Diskuzní fórum: Povinné ručení vstupuje do digitální éry


			Diskuzní fórum: Povinné ručení vstupuje do digitální éry

Nový zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, který 31. 1. 2024 podepsal prezident Petr Pavel, přináší řadu změn, jež významně ovlivní celý pojistný trh. Jak se na ně připravit? Na to odpovídali odborníci z oblasti pojištění na diskusním fóru, které organizovala 1. února 2024 v hotelu Majestic Plaza Prague společnost „conforum“.

Zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (POV) je implementací evropské motorové směrnice, která stanoví minimální požadavky na povinné ručení v celé Evropské unii. Proto byl o diskuzní fórum mezi odbornou veřejností velký zájem.

Po úvodním přivítání ze strany moderátorky odborného semináře Markéty Hlavinové, která působí jako hlavní právník v České asociaci pojišťoven, se slova ujal Jiří Beran, ředitel odboru Finanční trhy II na Ministerstvu financí ČR. Ve své přednášce představil hlavní cíle nového zákona o POV, popsal z jakých inspiračních zdrojů tvůrci zákona vycházeli a upřesnil, že zákon má nabýt účinnosti od 1. dubna 2024, některá ustanovení, týkající se především digitalizace, budou však platit až od 1. října 2024. Jiří Beran dále charakterizoval definici vozidla, definici provozu v nové legislativě a přenos povinnosti pojištění na provozovatele. Zamyslel se také nad minimálními limity pojistného plnění a nad procesem škodního průběhu. Na závěr své přednášky nastínil, jak bude probíhat online výměna informací.


Mohlo by vás zajímat: Generativní AI, rizika pro ochranu údajů a jak jim předcházet


Vladimír Krejzar, ředitel Úseku likvidace pojistných událostí z České kanceláře pojistitelů, se v následujícím příspěvku věnoval přechodu na online prostředí z pohledu ČKP. Detailně charakterizoval současný stav předávání dat a na konkrétních případech vysvětlil, jak bude fungovat online systém podle nového zákona o povinném ručení. Jeho prezentace také rozebrala výhody a problémy spojené s tímto přechodem do digitálního prostředí.

Lucie Žulavská, project manager ve společnosti Slavia pojišťovna, v rámci své přednášky zmapovala nové kategorie vozidel a zdůraznila nastupující obchodní příležitosti, které s sebou aktuální vývoj kolem motorové směrnice přináší. Popsala problematiku rychlých a výkonných elektrokol, která byla narozdíl od podobně rychlých elektroběžek v rámci politických jednání na evropské úrovni vyjmuta z povinnosti mít sjednáno povinné ručení. Upozornila však, že některé členské státy EU povinnost mít elektrokolo pojištěné stanovují, a na to je pak zapotřebí dávat pozor při cestách klientů do těchto států. Podívala se na základní aspekty online režimu výměny informací pohledem zástupce pojišťovny a zamyslela se také nad využitím diskrece z této legislativy pro uzavřené prostory, nepřístupné veřejnosti. Nastínila také vývoj problematické „klouzavé“ doby vzniku pojištění. Podělila se i se svým názorem na zániky pojištění – podle ní se totiž jedná o nevyužitou šanci, kdy nová právní úprava dávala šanci se plně vypořádat s ukončením smluv bez prokazatelné existence pojistného zájmu, například po vzoru právních úprav sousedních států.


Mohlo by vás zajímat: ČAP k 2023: 7% růst pojistného trhu stále zůstává hluboko pod úrovní inflace


Následovala panelová diskuze, ve které vystoupili Martin Ždímal CEO společnosti RIXO CZ, ředitel Úseku pojištění motorových vozidel v Koopeartivě Aleš Zethner, Lucie Žulavská, project manager Slavia pojišťovny a Country Insurance Officer ze společnosti Fleet Insurance Plan Ladislav Bastl. Při hodnotné debatě popsali kritická místa implementace motorové směrnice do české legislativy, nové metody sjednávání pojištění a procesy při likvidaci pojistných událostí. Zamysleli se i nad navýšením limitů pojistného plnění, nad případnou insolvencí pojistitele a jejími dopady do národních garančních fondů.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články