ČAP: Za zahraniční dovolené pojišťovny Čechům vyplatí ročně přes miliardu korun


			ČAP: Za zahraniční dovolené pojišťovny Čechům vyplatí ročně přes miliardu korun
30.6.2025 Pojistný trh, Produkty

Letní sezóna se blíží a s ní i častější otázky kolem cestovního pojištění. Nový průzkum České asociace pojišťoven ukazuje, že cestovní pojištění se sice stalo běžnou součástí příprav Čechů na cesty, k jeho výběru ale mnohdy přistupují zbytečně lehkovážně a až 48 % lidí si pojištění pořizuje těsně před cestou. Preferují přitom jednorázové pojištění.

Sedm z deseti Čechů vyjíždí každoročně na dovolenou do zahraničí. Nejčastěji, v 71 %, míří do evropských destinací, ale roste i počet cest mimo EU, kam jezdí 39 % Čechů. Dovolená mimo republiku s sebou přináší kromě zážitků i riziko komplikací, což si Češi podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven uvědomují, a proto si v 98 % případech na dovolenou sjednávají cestovní pojištění.


Mohlo by vás zajímat: Podcast: V D.A.S. propojujeme právo, empatii a inovace


A dělají dobře. Podle odhadů došlo v roce 2024 k více než 85 tisícům pojistných událostí z cestovního pojištění, za které pojišťovny vyplatily necelých 1,3 miliardy korun. „Pojistnou událost řeší téměř tři pojištění ze sta. Průměrná výše škody přitom dlouhodobě roste a už v roce 2023 se blížila 15 tisícům korunám,“ upozorňuje Petr Jedlička, analytik České asociace pojišťoven.

Za zahraniční dovolené pojišťovny Čechům vyplatí ročně přes miliardu korun 1

Češi se na cestách bojí o zdraví

Češi se na dovolené nejvíce obávají o své zdraví. V rámci cest v EU a mimo ni se ale liší to, jaká zdravotní rizika je tíží. „Mimo Evropu se setkáváme s velmi různorodou úrovní zdravotnictví, proto máme obavy i z běžné návštěvy místních zdravotních zařízení. V Evropě je situace mnohem přehlednější, a navíc zvládáme překonávat jazykové bariéry, proto se obáváme spíše závažnějších nehod,“ vysvětluje Helena Kutílek Zavázalová, zástupkyně výkonného ředitele České asociace pojišťoven. Při cestách v rámci EU je tak největší obavou úraz (64 %), zatímco při cestách mimo EU cestovatelé řeší obecnější zdravotní problémy jako jsou nemoci (67 %).

V menší míře se pak obávají o majetek, jako je ztráta nebo krádež zavazadel či krádež dokladů a peněz. Tyto obavy jsou mírně vyšší mimo EU. Například ztráty zavazadel se obává 28 % cestovatelů mimo EU oproti 25 % v EU. Obdobný rozdíl v obavách panuje i v případě zrušení nebo zpoždění letu, který řeší častěji lidé cestující mimo EU (15 % oproti 10 % v EU), u dopravní nehody vnímají dovolenkáři riziko obdobně pro cesty v Evropě i po světě (shodně 25 %). „Výrazný rozdíl vidíme u obav z takzvané zkažené dovolené, tedy nepovedeného ubytování, stravy nebo programu. Tuto možnost zmiňuje 8 % dotázaných při cestách mimo Evropskou unii, zatímco v jejím rámci jen 1 %,“ vysvětluje Petr Koblížek, gestor oblasti životního pojištění České asociace pojišťoven.

Za zahraniční dovolené pojišťovny Čechům vyplatí ročně přes miliardu korun 2

Za zahraniční dovolené pojišťovny Čechům vyplatí ročně přes miliardu korun 3

 [29272]

Pojišťujeme se až těsně před cestou

Češi si obvykle sjednávají pojištění jednorázově před každou cestou. Celoroční variantu využívá jen 18 % při cestách po EU a 21 % mimo ni. Až 48 % lidí si ale cestovní pojištění pořizuje těsně před odjezdem. Pojištění s větším předstihem řeší lidé v případě cest mimo EU, kde jsou rizika i náklady na zdravotní péči nejvyšší.

Více než polovina lidí sjednává cestovní pojištění přímo u pojišťovny, čímž si zajišťují nejširší možnosti přizpůsobení rozsahu krytí. Menší část spoléhá na pojištění přes banku nebo cestovní kancelář. „Výběr správného pojištění je důležitý nejen kvůli finančnímu krytí, ale i kvůli pocitu jistoty během dovolené. Klienti by měli dbát na limity, rozsah krytí i správnost údajů. I drobná chyba může mít velké následky,“ uzavírá Petr Koblížek.

Na co si dát pozor

Z údajů pojišťoven vyplývá, že řada klientů při sjednání pojištění chybuje: nesprávně vyplní datum zahájení nebo ukončení pojistky, uvede nepřesné osobní údaje nebo podcení rizikové aktivity. Mnozí rovněž neznají správný postup při hlášení škody.

Při sjednání:

  • Zkontrolujte, jaká rizika pojištění pokrývá. Např. rizikové sporty, chronická onemocnění nebo zásahy horské služby nejsou součástí každé pojistky.
  • Nezapomeňte na pojištění odpovědnosti. Například v Itálii je jeho sjednání povinné – bez něj vás mohou nepustit na sjezdovku.
  • Nespoléhejte jen na Evropský průkaz zdravotního pojištění (EHIC). Ten kryje pouze nezbytnou zdravotní péči ve veřejných zařízeních, a to jen v rámci EU. Nezahrnuje například repatriaci, nadstandardní služby či zásah záchranných složek.

Mohlo by vás zajímat: Češi nejsou národ skeptiků ale šťastných optimistů!


Při pojistné události:

  • Kontaktujte asistenční službu co nejdříve. Operátor vás navede na správné postupy a doporučí konkrétní zdravotnické zařízení.
  • Pečlivě dokumentujte situaci. Uložte si účtenky, lékařské zprávy, fotografie škod a komunikaci s místními orgány. Pomůže vám to při uplatnění nároku.
  • Následujte pokyny asistenční služby. Operátoři jsou zkušení a mají kontakt na spolehlivé místní poskytovatele služeb.

O průzkumu:

Průzkum České asociace pojišťoven Vnímání pojišťovnictví realizuje nezávislá výzkumná agentura SC&C. Sběr dat probíhal ve dnech 3.–21. dubna 2025, a to jako on-line dotazníkové šetření na 1 508 respondentech ve věku 18–80 let v kvótním výběru podle pohlaví, věku, vzdělání, ekonomické aktivity, kraje a velikosti obce. Cílovou skupinou byli lidé, kteří mají v domácnosti alespoň jeden pojišťovací produkt.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články