Vynikající kvalita při likvidaci pojistných událostí je pro pojišťovací společnost konkurenční výhodou a jde o službu, které si klienti vysoce cení. Úhrada oprávněných pojistných nároků při ztrátách, které pojištěná osoba utrpěla, je hlavním důvodem pro nákup pojištění. Účelem tohoto průvodce je umožnit likvidátorům pojistných událostí provést si podrobné vyhodnocení a poté podat zprávu dnešním i budoucím klientům o tom, jaké jsou jejich schopnosti při likvidaci pojistných událostí.
Dle svého uspořádání průvodce poskytuje informace o klíčových složkách, které musí fungovat, aby bylo možné dosahovat vynikající kvality při likvidaci pojistných událostí. Popisuje těchto osm složek:
Kultura a filozofie
Komunikace
Lidé
Infrastruktura
Postupy likvidace pojistných událostí
Řízení dat
Operace
Monitorování a přezkoumávání
Každá z těchto složek musí být u organizace přítomna tak, aby tato mohla prokázat, že má požadovanou fungující kulturu, prostředky, operace a postupy. Vztah mezi těmito osmi složkami popisuje a ilustruje graf uvedený na konci tohoto průvodce. U každé jednotlivé složky je identifikováno několik charakteristických rysů a tyto jsou pak shrnuty na příloze, kde tvoří kontrolní seznam pro otestování nejlepší praxe.
Stejně jako pro vyhodnocení současné situace tak, aby klienti mohli získat přehled o schopnostech organizace v oblasti likvidace pojistných událostí, může být tento průvodce nejlepší praxí využitý také jako prostředek k identifikaci těch složek anebo charakteristik schopnosti likvidace pojistných událostí, které potřebují zlepšit.
Složky nejlepší praxe
Zde uvádíme přehled osmi nadřazených složek, které musí fungovat, aby bylo možno dosáhnout nejlepší praxe při likvidaci pojistných událostí. Charakteristiky každé této složky jsou popsány dále v textu.
1.Kultura a filozofie
Kultura vynikající klientské služby a filozofie na klienty zaměřeného řízení likvidace pojistných událostí, která představuje nejlepší praxi a lze ji plně doložit
2.Komunikace
Opatření pro efektivní, účelnou a transparentní komunikaci s pojištěnou osobou a všemi dalšími významnými aktéry tohoto procesu
3.Lidé
Vhodný a dostatečný počet a spektrum odborně vzdělaných, kvalifikovaných a zkušených pracovníků, s důrazem na jejich rozvoj, vzdělávání a dohled
4.Infrastruktura
IT a ostatní zdroje, mimo lidských, které jsou dostatečné, pokud jde o zvládání množství, hodnoty, povahy a složitosti pojistných událostí a komunikace se všemi aktéry tohoto procesu
5.Postupy likvidace pojistných událostí
Klientsky orientované postupy koncipované a implementované na podporu a zdokonalení procesů a činností v oblasti likvidace pojistných událostí
6.Řízení dat
Strukturované protokoly pro bezpečné řízení a analýzu všech relevantních dat v souladu s právními a zákonnými požadavky
7.Operace
Likvidace pojistných událostí konzistentním způsobem, přesto však pružně a spravedlivě tak, aby likvidace byla jak transparentní, precizní a včasná, tak i bezpečná a vyhovující
8.Monitorování a přezkoumávání
Opatření pro rutinní přezkoumávání výkonu, schopností a postupů likvidace pojistných událostí, včetně hodnocení spokojenosti klientů.
Pokračování příště
Zdroj: AIRMIC
Přeložil: ing. Vladimír Pulchart, ředitel London Direct Underwriters, a.s.

Komentáře
Přidat komentář