 131 respondentů odpověděla „ne“ na otázku, zda důvěřují samořiditelným autům. Pouze 4 % by se na ně spolehla, zbytek si nebyl jistý.

Podle některých respondentů lze s ohledem na komplexitu systému a technologie očekávat, že dojde na závady nebo výpadky. Přitom umělá inteligence je podle nich v autech stále ještě v plenkách, takže na ni spoléhat nelze. Mnozí poukázali na velmi všední problémy s mobily nebo počítači, přičemž ve vývoji jsou mnohem dál. Jiní rádi kontrolují to, co se s nimi děje, anebo prostě jen rádi řídí a nechtějí se o to připravit.


Mohlo by vás zajímat: 2Q 2022: Sampo má solventnostní poměr 233 %. Hrubé předepsané pojistné R+V roste


Britská vláda je očividně jiného názoru. Podle jejích zástupců může přijetí samořiditelné technologie zvýšit bezpečnost na silnicích napříč Velkou Británií, protože ubydou lidské chyby při řízení. A ty stojí jako hlavní příčiny za 88 % registrovaných havárií.

Kromě toho vláda připomíná, že autonomní auta pomohou vytvořit na 38 000 nových pracovních míst a jejich hodnota v britské ekonomice dosáhne 41,7 miliardy liber do roku 2035. Ale i s těmito benefity zůstává mnoho otazníků. Například jaké pojistné krytí bude dostupné pro majitele aut s technologií. Redakce Insurancebusinessmag se pokusila najít odpovědi na některé hlavní otázky s tématem spojené.

Jak bude fungovat pojištění pro samořiditelná auta?

I když autonomní auta na britské dálnice a dálnice ještě nedorazila, vláda už připravila návrh zákona regulující pojištění tohoto druhu vozidel. V rámci Automated and Electric Vehicles Act 2018 (AEV) může osoba, která utrpí újmu na zdraví nebo majetkovou škodu kolizí, do níž je „zapleteno“ samořiditelné auto, vznést svůj nárok na náhradu u pojišťovny takového auta, která je přímo odpovědná za vzniklou škodu. Poté, co pojistitel uhradí škodu postiženému účastníkovi nehody, může nárok regresovat vůči výrobci auta.

Dalším klíčovým prvkem návrhu je, že uživatelé autonomního auta, kteří fyzicky vůz neřídili v okamžiku nehody, mohou rovněž uplatnit pojistnou událost vůči pojišťovně jako pasažéři, což zakládá jejich nárok na pojistné plnění za zranění, která utrpěli kolizí. Toto je v rozporu se současnou standardní úpravou, kdy pojistník typicky není oprávněn čerpat ze základního pojištění pojistné plnění, ani když k události došlo z důvodu technické závady na autě nebo chybné práce servisu.


Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Jiří Zlý


Nicméně i tak může vzniknout situace, kdy bude za nehodu činěn odpovědným motorista, i když v jejím okamžiku bylo samořiditelné auto v autonomním modu, pokud se tak stane z důvodu chybné obsluhy technologie, která není správně v provozu. Příkladem může být stav, kdy uživatel opomněl instalovat nezbytné aktualizace software.

Co pokryje pojištění samořiditelného auta?

Adrian Flux, první subjekt ve Velké Británii, jenž je schopen nabídnout pojištění samořiditelných aut, říká, že pojistné krytí by mělo chránit majitele auta s technologií vůči celé řadě moderních problémů, zahrnujících situace jako vadný software, selhání downloadu, děravá satelitní navigace nebo chyby ochranných firewallů.

