Úvodem je účelné zmínit, že revidovaný dokument, vzniklý na základě výzkumu, zpracovali zaměstnanci EIOPA s tím, že se zaměřili na faktory na straně poptávky, jež přispívají k malému sjednávání pojištění pro případ přírodních katastrof, a to napříč Evropou. Snažili se postihnout skutečné bariéry, jež brání rozvoji tohoto pojištění a navrhli rovněž celou řadu u spotřebitelů testovaných řešení, aby byly existující problémy překonány. Cílem EIOPA je zesílit odolnost evropských domácností a podnikatelů vůči extrémním klimatickým událostem.
Mohlo by vás zajímat: Roman Juráš: Potkávat se s lidmi tváří v tvář je něco, čemu stále silně věříme
Statistiky jasně dokládají, že v Evropě je pojištěna pouze cca jedna čtvrtina škod z přírodních katastrof, takže na tomto kontinentu se ukazuje významná mezera v ochraně. I když určité příčiny této mezery vyplývají z omezení v nabídce pojištění, resp. odpovídajících pojistných produktů, pro případ přírodních katastrof, tak přesto lze tvrdit, že spotřebitelé se patřičně nezabývají pojistnými produkty, jež jsou na trhu k dispozici.
Bariéry
EIOPA provedla daný výzkum chování s cílem lépe porozumět tomu, proč spotřebitelé váhají „investovat“ do pojištění pro případ přírodních katastrof. Zjištění odhalila několik překážek a hybných sil, které mohou mít negativní dopad na ochotu domácností nakoupit pojistné krytí pro případ přírodních katastrof.
Mezi takové bariéry podle EIOPA patří:
- silné zaměření na pojistné spíše než na celkovou užitečnost pojistného produktu, což vede k dojmu, že krytí je neodstupné,
- nejasnosti či nesrovnalosti v pojistných podmínkách,
- předchozí negativní zkušenost s pojistným plněním,
- nesprávné/mylné vnímání co se týče pravděpodobnosti vlastního zasažení přírodní katastrofou,
- vysoká očekávání, pokud jde o intervenci státu v případě katastrofy,
- dojem, že proces sjednávání pojištění je složitý a zabere hodně času.
Mohlo by vás zajímat: Musí finanční instituce nahrávat veškeré hovory se zákazníky?
Řešení
Orgán EIOPA připravil a otestoval řadu řešení, aby povzbudil větší sjednávání pojištění pro případ přírodních katastrof v Evropě. Jeho přístup byl přitom založen na identifikovaných hybných silách a na poučení z behaviorální vědy.
Řešení, jež by měla vést k rozšíření propojištěnosti, zahrnují:
- zvýšení povědomí o úrovni rizika, kterému spotřebitelé čelí, a to pomocí veřejných i nezávislých nástrojů a cílených oslovení ve správný moment (např. před pronájmem nebo koupí domu),
- podporování a zviditelňování více standardizovaných a snadněji porovnatelných pojistných produktů, co se týče rozsahu krytí, výluk a cenových struktur,
- urychlení a zefektivnění cesty spotřebitele nákupním procesem, a to včetně digitálních kanálů,
- nabízení motivací (např. slevy z pojistného), které by podpořily implementaci opatření zmírňujících riziko.
Komentáře
Přidat komentář