Osvětová kampaň, která zahrnovala seriál Adikts, dokumentární cyklus Česko na drogách a minipořady upozorňující na závažná fakta spojená s užíváním drog, podle průzkumu oslovila takřka každého obyvatele České republiky ve věku nad 15 let. V rámci kampaně byly vysílány také televizní spoty upozorňující na nebezpečí spojená s užitím drog za volantem a součástí byla i rozsáhlá PR komunikace a masivní debata na sociálních sítích.
Kampaň tak zanechala výraznou stopu v postojích obyvatel k užívání nelegálních drog. Průzkumy před hlavní částí kampaně, během ní a po ní ukázaly, že více než polovina lidí si všimla zintenzivnění komunikace na téma užívání drog a dalších návykových látek. Více než 80 % lidí ve věku 15–54 let zaznamenalo obecně intenzivnější komunikaci o nebezpečnosti drog, nebo dokonce některý z konkrétních formátů kampaně.[1]
Mohlo by vás zajímat: TOP 30 pojišťovacích makléřů za rok 2023 v Česku dle oPojištění.cz
Odborné diskuze podporují důležitost kampaně
Zkratky přinesly podle výzkumů zásadní proměnu v postojích občanů k drogám. Kampaň upozorňovala na to, že drogy jsou zkratky a mohou vést do slepé uličky. Šest z deseti lidí vidí v drogách zkratky a podíl těch, kteří drogy považují za berličku, roste. Došlo ale také k výraznému snížení počtu lidí, kteří upřednostňují impulzivní životní styl. Asociace drog s nebezpečím, rizikem a obavami se v důsledku kampaně zvýšila.[2]
„V českém prostředí unikátní a formátově velkorysá kampaň vzbudila žádoucí pozornost a rozproudila debatu o vnímání závislostního chování a přístupu k němu v kontextu doby a formou, která nemoralizuje, ale klade otázky a nasvěcuje jej z mnoha netradičních názorových úhlů jako reálný společenský fenomén, který nemá černobílá řešení,“ uvádí ředitel Národní protidrogové centrály služby kriminální policie a vyšetřování brig. gen. PhDr. Jakub Frydrych.
Mohlo by vás zajímat: Andreas Brandstetter: Pojišťovny mají v zelené transformaci klíčovou roli
Podstatné změny v postojích k drogové problematice
Podle předkampaňového průzkumu neměla téměř polovina české populace o drogách dostatek informací a ani o ně nejevila zájem.[3] V tomto ohledu zaznamenala ČAP velmi pozitivní dopad, vzrostla informovanost a snížil se podíl lidí, kteří se o téma nezajímají. Navíc více než třetina lidí zná název Zkratky nebo zaregistrovala kampaň, která o drogách jako o „zkratkách“ mluví. Z konkrétních formátů byly nejčastěji zaznamenány reklamní spoty a seriál Adikts.[4]
Kampaň také pozitivně rezonovala mezi lidmi napříč věkem i vzděláním. Nejvíce ohroženou skupinu představují mladí lidé, na které také Zkratky cílily, a ti z nich, kteří se s kampaní ztotožnili, uvažují nyní o drogách mnohem zodpovědněji. Průzkum také potvrdil, že u nezletilých jsou hlavními zdroji informací škola a sociální sítě a u mladých dospělých pak spíše filmy a seriály. I z tohoto důvodu se potvrdila správnost taktiky a většina respondentů považovala kampaň za srozumitelnou, užitečnou a originální s motivací zamyslet se nad individuálními i celospolečenskými dopady.[5]
Zaměření na mládež: moderní metody vzdělávání a osvěty
„Podle mého názoru byla kampaň moderní a atraktivní, rozpoutala i odbornou a laickou diskuzi a vyvolala kontroverze,“ vysvětluje odborník na vzdělávání a inovace ve výuce Petr Chára. „Určitě je dobře, že vznikl také hraný high-end seriál, který je pojat v duchu současných světových seriálů pro mladé a který je digitálně dostupný. Je zřejmé, že klasické besedy a pasivní přijímání informací už nejsou pro dnešní mládež atraktivní a neplní svůj účel. Kombinace otevřené komunikace, atraktivního digitálního obsahu, příběhů z reálného života a interaktivních forem výuky může být naopak velmi efektivní a zábavná,“ pokračuje dále Chára.
