Zkušenost z posledních pěti let s nějakým typem sociálního zařízení kvůli nesoběstačnosti blízkého má 18 % Čechů. Nejčastěji se jednalo o domov pro seniory nebo domov se zvláštním režimem. „Podle naší analýzy dosáhla celková kapacita všech sociálních služeb v roce 2022 260 tisíc klientů.
Asi pětina připadala na domovy pro seniory a domovy se zvláštním režimem,“ vypočítal Petr Koblížek z České asociace pojišťoven. „Pobyt v sociálních zařízeních je hrazen z prostředků klienta, stejně tak i strava či péče. Maximální výši těchto plateb určuje zákon a vyhláška. Po zaplacení těchto položek musí klientovi ze zákona zbýt 15 % z jeho příjmů,“ vysvětluje David Pospíšil, ředitel Centra dlouhodobé péče.
Mohlo by vás zajímat: Ivan Špirakus: EU je sociální skanzen. Pojistný trh naštěstí funguje spolehlivě
Podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven je v 83 % pobyt skutečně placený z důchodu klienta, 53 % využívá státní příspěvek na péči na úhradu péče. Čtvrtině klientů pobytových zařízení pomáhá rodina a obdobné procento čerpá také své úspory. Důvodem rodinného doplatku bývá především snaha o vetší komfort jejich blízkého v sociální službě.
„Čtvrtina použila finance na komfortnější služby a péči. Výjimkou ale nebyly ani sponzorské dary, buď jednorázové nebo formou pravidelných plateb,“ upřesňuje Jana Hamanová z agentury SC&C, která průzkum realizovala. „Problematickým bodem je to, že tyto platby se často objevují tzv. šedé zóně a někdy jsou vyhodnoceny soudy jako nezákonné,“ upřesňuje David Pospíšil.
„Oblast sociálních služeb se dlouhodobě potýká s nedostatkem prostředků na kvalitní ohodnocení zaměstnanců nebo třeba na investice do nového a moderního vybavení. Sociální služby se touto cestou snaží finanční nedostatečnost kompenzovat. Stejně tak přístup k veřejným prostředkům není pro všechny poskytovatele sociálních služeb stejný, což vytváří nerovné prostředí,“ dodává David Pospíšil.
Mohlo by vás zajímat: 2024: Talanx vykázal čistý zisk 25 %. Skupina MAPFRE nezůstala pozadu
Každému sedmému seniorovi (13 %) rodina přispívala proto, že jejich vlastní příjmy nepokryly všechny jejich potřeby. „Podle průzkumu měl senior příliš nízký důchod nebo neměl přiznaný příspěvek na péči od státu,“ doplňuje Jana Hamanová. Pro případ nesoběstačnosti je možné se pojistit. Pojištění aktuálně nabízí 3 pojišťovny a další s ním přijdou v následujících měsících. Pojištění je postaveno na principu výplaty sjednaného pojistného plnění v případě, že se klient nebo jeho blízcí ocitnou v určeném stupni nesoběstačnosti. Platby pojistného jsou přitom tzv. daňově uznatelné a je tak možné si tuto částku odečíst od základu daně.
Kromě nedostatku prostředků na potřebné služby trápí sektor také chybějící lůžkové kapacity. Těch aktuálně chybí dle odhadů asi 45 tisíc, a počty se každým rokem navyšují Výsledkem jsou dlouhé čekací lhůty, kdy každý desátý nesoběstačný čeká na místo v zařízení déle než rok. „Problémy s dostupností sociálních služeb se budou vlivem stárnutí obyvatelstva prohlubovat,“ dodává David Pospíšil.
O průzkumu:
Aktuální průzkum České asociace pojišťoven Vnímání pojišťovnictví realizovala nezávislá výzkumná agentura SC&C. Online průzkumu, který probíhal 19.–29. 3. 2024, se zúčastnilo 1 028 respondentů ve věku 18–79 let v reprezentativním zastoupení podle pohlaví, věku, vzdělání, ekonomické aktivity, kraje a velikosti obce. Počet respondentů, kteří měli zkušenost se sociálními službami: 107 osob.
Komentáře
Přidat komentář