INSURANCE FORUM 2025: Autonomní technologie změní pravidla trhu

INSURANCE FORUM 2025: Autonomní technologie změní pravidla trhu
INSURANCE FORUM 2025: Autonomní technologie změní pravidla trhu
13.11.2025 Pojistný trh, Produkty

Třetí ročník konference INSURANCE FORUM 2025, který se uskutečnil 13. listopadu v pražském PVA EXPO, přinesl ucelený pohled na klíčové výzvy, jimž čelí pojišťovnictví v době nástupu autonomních vozidel. Lídři pojišťoven, zástupci státní správy i technologičtí odborníci diskutovali o regulaci, legislativě, etice, kybernetické bezpečnosti a změně paradigmatu odpovědnosti, která zásadně promění pojistný trh.

Slavnostní zahájení letošního INSURANCE FORUM 2025 patřilo hned dvěma výrazným osobnostem: ministrovi dopravy v demisi Martinu Kupkovi a majiteli výstavního areálu v Letňanech Pavlu Sehnalovi. Oba ve svých vystoupeních zdůraznili, že české pojišťovnictví vstupuje do období zásadní transformace, v níž budou autonomní technologie, digitalizace a odpovědnost klíčovými tématy. „Od 1. ledna 2026 se v České republice otevírá zákonná možnost provozu autonomních vozidel na našich silnicích. Jde o novou kapitolu pro dopravu i pojišťovnictví, které bude muset rychle reagovat na otázky odpovědnosti, krytí rizik a tvorby specializovaných produktů. Zároveň je to velká výzva pro výrobce, kteří musí garantovat bezpečnostní a technologické standardy těchto systémů. Pro české řidiče to bude atraktivní možnost, která může zásadně změnit náš pohled na mobilitu. Autonomní technologie přinesou vyšší komfort, bezpečnost a zároveň vytvoří prostor pro rychlý rozvoj nových služeb i pojišťovacích řešení. Je to příležitost pro celý trh – od výrobců přes pojišťovny až po samotné uživatele a může výrazně ovlivnit, jak se budeme v budoucnu pohybovat i jak chránit rizika,“ řekl Martin Kupka.


Mohlo by vás zajímat: ČAP ke 3Q 2025: Náklady na pojistná plnění vzrostly meziročně o 5,1 %


Mobilita bez emisí i řidiče

Poté už pódium patřilo Janu Bezděkovskému, pověřenci ministra dopravy pro čistou mobilitu. Ten ve svém vystoupení zdůraznil, že česká dopravní politika stojí na prahu zásadního posunu – od podpory nízkoemisních technologií k vytváření rámce pro plně autonomní provoz. Podle něj se nejedná pouze o technologickou otázku, ale o společenskou změnu, která vyžaduje jasně definovaná pravidla odpovědnosti, etiky a ochrany dat. „Je naším posláním vytvářet stále lepší a kvalitnější legislativu, která podpoří rozvoj autonomních vozidel v České republice. Pojišťovnictví je její nedílnou součástí a bez jasně nastavených pravidel se neobejde. Musíme si proto položit několik klíčových otázek: jak se bude vyhodnocovat riziko, kdo bude v různých režimech považován za řidiče, kdo ponese odpovědnost a jak se promění trh ve chvíli, kdy budou vozidla sdílet detailní data o každé jízdě. To jsou témata, která musíme vyřešit, aby autonomní mobilita mohla vznikat bezpečně a s důvěrou veřejnosti,“ uvedl Jan Bezděkovský.

Regulace a legislativa v době autonomie

Moderátorka Michaela Nováková ze serveru investicniweb.cz následně uvedla první odborný blok zaměřený na legislativu a regulaci. Tereza Čížková z Ministerstva dopravy ČR představila aktuální stav české a evropské legislativy v oblasti autonomních systémů. Upozornila, že právní prostředí musí držet krok s tempem inovací – jinak hrozí, že regulace zbrzdí adopci nových technologií místo toho, aby ji usměrňovala. „Hlavním cílem je nastavit takový právní rámec, aby mohla autonomní vozidla bezpečně a předvídatelně jezdit na našich silnicích. Dbáme na to, aby legislativa byla přehledná, srozumitelná, stručná a zároveň dostatečně jasná pro všechny účastníky provozu. Proto jsme připravili strategický plán, který stanovuje konkrétní kroky pro rozvoj autonomní mobility. Naším ambicí je, aby uživatelé mohli co nejdříve využívat benefity této technologie v každodenním životě a aby se autonomní provoz stal přirozenou součástí moderní dopravy,“ popisovala Tereza Čížková. Marie Nováková ze Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) pak popsala praktické dopady připravované legislativy na automobilky a jejich partnery. Zdůraznila potřebu efektivní komunikace mezi státní správou a výrobci, zejména při certifikaci systémů autonomního řízení.

