Podnikatelská pojištění opět „zachraňují“ trh neživotního pojištění

Podnikatelská pojištění opět „zachraňují“ trh neživotního pojištění
Podnikatelská pojištění opět „zachraňují“ trh neživotního pojištění
21.12.2011 Pojistný trh

Podnikatelské pojištění zaznamenalo ve sledovaném období růst, kterým po stagnaci v roce 2010, navázalo na trend započatý v roce 2008. Celkový objem pojistného byl 14,1 miliardy, což je meziročně navýšení o 2,1%. V rámci běžného roku bylo dosaženo 17,9 miliardy pojistného, což je růst o téměř 2,3%. Samotné 3. čtvrtletí přispělo k těmto výsledkům 4,3 miliardy, což je o 1,7% více než stejné období roku 2010.

Tak, jak se vzdalujeme od hospodářských problémů, tak pravděpodobně ubývá i tzv. „spekulativních pojištění“, nebo se z pojištění uzavřeného z těchto pohnutek v období krize stává „řádné“. „Spekulativní pojištění“ bylo sjednáváno s motivací v přípravě pojistného podvodu, kdy část podnikatelů předpokládala, že případné problémy v podnikání budou moci řešit iniciováním pojistné události se škodou velkého rozsahu.

V některých případech šlo pravděpodobně o plánovanou přípravu tohoto „řešení“, v jiných se spíše uvažovalo o „zálohu pro případ nouze“. Z klesající četnosti zpráv o škodách většího rozsahu způsobených především požárem (tzv. „horké sanace“) lze usuzovat, že se situace zklidňuje. Pojišťovny již před časem identifikovaly toto nebezpečí a mnohem důkladněji posuzují pojistné události, při kterých dojde ke zničení celého nebo převážného majetku společnosti (zjišťují ekonomickou situaci firmy před pojistnou událostí, její platební morálku, problémy s odbytem výrobků atd.). Vzhledem k nejistotě, která se však především v poslední době objevila v souvislosti s dluhovou krizí, je však možné očekávat, že by se mohla situace opět zhoršit. Vše bude záležet na tom, jak se promítne nebo nepromítne zhoršující se ekonomické klima do fungování podnikatelů a firem.

Pozitivním důsledkem krize se stalo to, že řada podnikatelů se naučila chápat pojištění jako vhodný nástroj zabezpečení rizik. Hlavně v situaci, kdy nemají dostatek vlastních rezerv pro řešení vysokých výdajů v důsledku vzniklé škody na majetku firmy, případně při neúmyslném zavinění škody někomu jinému. Existuje však i část podnikatelů, kteří význam pojištění podceňují, a kteří jej chápou jako zbytné. Pokud se dostávají do ekonomických potíží, svoje pojištění stornují. Nepřijímají přitom argument, že případná nečekaná událost může v jejich případě znamenat i ukončení činnosti firmy.

Výsledky pojišťoven

V oblasti podnikatelských pojištění za období leden-září 2011 ztratila Kooperativa svoje vedoucí postavení a byla předstižena Českou pojišťovnou, která má 3. čtvrtletí tradičně velmi silné. Předepsala meziročně o 90 miliónů více, což je růst o 2,2%, a díky tomu udržela svůj podíl na trhu. Oproti tomu Kooperativa ztratila 40 miliónů pojistného, což odpovídá poklesu o 1% a ztratila 0,9%b podílu na trhu.

Třetí nejsilnější pojišťovnou se stala již ve 3. čtvrtletí 2010 Generali a svoji pozici stále drží i přes nepatrný meziroční pokles (-10 miliónů, -0,6% a ztráta podílu o 0,3%b).

O stejný objem, jako Generali poklesla, rostla Allianz. Relativně to znamenalo +0,7%, ale přesto ztrátu podílu o 0,1%b (trh rostl rychleji).

Ze sledovaných pojišťoven si opět výrazně polepšila ČPP (+110 miliónů, +19,5% a zvýšení podílu o 0,7%b), nicméně to pro ni znamená až sedmé místo.

Rostla i UNIQA (+50 miliónů, +7,3%, zvýšení podílu o 0,3%b). Obě tyto pojišťovny však dosahují menších absolutních objemů pojistného.

Stejně jako ČSOB Pojišťovna, která naopak ztratila (-30 miliónů, -4%, pokles na trhu o 0,3%b).

Výrazně posílily menší pojišťovny jako celek (+120 Miliónů, +22,8% a zvýšení souhrnného podílu o 0,8%b). Stále jim však patří jen necelá dvacetina trhu.

K růstovým patřila především Slavia a Triglav, přičemž relativně nejvíce rostoucí Wüstenrot dosáhla objemu pojistného jen 1,5 miliónu. Mezi menšími pojišťovnami naopak nejvíce ztrácela Maxima.

Silnější skupinou je i po 3. čtvrtletí pro tento segment pojištění PPF, přestože po 1. čtvrtletí to byla VIG. Je to díky „nevyvážeností“ výkonů Kooperativy v průběhu roku a tento vývoj se opakuje již několik posledních let. Při vyrovnanosti dominantních pojišťoven obou skupin, tak o úspěšnosti skupiny rozhodují jejich menší členové. A z tohoto pohledu je Generali výrazně silnější než ČPP.

Podíl pojišťoven na trhu pojištění podnikatelů za leden - září 2011

Výsledky za 3. čtvrtletí v pojištění podnikatelů

Ve 3. čtvrtletí byla tradičně nejúspěšnější Česká pojišťovna, které se dokonce daří postupně pravidelně zvyšovat objem pojistného v porovnání s předchozím rokem. Konkrétně to znamenalo o 50 miliónů pojistného více, což je růst o 3,1% a posílení na trhu o 0,5%b.

Druhou nejsilnější byla i ve svém nejslabším období Kooperativa, která meziročně ztratila téměř 40 miliónů pojistného, což je pokles o 3,4% a ztráta podílu na trhu o 1,2%b.

Třetí nejúspěšnější pojišťovnou byla Generali, která si naopak meziročně o něco polepšila (+30 miliónů, +6,5% a posílení na trhu o 0,5%b).

Čtvrtá skončila stagnující Allianz. Podobně jako při hodnocení běžného roku, tak i z pohledu samotného 3. čtvrtletí stálo ČSOB Pojišťovnu její oslabení (-30 miliónů, -11,7%, ztráta podílu o 0,8%b) málem páté místo na trhu.

Velmi se jí přiblížila absolutně téměř stagnující šestá UNIQA (+2 milióny, +1,3% a zachování podílu na trhu) a také velmi posilující ČPP (+30 miliónů, +15,8% a posílení na trhu o 0,6%b) na sedmém místě.

Menší pojišťovny jako celek také relativně výrazně posílily, přestože v absolutním vyjádření je jejich podíl na trhu stále menší než dvacetinný (+20 miliónů, +13,8%, posílení souhrnně o 0,5%b).

Ve 3. čtvrtletí byla silnější skupina PPF. Na VIG má náskok přes 20%b, když jej meziročně dokonce o něco zvýšila.

Porovnání celkových objemů pojistného u nejsilnějších pojišťoven v jednotlivých čtvrtletích běžného roku ukazuje tabulka (pojistné v miliónech CZK, „%“ značí tržní podíl, poslední sloupec obsahuje pořadí):

Na rozdíl od POV a HAV je zřejmá již zmiňovaná nevyrovnanost v rozložení pojistného v čase. Potýkají se s ní prakticky všechny pojišťovny, i když u každé z nich jsou výkyvy různě velké a jsou různě posunuté v čase. Důsledkem jsou časté změny pořadí.

NESS Czech s.r.o.

Kateřina Lhotská

Zdroj: NESS Czech s.r.o.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články