Insurance Europe: Údaje o vozidle jako legislativní problém


			Insurance Europe: Údaje o vozidle jako legislativní problém

Federace Insurance Europe (IE) požaduje co nejrychleji legislativně vyřešit problémy týkající se údajů o vozidle.  

Zpráva Insurance Europe začíná těmito závěry:

  • nezávislí poskytovatelé služeb a spotřebitelé znovu zdůrazňují významný potenciál pro bezpečnější, inteligentnější a dostupnější mobilitu, která je nyní obětí toho, že existuje nedostatečně regulovaný přístup k údajům o vozidle,
  • výrobci vozidel mají quasi monopolní kontrolu, pokud jde o data generovaná vozidly, jež jsou vlastněna evropskými spotřebiteli a podnikateli,
  • Ursula von der Leyen, předsedkyně Komise, se žádá, by měla dodat legislativní návrh o přístupu k údajům o vozidle, který se připravuje již osm let.

Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Robert Chrenka


Skupina 10 zástupců nezávislých poskytovatelů automotivních služeb, včetně IE, vyzvala Ursulu von der Leyen, předsedkyni Komise a kolegium komisařů, aby urychleně předložili specifickou sektorovou legislativu týkající se přístupu k údajům o vozidle. Tito zástupci reprezentují 80 % evropské automotivní ekonomiky a zahrnují dodavatele a distributory automobilových součástek, menší továrny/dílny a dodavatele technologií pro tyto továrny/dílny, společnosti poskytující služby v oblasti mobility, pojišťovací průmysl a spotřebitele.

Většina moderních vozidel je propojena a nabízí nesmírný potenciál pro bezpečnější, inteligentnější a dostupnější mobilitu pro evropské spotřebitele a podnikatele.

Nicméně quasi monopolní kontrola údajů o vozidlech ze strany výrobců je překážkou rozvoje služeb, jež by mohli nabídnout nezávislí poskytovatelé služeb. To omezuje inovaci služeb a konkurenci, výběr prováděný spotřebiteli a podnikateli, zvyšuje ceny a narušuje konkurenční pozici Evropy v globálním měřítku.


Mohlo by vás zajímat: Pět hlavních technologických regulací pro tento rok


Skupina 10 zástupců nezávislých poskytovatelů automotivních služeb zdůrazňuje, že dlouho slibovaný plán Evropské komise, který se týká specifické sektorové legislativy o přístupu k údajům ve vozidle, funkcích a zdrojích, je nyní nutnější než dříve. Akt o datech neřeší ani quasi monopolní tržní strukturu, ani technické požadavky na automobilový průmysl, aby se férový přístup k údajům stal realitou.  

Je proto nezbytné vzhledem k regulatorní „hranici“, jež vznikne v červenci 2024, urychleně jednat, neboť v té době vstoupí v účinnost nové právní akty o kybernetické bezpečnosti. Jinak by to mohlo potenciálně vést k postupnému odstavení jediných nezávislých prostředků dálkového přístupu k údajům o vozidle (přes palubní diagnostický port).


Mohlo by vás zajímat: ČBA Hypomonitor: Úroková sazba klesla na 5,54 %


EU musí urgentně zajistit rovný přístup k údajům generovaným vozidlem pro všechny účastníky trhu tím, že předloží specifickou sektorovou legislativu, jež ochrání volbu spotřebitele a povzbudí skutečnou konkurenci a investice do digitální transformace a podnikání taženého daty. Každý den zpoždění dusí evropské inovace, tvorbu pracovních míst a bezpečnější, inteligentnější, udržitelnější a dostupnější mobilitu, kterou si evropští občané a podnikatelé zaslouží.

Ze stanovisek některých představitelů nezávislých poskytovatelů automotivních služeb je účelné zmínit alespoň tyto myšlenky:

  • v současné době neexistují rovné podmínky, pokud jde o přístup k údajům, což tlumí konkurenci i inovace. Evropská komise musí přestat přešlapovat a urgentně pokročit s regulací. To pojistitelům umožní poskytovat lepší pojistné produkty a služby, aby tak byl podpořen klimatický přechod a zlepšila se bezpečnost silničního provozu. Rovněž jim to pomůže vnímat a řídit rizika spojená s novými a budoucími formami mobility, jako je například autonomní řízení. Otevření přístupu k údajům zabrání několika velkým společnostem v kontrole dat a místo toho se vytvoří konkurenční trh, který bude k dispozici Evropanům (stanovisko zástupce francouzské pojišťovny MACIF a zároveň evropského pojišťovacího průmyslu),
  • členové FIA (Mezinárodní automobilová federace) se permanentně snaží vyvinout pro spotřebitele služby v oblasti mobility i jiné služby. Toto úsilí je ovšem brzděno nízkou kvalitou, nedostatkem a nákladností při získávání dat od výrobců automobilů. Férový přístup k údajům o vozidle je zásadní pro uvolnění plného potenciálu inovativních služeb, což bude prospěšné pro spotřebitele a všechny hráče na následném (poprodejním) trhu. Rovné podmínky jsou nezbytné, aby se podpořily inovace u všech hráčů a nikoli jen u několika (stanovisko zástupce ADAC – Všeobecný německý autoklub),
  • zajištění úplného přístupu k údajům a přístupu v reálném čase je klíčové pro společnosti s vozovým parkem (flotilou vozidel), aby byly schopny nabídnout inteligentní, udržitelnou a dostupnou mobilitu pro své klienty. Není možné dále ztrácet čas, jelikož automotivní průmysl se rozvíjí velmi rychlým tempem a nezávislí poskytovatelé služeb jsou v riziku, že ztratí svoji konkurenční pozici. Proto žádáme Ursulu von der Leyen, předsedkyni Komise, aby urgentně předložila legislativní návrh o přístupu k údajům ve vozidle (stanovisko představitele společnosti Ayvens),
  • využití anonymizované inteligence vozidla a propojení dat o pneumatikách poskytne obrovskou příležitost pro tvorbu kreativních řešení, jež budou formovat budoucnost mobility (stanovisko zástupce společnosti Bridgestone),
  • investice do služeb založených na údajích generovaných vozidlem vyžadují stabilní a předvídatelné podnikatelské prostředí. Je proto nezbytná specifická sektorová regulace, aby takové prostředí bylo vytvořeno (stanovisko zástupce CLEPA – Evropská asociace automotivních dodavatelů).

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články