Z akademické sféry vystoupil Zdeněk Lokaj z ČVUT, který upozornil na nutnost integrovat otázky kybernetické bezpečnosti přímo do návrhu dopravních systémů. Autonomní vozidlo podle něj není jen „počítač na kolech“, ale potenciální cílový bod útoků, který vyžaduje zcela novou formu pojištění odpovědnosti. „Největší brzdou autonomního řízení nejsou technologie, ale my lidé – uživatelé. Důvod je prostý: automobil pro nás často představuje něco výjimečného, skoro až osobní šperk, o kterém si rádi povídáme. Auto je pro mnoho z nás i hračka a otázkou je, zda se budeme ochotni této role vzdát. Možná my ne, ale generace po nás už to takto vnímat nebude a vývoj půjde rychle dopředu,“ řekl Zdeněk Lokaj. Zahraniční pohled přinesl Gerrit Kuiper, právník a COO nizozemské společnosti EMS, který na příkladu nizozemského trhu ukázal, jak lze využít umělou inteligenci při likvidaci škod.


Mohlo by vás zajímat: Jaroslav Daňhel: Dluh je tichý svědek populismu. Nebolí, později však neodpouští


Etika, data a kybernetická bezpečnost

Odpolední sekce otevřela širší etické a bezpečnostní souvislosti autonomního provozu.
Advokátka Monika Mareková, členka Etické komise Ministerstva dopravy, hovořila o hranicích odpovědnosti v rozhodování algoritmů a o nutnosti zachovat právo na spravedlivý proces i v době, kdy rozhoduje software. Následoval Phillippe Van Nieuwenborgh ze společnosti Dialog Group, který přiblížil možnosti digitální transformace pojišťoven v kontextu zodpovědného využívání umělé inteligence. Ve svém příspěvku zdůraznil, že každá technologická změna musí mít lidský rozměr – empatii, srozumitelnost a férovost vůči klientům. Závěr bloku patřil Miloslavu Lujkovi, uznávanému expertovi na kybernetickou bezpečnost. Ten varoval, že s nástupem autonomních vozidel se pojišťovnictví stane součástí „digitálního bojiště“. Apeloval na úzkou spolupráci pojišťoven, výrobců a státu při tvorbě standardů a krizových protokolů.

Panelová diskuze… redefinice odpovědnosti

Závěrečná panelová diskuze pod vedením project managerky Slavia pojišťovny Lucie Žulavské otevřela téma, které bude v příštích letech určovat celý obor: jak se změní princip odpovědnosti z provozu vozidla. Předseda AČPM Ivan Špirakus upozornil na nutnost redefinovat pojem objektivní odpovědnosti tak, aby reflektoval sdílenou odpovědnost mezi výrobcem, provozovatelem a pojišťovnou. CEO společnosti Creasoft Tomáš Síkora akcentoval technologickou připravenost trhu – software podle něj dokáže modelovat rizikové scénáře rychleji než legislativa. Senior manažer produktového managementu pojištění motorových vozidel v GČP Tomáš Kabele a Daniela Zemanová, aftersales products teamleader ve společnosti Volkswagen Financial Services popsali praktické dopady na tvorbu nových produktů motorového pojištění. Vedoucí oddělení pojistné matematiky a analýz v ČKP Petr Jedlička pak nabídl datový pohled na rizikové profily a možné dopady na garanční fond. Závěr panelu patřil řediteli inovací v UNIQA pojišťovně Michalu Kozubovi, který shrnul, že budoucnost pojišťovnictví je digitální, prediktivní a proaktivní – a že pojišťovny, které zvládnou spojit data, empatii a rychlost, budou mít na trhu rozhodující výhodu.

Na odlehčení uzavřel konferenci Libor David ze společnosti SOFTEC s přednáškou „Uměl(eck)á automatizace BO – aneb šikovný, ale trochu líný vysokoškolák“. Jeho hravý, ale zároveň hluboký pohled na propojení umělé inteligence a lidské kreativity ukázal, že i v době algoritmů zůstává klíčovým prvkem inovací člověk.


Mohlo by vás zajímat: Allianz: Zaveďme řidičský průkaz pro autonomní vozidla


Networking na závěr

Závěrečný networking nabídl účastníkům nejen prostor pro odbornou diskuzi, ale i možnost testovacích jízd s nejnovějšími modely autonomních a elektrických vozidel. INSURANCE FORUM 2025 tak znovu potvrdilo, že patří mezi nejvýznamnější české platformy propojující svět pojišťovnictví, technologií a mobility.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články