Letní sezóna tvrdě prověří všechny cestovní kanceláře


			Letní sezóna tvrdě prověří všechny cestovní kanceláře
4.6.2009 Pojistný trh

V našem rozhovoru s ředitelem společnosti FIDUCIA, s.r.o. Mgr. Ivo Pěkníkem se podíváme odbornýma očima na problém pojištění cestovních kanceláří. Společnost FIDUCIA se zabývá pojištěním finančních rizik a její ředitel proto dobře ví, o čem mluví. Mgr. Ivo Pěkník otevřeně přiznává, že cestovní kanceláře letos projdou "zkouškou ohněm".

*Nabízíte ve spolupráci s pojišťovnou UNIQA pojištění cestovních kanceláří proti úpadku. Kolik CK využívá vašich služeb? Roste počet pojištěných CK?

V současné době je u nás pro případ úpadku pojištěno přibližně 150 cestovních kanceláří. Jejich počet v uplynulých letech mírně rostl, a to hlavně z důvodu legislativní změny v roce 2006, která do režimu koncesované živnosti CK zařadila i některé činnosti, které dřívě směly vykonávat i cestovní agentury, konkrétně tzv. incentivní turistiku, tj. zájezdy sestavené na základě individuální objednávky zákazníka.

*Řešili jste případ, že některá CK skutečně zkrachovala?

Ano, v minulosti jsme řešili případ insolvence jedné menší cestovní kanceláře.

*Je obtížné takový případ dořešit až do konce? Jak dlouho to trvá?

Je to dost zdlouhavý a nákladný proces, zejména uvědomíme-li si, že počet poškozených může u větší CK naráz dosáhnout i několika desítek tisíc osob. Kromě případné repatriace cestujících zpět do ČR mají totiž zákazníci zkrachovalé cestovní kanceláře vůči pojišťovně také nárok na náhradu uhrazeného a nerealizovaného, nebo jen částečně realizovaného, zájezdu. Lhůta pro uplatnění tohoto nároku je 6 měsíců od okamžiku úpadku CK.  Pojišťovna pak zpravidla teprve po uplynutí této lhůty sečte všechny došlé nároky a zjistí, zda jejich celková výše nepřevyšuje sjednanou pojistnou částku. Pokud nikoliv, může přistoupit k uspokojení zákazníků. V opačném případě dochází k poměrnému krácení všech uplatněných nároků.  V některých případech lze poskytnout náhradu i před uplynutím šestiměsíční lhůty. Předpokladem je však součinnost zkrachovalé CK, která poskytne pojišťovně všechny podklady, ze kterých bude naprosto zřejmé, že součet všech závazků vůči zákazníkům nepřevýší pojistnou částku. Problémy bývají také se získáváním dokladů od poškozených zákazníků, kterými prokazují výši uhrazených záloh, případně náklady na zajištění vlastní dopravy zpět do ČR apod.

*Je zájem o pojištění CK za způsobenou škodu (třeba krádež věcí z hotelového pokoje?) Mají takové pojištění uzavřené všechny CK?

Specializovaný produkt pojištění odpovědnosti za škodu cestovních kanceláří je na trhu poměrně krátce, zhruba poslední dva roky, a postupně se dostává do širšího povědomí cestovních kanceláří. Jedná se ale o poměrně drahé pojištění, takže cestovní kanceláře jeho uzavření důkladně zvažují, zvláště pak v letošní slabší sezóně. Na základě našich zkušeností odhaduji aktuální propojištěnost CK v této oblasti do 25%.

*A co nepojištěné CK? Vím o takových, které nabízejí velmi speciální služby (obvykle na míru) pro klienty, s nimiž se většinou velmi dobře znají. Ale víme všichni, že i tyto cestovky mohou zkrachovat. Co potom čeká jejich klienty?

Dotaz asi míří na cestovní agentury nadále nabízející individuální kombinace služeb, tzv. incentivu. Tyto služby by měly počínaje 1.8.2006 organizovat pouze cestovní kanceláře, a měly by být rovněž pojištěny. Pokud tomu tak není, pak se jedná o neoprávněné podnikání, a takové cestovní agentury by měly být postihovány živnostenskými úřady, příp. ČOI. Zákazníci takové agentury by se v případě jejího úpadku nejspíš žádné náhrady nedočkali, pouze by se mohli se svým nárokem spolu s ostatními věřiteli přihlásit do případného konkursu.

*Krize ohrožuje mnohé firmy - jak projdou touhle zkouškou cestovní kanceláře? Máte dojem, že některé zkrachují?

Letošní sezóna bude pro cestovní kanceláře obtížná, i když asi ne tak kritická jako např. pro automobilový průmysl. Odhady hovoří reálně o 10-15% meziročním propadu tržeb z prodeje zájezdů, ale i to je velmi individuální. Pravděpodobně dojde k další koncentraci trhu, největší cestovní kancláře relativně posílí. Poměrně málo jsou zasaženy i produktově specializované  cestovní kanceláře se stálou klientelou. Nejvíce asi budou poklesem poptávky postiženy cestovní kanceláře bojující o klienty hlavně cenou. Některé cestovní kanceláře, které i v minulých dobrých sezónách hospodařily „na hraně“, budou mít letos vážné potíže. Předpokládám, že k několika krachům letos dojde.

*Nabízíte pojištění záruky. Pro koho je takové pojištění určeno?

Obecně se jedná o alternativu k bankovním zárukám. Typickými jsou např. záruka za nabídku (bid bond) nebo záruka za dobré provedení (performance bond), které se hojně využívají hlavně ve stavebnictví. V současné době však tato pojištění aktivně nenabízíme, protože v důsledku výrazného zhoršení škodních průběhů úvěrových a kaučních pojištění, zejména pak v oblasti stavebnictví, došlo k podstatnému omezení přístupu k zajištění těchto rizik.

*Ovlivní finanční krize budoucnost pojistného trhu?

Minimálně v našem odvětví, tj. pojištění úvěrů a záruk, určitě ano. Již nyní došlo ke zpřísnění upisovacích pravidel a omezení zajistných kapacit. V praxi se to projevuje většími požadavky na informace o riziku nebo striktním oddělením úpisu od obchodu, u větších rizik pak častějším soupojišťováním a často i požadavkem vyššího zajištění (protizáruk). V případě pokračující ekonomické recese a s tím spojeným dalším zhoršováním škodních průběhů pravděpodobně některé zajišťovny, a tím pádem i pojišťovny, trh pojištění úvěrů a záruk dočasně nebo i trvale opustí. Do budoucna si v oblasti záruk umím i u nás představit spolupráci mezi bankami a pojišťovnami formou syndikátů. Za pojistný trh jako celek si ale netroufám odhadovat.

Děkuji Vám za rozhovor.

Dagmar Šístková

Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS