Bezpečnost objektu je jen jedna jediná  (díl druhý)


			Bezpečnost objektu je jen jedna jediná  (díl druhý)
7.9.2008 Pojistný trh

O ochraně objektů, ať už soukromých, nebo firemních, jsme si povídali s obchodním ředitelem firmy ALKOM Security, a.s. ing. Tomášem Hadžegou.

*Jak by měla přistupovat k ochraně objektu firma o střední velikosti, aby nic skutečně důležitého nezanedbala?

Na to nelze dát jednoduchý návod. V podnikání platí zásada, že každý by se měl věnovat tomu, čemu nejlépe rozumí a co mu vydělává peníze. Přestože oblast bezpečnosti je velmi privátní záležitostí a nikdo si do ní nechce moc nechat mluvit, existují odborné firmy, které jsou schopny navrhovat určitá řešení. Obecně lze říci, že bezpečnost je jednou ze základních potřeb soukromé osoby i firmy, proto by se k ní mělo přistupovat s náležitým důrazem. A také s náležitou péčí o kvalitu a s vědomím toho, že je třeba investovat určité peníze, aby se dosáhlo skutečné kvality.

Z hlediska řešení jednotlivých objektů vždy záleží na individuálním přístupu, protože bezpečnostní analýza začíná zkoumáním prostředí, v němž se objekt vyskytuje. Tedy v jakém je to městě, v jaké části města, jaké jsou rizikové faktory, které ovlivňují život v dané lokalitě. Řeší se ochrana pozemku, posuzují se prostupy do nemovitosti, posuzuje se kvalita mechanického zabezpečení, tedy dveře, mříže, okna, světlíky.

Poté se stanovují parametry, aby v případě průniku nežádoucího elementu došlo co nejdříve k jeho indikaci, nejlépe už na pozemku. Nestačí jen indikace takového proniknutí, ale informace by měla dojít do firmy, která dokáže realizovat protiakci nebo uvede do chodu obranný mechanismus. Ten by měl zabránit v páchání trestné činnosti.

Bezpečnost má několik úhlů pohledu: od personální bezpečnosti přes fyzickou ostrahu, dokumentační bezpečnost, objektovou bezpečnost,  bezpečnost informačních systémů atd.  Úhlů pohledu je celá řada, proto laický přístup není tou nejsprávnější cestou. Většina firem posouzení bezpečnosti nabízí zdarma, včetně základního návrhu technického opatření. Nevidím tedy důvod, proč by se tímto problémem měl někdo zabývat a sám si ho projektovat. Není to správný postup.

*Pro většinu firem je rozhodující cena, kterou zaplatí za ochranu objektu. Lze v této souvislosti považovat některý z těchto úhlů pohledu za prioritní? Ptám se proto, že firmy by určitě chtěly na konečné částce ušetřit.

Dávat prioritu některé části je velmi složité, protože bezpečnost je jenom jedna.

Skládá se z různých částí, které společně tvoří jeden jediný celek. V okamžiku, kdy z toho jeden kousek vytrhnete, vytváříte nějakou mezeru – gap – která zvyšuje riziko, vyplývající z této části bezpečnosti. To mluvím o bezpečnosti firemní. Pokud se hovoří o bezpečnosti rodinného domku, potom dominantní úlohu sehrává elektronické zabezpečení nemovitosti, protože z hlediska požární ochrany jsou věci dány zákonem. Elektronické zabezpečení není vyžadované zákonem. Kromě stavby a mechanického zabezpečení stavby by ale měl mít majitel aspoň minimální rozsah EZS (elektrického zabezpečovacího systému), který se skládá z ústředny, detektorů a ostatních zařízení. Součástí EZS bývá vnitřní a venkovní siréna. Vnitřní proto, aby lupič utekl a venkovní, aby okolí vědělo, že se děje něco nepřístojného.

V dnešní době, kdy na sídlištích každou chvíli houká kradené auto stejně jako byt, kde někdo zadal špatně kód, nikdo velkou pozornost sirénám nevěnuje. Proto je potřeba, aby EZS byla napojena na pult centralizované ochrany. Ten zajistí okamžitý výjezd a činnost zásahové jednotky.

*To bude asi dost drahé.

Myslím, že ne, protože cena je vždy stanovená na základě parametrů. Dnes má každý dojem, že EZS musí stát mnoho peněz, ale to není pravda. Jednoduchý zabezpečovací systém pro rodinný domek se může pohybovat okolo 20 000 korun. Není velký cenový rozdíl mezi tím koupit si novou plazmovou televizi nebo zabezpečit svůj vlastní dům. A co se týče monitorování, monitorovací poplatky bez výjezdu se pohybují okolo částky 200 korun měsíčně. S výjezdem je to okolo 500 až 700 korun. Jsem přesvědčen o tom, že větší částky mnozí protelefonují na svém mobilu.

Prostřednictvím monitorování se navíc dá identifikovat celá řada dalších skutečností. Na měsíčním výpise, zasílaném zákazníkovi, je vidět, kdo vstoupil do objektu, zda přišla úklidová služba nebo zda proběhly nějaké jiné činnosti. To vše lze vyčíst z kódování ústředny.

 

Následovat bude poslední, třetí díl.

Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články