Výroční zpráva IE: Umělá inteligence, digitalizace a data


			Výroční zpráva IE: Umělá inteligence, digitalizace a data

Insurance Europe (IE) zveřejnila novou výroční zprávu 2024–2025. Do této publikace byly zařazeny nejen příspěvky představitelů IE, ale též manažerů vybraných pojišťoven, zástupců orgánů EU i dalších institucí. V tomto článku bude věnována pozornost stručnému přehledu IE o problematice umělé inteligence (AI), digitalizaci a využívání dat v pojišťovnictví.

AI přetváří pojištění. Mění oceňování rizik, likvidaci pojistných událostí a komunikaci s klienty. Zároveň regulátoři přehodnocují pravidla týkající se dat, transparentnosti a ochrany spotřebitele. Je možné sledovat, jak rychle se technologie vyvíjejí. Očekávání jsou ohledně budoucnosti pojišťovnictví vysoká.

Dosažení správné rovnováhy mezi inovací a regulací je zásadní jak pro obor, tak pro spotřebitele. Pravidla musí být dostatečně flexibilní, aby se přizpůsobila inovacím, a přitom byly zajištěny férové výstupy a zachovány rovné podmínky.   Na AI je často pohlíženo přes „čočky“ potenciálních rizik. Ta však také zlepšuje účinnost, přístupnost a přesnost a přináší řadu benefitů klientům. Poznání jejího pozitivního dopadu je zásadní pro tvorbu vyvážené politiky. 


Mohlo by vás zajímat: Finanční gramotnost Čechů se mírně zlepšila. Hlavně u mladých v oblasti investic


Pojistitelé integrují AI do své každodenní činnosti, přičemž se připravují na nové právní povinnosti. IE nadále spolupracuje s tvůrci politik s cílem zajistit, aby regulatorní rámec pro AI, data a digitalizaci podporoval silný a konkurenceschopný pojistný trh. Regulatorní a dohledový rámec by měl podpořit na datech založený finanční sektor i přijímání nových technologií. Tyto technologie a inovativní nástroje mohou přinášet různé benefity, počínaje posílením zákaznické zkušenosti a odhalováním podvodu konče, a poskytovat inovativní produkty nebo usnadnit přístup k pojistné ochraně.

Z „Otevřených financí“ mohou mít výhody jak klienti, tak pojišťovací průmysl, ale jen na základě správného rámce a realistického harmonogramu. Aby se tak stalo, tak rámec EU pro přístup k datům (FIDA) musí reflektovat priority Evropské komise týkající se zjednodušení regulace a snížení administrativní zátěže, a to při zachování konkurenceschopnosti. Pojistitelé spoléhají na data při oceňování rizik, stanovení cen (pojistného) a likvidaci pojistných událostí. Jsou nejlépe vybaveni k tomu, aby s daty zacházeli bezpečně, řídili bezpečné využívání AI a připravovali jasné a férové výstupy pro klienty.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články