V úvodu se zdůrazňuje, že přezkum se dostává do finální fáze a že opatření úrovně 2 budou klíčová pro celkový výsledek. K tomu je vhodné dodat, že úrovní 2 se podle tzv. Lamfalussyho procesu míní především akty v přenesené pravomoci – implementační opatření. Angus Scorgie pak konstatuje, že v prosinci 2023, tj. téměř pět let po původní žádosti Evropské komise ohledně technického poradenství ze strany EIOPA dospěli konečně evropští zákonodárci (Rada EU a Evropský parlament) k politické dohodě o změnách potřebných k aktualizaci (konsolidované) směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/138/ES ze dne 25. listopadu 2009 o přístupu k pojišťovací a zajišťovací činnosti a jejím výkonu (Solventnost II).
Mohlo by vás zajímat: Allianz převezme většinový podíl v Income Insurance. Kostky jsou vrženy…
V tomto kontextu IE vítá mnohé dohodnuté změny a rovněž to, co je velmi důležité, tedy jasné politické zadání, jež evropští zákonodárci dali Evropské komisi. Týká se to redukce nadměrného kapitálového zatížení a minimalizace provozního zatížení při přípravě podrobnějších právních textů úrovně 2. I když politická dohoda byla docílena na konci roku 2023, tak formalizaci (promítnutí změn) a publikaci změn v Úředním věstníku EU nelze očekávat dříve než ve 4. čtvrtletí 2024, a to z důvodu zpoždění v překladech a revizi právních textů. Toto zpoždění ovšem znamená, že změny pravidel bude možno pravděpodobně aplikovat či provést nejdříve koncem roku 2026.
Z hlediska evropského pojišťovnictví je podle Scorgieho podstatné, aby všechny zainteresované osoby spolupracovaly na finalizaci přezkumu a implementaci změn v rámci tohoto nejnovějšího harmonogramu. Některé z těchto změn napomohou pojišťovacímu sektoru k tomu, aby přispěl k naplnění cílů evropských politik, jako jsou Unie kapitálových trhů a Zelený úděl. Jiné úpravy sníží provozní zatížení malých a méně rizikových pojistitelů a budou řešit existující dohledové problémy týkající se přeshraničního byznysu. Zásadní význam má vyjádření Scorgieho, že další zpoždění v implementaci zpozdí pochopitelně pozitivní dopady, jež tyto změny budou mít.
Mohlo by vás zajímat: Zpráva o finanční stabilitě: Zátěžové testy prokázaly odolnost pojistného trhu
Nicméně výše uvedeným se nechce říci, že finalizace přezkumu je jednoduchý úkol. I když k dnešnímu dni byla již odvedena značná práce (jen „rady“ EIOPA a doprovodné materiály pro Komisi v roce 2020 čítaly přes 1600 stran!), tak přesto zbývá dotáhnout ještě hodně technické práce, aby pojišťovací společnosti mohly implementovat změny pravidel. Tato práce bude primárně realizována Evropskou komisí, které bylo uloženo aktualizovat akty v přenesené pravomoci na úrovni 2, a orgánem dohledu EIOPA, jenž byl požádán o poskytnutí poradenství, pokud jde o 22 nových právních nástrojů, a to včetně technických standardů, obecných pokynů a zpráv. Kromě toho orgán dohledu EIOPA předpokládá, že bude muset přezkoumat 60 vlastních obecných pokynů, aby zajistil konzistenci s novými pravidly, což je podle Scorgieho mamutí úkol.
Co se týče pojišťovnictví, pojišťovací společnosti budou poskytovat input EIOPA a Evropské komisi, ale rovněž se budou muset připravovat na implementaci změn. Rozsah této činnosti není zatím jasný, ale vzhledem k tomu, že bude pravděpodobně vyžadovat určité zásadní změny v modelování, aktualizaci či úpravu procesů řízení rizik a systémů podávání informací, tak by mohl představovat významný a náročný úkol. Ve světle výše uvedeného Scorgie zdůrazňuje nutnost jasné komunikace ze strany zákonodárců ohledně harmonogramů a jejich očekávání, pokud jde o pojišťovací podniky.
Mohlo by vás zajímat: Pohled na globální trh pojišťovacích makléřů v roce 2023
Angus Scorgie se také vrací k požadavkům IE v rámci přezkumu S II. Cílené změny měly vyústit:
- v dokonalejší úpravu dlouhodobého byznysu redukcí nadměrných kapitálových požadavků a volatility a ve zvýšení kapacity pojišťovacího průmyslu, co se týče převzetí rizik,
- v lepší aplikaci proporcionality, aby se zajistilo, že pojistný trh zůstane efektivní a diversifikovaný,
- ve snížení provozní a reportovací (podávání zpráv) zátěže pro všechny pojistitele.
Novelizovaná směrnice, pokud bude doplněna konzistentními změnami v aktech v přenesené pravomoci, naplní první dva klíčové požadavky. IE skutečně očekává, že dojde k redukci stávajícího nadměrného kapitálového zatížení a volatility spojené s dlouhodobými produkty. Je to dáno hlavně pozitivními změnami rizikové přirážky a některými změnami u koeficientu volatility. Vyšší stropy (limity) pro aplikaci S II a snížené požadavky na nově definované „malé a nekomplexní podniky“ (small and non-complex undertakings -SNCUs) přinesou určité vítané odlehčení pro malé a méně rizikové pojistitele.
IE je názoru, že existují i další oblasti, kde změny celkově zlepší regulatorní rámec. Týká se to nových požadavků na hlubší integraci udržitelnosti do S II a doplňkových ustanovení pro pojistitele s přeshraničním prodejem produktů.
Mohlo by vás zajímat: Robert Kareš: Situace kolem pojištění cizinců byla extrémně nepříjemná a emoční
Na druhé straně přezkum přinese i nevítané změny, jako jsou zvýšené provozní a reportovací požadavky, a to pro většinu evropských pojistitelů. V tomto ohledu pociťuje IE určité zklamání. Snížení administrativní zátěže zlepšením proporcionality byl jeden ze zamýšlených a sdílených cílů evropského pojišťovacího průmyslu, Evropské komise, Rady EU a Evropského parlamentu. Stalo se to dokonce jednou z „vlakových lodí“ Evropské komise. Když byla v roce 2016 směrnice S II implementována, tak existovalo 89 unikátních ročních šablon pro podávání zpráv jednotlivých podniků. Scorgie podtrhuje, že po 8 letech je jich nutno vyplňovat 98. Během poslední aktualizace, resp. ověření počtu šablon, byly učiněny četné změny, přičemž hlavně jde o rostoucí počet požadavků týkajících se zveřejňování informací o udržitelnosti. To není vše, protože těchto požadavků přibude s finalizací přezkumu S II.
Přezkum také dodává významné nové vrstvy požadavků. K nim lze zařadit plány řízení rizika krátkodobé likvidity, plány rizika udržitelnosti, dlouhodobé scénáře (vývoje) klimatu v rámci vlastního posouzení rizik a solventnosti, požadavky na audit, doplňkové podávání informací o interním modelu, stejně jako preventivní plány obnovy. Přezkum udělal podle IE poměrně málo, pokud jde o redukci masy regulatorních požadavků, jimž pojistitelé čelí. V závěrečné části této kapitoly výroční zprávy IE Scorgie specifikuje některé technické problémy související s přezkumem S II. Zájemcům o tuto problematiku lze doporučit jejich prostudování.
Komentáře
Přidat komentář