Zná to téměř každý. V internetovém obchodě jste zakoupili zboží, které se následně porouchalo, a prodejce se při snaze o jeho reklamaci tvářil, že je vše v nejlepším pořádku. Cestovní kancelář vám slíbila dovolenou vašich snů, ale po příjezdu do destinace jste zjistili, že se jedná spíš o noční můru, za což se cestovní kancelář zdráhá přijmout odpovědnost. V autoservisu vám svým "odborným zásahem" auto ještě více poškodili a k nápravě se nemají. To je jen několik příkladů toho, kdy se podnikatel svým jednáním pokouší zahnat spotřebitele do úzkých. Jak takové situace s nepoctivými podnikateli řešit, aniž byste se rovnou vrhali do zdlouhavého soudního řízení?
Mohlo by vás zajímat: Lenka Slabejová: Podpojištění je Achillova pata. Povodně odhalily tvrdou pravdu
Co jsou spotřebitelské spory?
Hned na úvod článku bychom rádi zdůraznili, že se budeme zabývat řešením tzv. spotřebitelských sporů. Jedná se o spory, ve kterých naproti sobě stojí spotřebitel a podnikatel.
Spotřebitelem je každý člověk, který mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo rámec samostatného výkonu svého povolání uzavírá smlouvu s podnikatelem nebo s ním jinak jedná.
Podnikatelem je naproti tomu ten, kdo samostatně vykonává na vlastní účet a odpovědnost výdělečnou činnost živnostenským nebo obdobným způsobem se záměrem činit tak soustavně za účelem dosažení zisku. Případně také každá osoba, která uzavírá smlouvy související s vlastní obchodní, výrobní nebo obdobnou činností či při samostatném výkonu svého povolání. Popřípadě osoba, která jedná jménem nebo na účet podnikatele.
V této souvislosti tedy upozorňujeme na to, že pokud uzavíráte smlouvu s podnikatelem a sami při tom jako podnikatel vystupujete (tzv. "na IČO"), nebude se jednat o spotřebitelskou smlouvu. I když se bude jednat o předmět plnění, který přímo nesouvisí s vaší podnikatelskou činností.
Mohlo by vás zajímat: Jaroslav Daňhel: Rok po Draghiho zprávě… neschopnost Evropské unie bije do očí
Efektivní způsoby, jak řešit spotřebitelské spory
- Domluva
Ocitnete-li se v situaci, kdy s podnikatelem řešíte spor ze smlouvy, kterou jste s ním v pozici spotřebitele uzavřeli, doporučujeme to nejdříve vyzkoušet smírně – domluvou, bez zásahu třetí strany.
Pokuste se nejprve podnikatele písemně kontaktovat s tím, v čem spočívá důvod vaší nespokojenosti a jakým způsobem byste si přáli záležitost vyřešit. Ke svému písemnému vyjádření rovněž doložte veškeré podklady, které důvod vaší reklamace či stížnosti prokážou, případně také doklady, které ukážou, jaká škoda vám porušením smlouvy ze strany podnikatele vznikla.
- Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů – ADR
V případě, kdy podnikatel na vaši reklamaci nedbá, je načase zvážit další kroky. Nabízí se samozřejmě podání žaloby k soudu, nicméně taková cesta je pro mnohé příliš zdlouhavá, namáhavá a nutno zmínit také finančně náročná.
Alternativu nabízí tzv. mimosoudní řešení spotřebitelských sporů známé také pod zkratkou ADR (z anglického alternative dispute resolution). Tuto službu spotřebitelům poskytuje Česká obchodní inspekce (ČOI) a vztahuje se pouze na spory řešené s českými podnikateli.
Podáte-li návrh na zahájení řízení ADR (on-line můžete učinit zde: Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů (ADR) – COI), pak se vám ČOI pokusí při jednání s podnikatelem pomoci dosáhnout přijatelné dohody. ČOI v řízení nevystupuje jako soudce, který by protistraně závazně uložil nějakou povinnost, jelikož k tomu nemá dostatečnou pravomoc. V rámci ADR vám ČOI pomůže například se spory z kupní smlouvy či smlouvy o poskytování služeb.
Na ČOI se spotřebitelé nejčastěji obrací s řešením sporů o nároky z vadného plnění (reklamace zboží a služeb). V případě, kdy se spor týká právě reklamace, ČOI sama o sobě není schopná potvrdit, zda je reklamace oprávněná. V takových případech je zpravidla nezbytné, aby spotřebitel svůj nárok prokázal znaleckým posudkem. Náklady na jeho vypracování pak v případě oprávněné reklamace může spotřebitel nárokovat na podnikateli.
Návrh na ADR lze podat nejpozději do 1 roku ode dne, kdy jste se na podnikatele poprvé s reklamací obrátili. Pokud jste nespokojeni s výsledkem reklamace, neváhejte proto příliš dlouho se zahájením ADR řízení, aby se vám nestalo, že roční lhůta uplyne.
Spory řešené prostřednictvím ADR jsou rovněž omezeny pouze na ty, kdy spotřebitel podnikateli poskytnul finanční plnění, a rovněž na ty, kdy sám vystupuje jako smluvní strana smlouvy, ze které spor plyne.
Pokračování článku ZDE.
Mohlo by vás zajímat: Martin Podávka: Proč pojištění podle kilometrů funguje?
D.A.S. právní ochrana je jedničkou na trhu s právní ochranou v České republice. Dle České národní banky se podílí téměř 92 % na nákladech na pojistná plnění celého trhu s právní ochranou. D.A.S. je jedinou specializovanou a nezávislou pojišťovnou svého druhu u nás. Svým klientům nabízí nonstop dostupný kvalitní právní servis, který se prolíná mnoha oblastmi života i podnikání. Zabývá se také edukací a přispívá k rozvoji právního povědomí ve společnosti. Ve své praxi se pojišťovna opírá o zkušenosti z více než stoleté tradice firmy i o své mezinárodní zázemí. Působí nejen v Evropě, ale také v Kanadě nebo Jižní Koreji.
Komentáře
Přidat komentář