Tady je seznam potřebných krytí poskytovaných pro samořiditelná auta od zmíněné firmy:

  • ztráta nebo poškození auta způsobené hackerem nebo pokusem o hacking na jeho operační systém nebo jiný software
  • aktualizace nebo mezery v autonomním operačním systému vozidla, firewally, mapový a navigační systémy, jež se nepodařilo úspěšně instalovat do 24 hodin od okamžiku, kdy byly výrobcem oznámeny
  • výpadky nebo chyby satelitu, které ovlivní navigační systémy samořiditelného auta
  • chybný software od výrobce nebo chyby a mezery v jiném software autorizovaném pro použití v autě
  • ztráta nebo škoda způsobená selháním při převzetí manuálního řízení auta s cílem zabránit nehodě, vznikne-li závada na software nebo mechanická závada na autě

Pojištění samořiditelných aut od společnosti Adrian Flux rovněž poskytuje krytí využívané pro standardní pojistné smlouvy u konvenčních aut, jako jsou: krytí proti požáru nebo odcizení, krytí pro případ účasti na show nebo závodech, krytí pro navigační a entertainment systém v autě, pojištění náhrady klíčů, zámků a alarmu v případě, že dojde ke krádeži nebo ztrátě klíče.


Mohlo by vás zajímat: Karel Waisser: Pojišťovny už rok čekají na odstranění monopolu


Co pojištění samořiditelných aut naopak nepokrývá? 

Jedna ze situací je zanedbání ze strany uživatele, kdy opomene provést aktualizaci software požadovanou pro automobil, aby byl jeho provoz optimální. Zde může pojišťovna odmítnout vyplatit pojistné plnění. Jiným příkladem mohou být neautorizované zásahy a pozměňování vozidla nebo jeho software provedená pojištěným majitelem.

Dojde na snížení nákladů na pojištění u samořiditelných aut?

Podle srovnávací webové stránky Compare the Market není do doby, než budou samořiditelná auta v provozu zcela legálně a budou se opravdu na britských silnicích pohybovat, zatím možné říci, nakolik ovlivní pojištění aut a náklady na něj. Současně ale tento web nevylučuje, že samořiditelná auta opravdu povedou ke snížení pojistného.

„Nehody, jimž se dá vyhnout nebo předejít, jsou zastoupený v celkovém objemu pojistných událostí z 94 %,“ píše se na webové stránce. „To znamená, že omezení vlivu lidských chyb povede k menšímu množství nehod. Taková je dnešní základní úvaha. Pokud se v praxi potvrdí, pojišťovny pravděpodobně odmění majitele samořiditelných aut nižším pojistným.“


Mohlo by vás zajímat: Zohledňování environmentálních faktorů ve finančním sektoru


Jak samořiditelná auta ovlivní odvětví pojišťovnictví?

Společnost Windscreen Company Group zabývající se opravami a výměnou skel na autech předpovídá, že po prvotním nárůstu pojistného v souvislosti s novou technologií budou pojistné sazby klesat postupně tak, jak se bude samořiditelná technologie v autech stávat mainstreamem. To ale přináší pro pojišťovací sektor jedno varování nebo nejistotu: Mohlo by to znamenat, že k nim přiteče na pojistném za auta méně peněz. Podle některých hlasů si to pojišťovny budou chtít vynahradit jinde.

Podle zástupců významného pojišťovacího koncernu Zurich se očekává, že zavedení autonomních aut bude mít dopad i na nové podoby vlastnictví auta a jejich zastoupení, což ovlivní dosavadní většinovou podobu pojistných smluv.  „Zvyky spojené s vlastnictvím auta se už začínají měnit,“ vysvětlují experti Zurichu. „Rostoucí počet nových vozidel se dostává do užívání k lidem formou různých osobních smluv nebo podobných dohod, nikoli už jen přímým nákupem nebo pořízením s financováním. Dá se očekávat, že plně autonomní vozy budou asi drahé a upgrady jejich hardware a software budou stát dodatečné náklady. To bude jejich pořízení a provoz zatěžovat, takže se dá počítat více se splátkovým trendem, například na leasing.“ To by samozřejmě ovlivnilo i postavení subjektů při sjednávání pojistných smluv. Úbytek by byl u individuálních tradičních smluv, zatímco by přibylo fleetových nebo B2B modelů směrem k firmám. Pojistné krytí by bylo součástí většího balíčku služeb okolo auta.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články