Podle uvedeného Stanoviska by AI měla sehrát klíčovou roli v digitální transformaci pojišťovacího sektoru, přičemž využití AI řešení již roste napříč hodnotovým řetězcem, a to ve stanovování sazeb, upisování, likvidaci pojistných událostí a odhalování pojistného podvodu.
Mohlo by vás zajímat: Zurich posiluje kybernetické kapacity akvizicí BOXX Insurance
V létě 2024 nabyl účinnosti akt o umělé inteligenci a podle něho se již řídilo využívání systémů AI ve všech sektorech ekonomiky, včetně pojišťovnictví. Akt se speciálně zaměřuje na tzv. vysoká rizika systémů AI, které musí být v souladu s komplexním souborem požadavků. Pokud jde o pojišťovací sektor, tak systémy AI používané pro oceňování rizik a stanovení sazeb v životním a soukromém zdravotním pojištění jsou pokládány podle aktu o umělé inteligenci za vysoké riziko.
Je přitom důležité, že systémy AI aplikované v pojištění jsou již podrobeny existující sektorové legislativě. Tato legislativa vymezuje široké, technologicky neutrální principy a zodpovědnosti týkající se governance a řízení rizik a dává základ pro zdravý přístup a nové inovativní nástroje.
Zmíněné Stanovisko lépe objasňuje či přesněji vysvětluje národním orgánům dohledu, jak interpretovat příslušná ustanovení v pojistné legislativě, kterou se rozumí v kontextu AI především směrnice o distribuci pojištění a směrnice Solventnost II. Systémy AI, kategorizované jako vysoké riziko nebo zakázané podle aktu o umělé inteligenci, jsou vyloučeny z oblasti působnosti Stanoviska s tím, aby se zabránilo regulatorním komplexitám. Sledované Stanovisko EIOPA nestanovuje nové požadavky a nemění působnost ani aktu o umělé inteligenci, ani existující sektorové legislativy.
Mohlo by vás zajímat: Češi mají problém mluvit o penězích a trpí tím i partnerské vztahy
Očekávání dohledu uplatněná ve Stanovisku vycházejí z vyváženého a na rizicích založeného přístupu a jejich cílem je podpořit větší dohledovou konvergenci mezi národními kompetentními orgány. Jsou důležitá i pro trh, neboť mu objasňují, jak se dohled staví k využívání systémů AI v pojišťovnictví z hlediska sektorové legislativy.
Stanovisko dále objasňuje existující principy governance a řízení rizik a současně zůstává flexibilní tak, aby bylo možné přizpůsobení ohledně specifických charakteristik různých systémů AI. Cílem navrženého rámce, který zahrnuje správu a řízení dat, vedení záznamů, férovost, kybernetickou bezpečnost, schopnost vysvětlení a úvahy o dohledu nad lidským faktorem, je zajistit zodpovědné využívání systémů AI v pojištění.
Komentáře
Přidat komentář