Průzkum, který byl proveden za účelem zjištění názorů na seriál Adikts, jeho vyznění a vnímání z pohledu mladých diváků, tedy generace Z, ukázal, že seriál je vnímán jako vhodná součást osvětové kampaně. Je natočený dostatečně poutavě pro binge-watching, má zajímavě vykreslené charaktery, vzbudil zájem a rozpoutal diskuzi. O uživatelích drog a drogách obecně vypráví realistickým a věrohodným způsobem, ale zároveň obsahuje i dostatek nepříjemných momentů, které upozorňují na škodlivost drog, jako agresi, změny chování a vedlejší účinky. Z dalších součástí kampaně jsou nejlépe hodnoceny minipořady, které jsou považovány za úderné, graficky pěkné a informačně zajímavé.[6]
Mohlo by vás zajímat: Marek Woitsch: Zdraví není samozřejmost. Nezapomínejme o sebe pečovat
„Naším hlavním cílem bylo oslovit mladé lidi tam, kde tráví nejvíce času – tedy na sociálních sítích a online. Zvolili jsme inovativní mediální mix, který se ukázal jako velmi efektivní. Kampaň zasáhla mnohem širší publikum, než jsme očekávali. Čtyři z pěti lidí ve věku 15–54 let zaznamenali zvýšenou komunikaci o tomto tématu nebo se setkali s některým z našich formátů. Nejvíce nás těší, že jsme trefili správný tón u mladých lidí. Výsledky potvrzují, že nástroje, které jsme zvolili, jsou skutečně účinné a kampaň má pozitivní ohlas a plní svůj účel,“ uvádí Milada Veselá, vedoucí Oddělení komunikace a vzdělávání ČAP.
Více o kampani najdete na webu DROGY JSOU ZKRATKY.
Data z výzkumu během kampaně Zkratky
- Více než polovina lidí si všimla zintenzivnění komunikace na téma užívání drog a dalších návykových látek.
- Více než 80 % lidí ve věku 15-54 let zaznamenalo obecně intenzivnější komunikaci nebezpečnosti drog nebo dokonce některý z konkrétních formátů kampaně.
- Více než třetina lidí zná název kampaně Zkratky nebo zaznamenali kampaň, která o drogách jako o „zkratkách“ mluví.
- Z konkrétních formátů byly nejčastěji zaznamenány reklamní spoty a seriál Adikts. Během kampaně vzrostla také informovanost o tématu a snížil se podíl lidí, kteří se o téma nezajímají.
- Kampaň také pozitivně rezonovala mezi lidmi napříč věkem i vzděláním. U skupiny 15 až 17 let narostly negativní asociace s drogou, a ti z nich, kteří se s kampaní ztotožnili, uvažují o drogách mnohem zodpovědněji.
[1] Výzkum STEM/MARK. POSTOJ K DROGÁM V ČR. Průběžný test komunikační kampaně, březen 2024.
[2] Výzkum STEM/MARK. POSTOJ K DROGÁM V ČR. Průběžný test komunikační kampaně, březen 2024.
[3] Agentura STEM/MARK pro ČAP 2023.
[4] Výzkum STEM/MARK. POSTOJ K DROGÁM V ČR. Průběžný test komunikační kampaně, březen 2024.
[5] Výzkum STEM/MARK. POSTOJ K DROGÁM V ČR. Průběžný test komunikační kampaně, březen 2024.
[6] Výzkum STEMMARK. Závěrečná zpráva z kvalitativního výzkumu únor 2024.
Komentáře
Přidat komentář