V září 2025 vstoupilo nařízení o datech do aplikace. Při této příležitosti bylo vydáno stejného dne společné tiskové sdělení skupiny ISP[1]. Pro pochopení dalšího textu je účelné vysvětlit, že nařízením o datech se rozumí nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2854 ze dne 13. prosince 2023 o harmonizovaných pravidlech pro spravedlivý přístup k datům a jejich využívání a o změně nařízení (EU) 2017/2394 a směrnice (EU) 2020/1828 (nařízení o datech).
Mohlo by vás zajímat: Lucie Žulavská: Pojišťování autonomních vozidel nebude žádná alchymie
Toto nařízení stanovuje (čl. 1) harmonizovaná pravidla mimo jiné pro:
- a) zpřístupňování dat z výrobků a dat ze souvisejících služeb uživatelům připojeného výrobku nebo souvisejících služeb;
- b) zpřístupňování dat příjemcům držiteli dat;
- c) zpřístupňování dat subjektům veřejného sektoru, Komisi, Evropské centrální bance nebo subjektům Unie držiteli dat, pokud jsou uvedená data výjimečně zapotřebí pro splnění specifického úkolu prováděného ve veřejném zájmu;
- d) usnadnění změny poskytovatele mezi službami zpracování dat;
- e) zavedení záruk proti nezákonnému přístupu třetích stran k neosobním údajům a
- f) vypracování norem interoperability pro přístup k datům, přenos dat a jejich využívání.
V čl. 50 je pak vymezeno, že toto nařízení se v členských státech použije od 12. září 2025.
Skupina ISP vítá vstup daného nařízení do aplikace a potvrzuje vydání specifických pokynů pro automobilový průmysl. Jde o důležité mezníky v evropské digitální transformaci a zásadní krok směrem k férovému a transparentnímu sdílení dat v automobilovém průmyslu.
Nařízení o datech vymezuje významné principy: Dává uživatelům IoT zařízení (Internet of Things) práva k údajům, které generují, zajišťuje, že taková data mohou být sdílena s třetími stranami podle výběru uživatelů a stanovuje povinnosti držitelů dat podávat transparentní a dostupné informace.
Mohlo by vás zajímat: Aon: Průmyslové pojištění čelí bezprecedentní komplexnosti současných rizik
Účinná aplikace nařízení o datech je obzvláště důležitá pro trh s náhradními díly pro automobilový průmysl, protože nařízení poskytuje horizontální právní rámec k tomu, aby se začaly řešit problémy spojené s férovým přístupem k datům generovaným vozidlem. Cílem tedy je poskytnout férový přístup k datům o vozidle, aby byla zachována konkurence, podpořeny inovace, posílen rozvoj konkurenceschopných evropských služeb spojených s mobilitou a spotřebitelům zajištěn prospěch z dostupných a udržitelných služeb mobility.
Pro zájemce o tuto problematiku je účelné dodat, že komplexně vystihuje záměry evropských zákonodárců bod 5 preambule nařízení (EU) 2023/2854.
I když skupina ISP podporuje autentické úsilí k zefektivnění compliance (souladu s právem), tak zároveň varuje před výzvami k přepracování nařízení o datech ve smyslu dobrovolných či oslabených hlavních závazků. Jisté nebezpečí spočívá totiž v tom, že tyto výzvy jsou obvykle zařazovány pod trend ke snížení administrativního zatížení, zvláště pak prostřednictvím aktuálního souhrnného digitálního právního balíčku (Digital Omnibus).
Skupina ISP je jednotného názoru, že takovými přístupy, pokud by získaly sluchu, by mohly být podkopány (či narušeny) cíle nařízení o datech. Konkrétně jde o to, že:
- pro nezávislé poskytovatele služeb není skutečnou bariérou rozvoje konkurenceschopných digitálních služeb mobility papírování, resp. byrokracie, ale omezený přístup k datům o vozidle. Zmírnění (požadavků) nařízení o datech by prohloubilo tržní asymetrie, z čehož by mělo prospěch jen pár dominantních hráčů,
- dobrovolné rámce nemohou nahradit závazná pravidla tam, kde existují strukturální nerovnováhy, jak to již ukázaly zkušenosti z automobilového sektoru.
Mohlo by vás zajímat: Vnitropodnikové předávání podle GDPR… nové souvislosti
Zjednodušení nesmí být zaměňováno za deregulaci. Aby byla posílena důvěra, zajištěna právní jistota a umožněno všem podnikům – zejména malým a středním – soutěžit a inovovat, tak Evropa potřebuje jasná a vymahatelná pravidla.
Skupina ISP má rovněž obavy z náznaků, že nařízení o datech by mělo být implementováno pouze měkkým (soft) vynucováním. Bez robustního a harmonizovaného dohledu napříč členskými státy EU se totiž riskuje, že práva a povinnosti obsažená v nařízení o datech zůstanou pouze na papíře.
Skupina ISP proto vyzývá Evropskou komisi a členské státy, aby:
- zajistily, že vynucování bude konzistentní, silné a účinné napříč celou EU,
- ochránily integritu nařízení o datech před pokusy znovu je otevřít nebo rozředit prostřednictvím aktuálních legislativních balíčků,
- uznaly nařízení o datech jako první krok směrem ke specifické sektorové legislativě, jíž by měly být plně vyřešeny problémy férového přístupu k datům o vozidle.
[1] Do této skupiny patří následující federace/asociace a jiné společnosti: ADPA – AIRC – CECRA – CLEPA – EGEA – ETRMA – FIA – FIGIEFA – Insurance Europe – Leaseurope
Komentáře
Přidat komentář