Důležitý parametr havarijního pojištění se snadno přehlédne


			Důležitý parametr havarijního pojištění se snadno přehlédne
30.4.2024 Produkty, Pojistný trh

Aby havarijní pojištění skutečně pomohlo motoristům při škodách, je třeba věnovat pozornost pojistným podmínkám. „Ne nadarmo se říká, že ďábel je ukrytý v detailu,“ upozorňuje produktový analytik Jan Hofta z Pillow pojišťovny.

Kolik za škodu dostanu

Havarijní pojištění je běžnou součástí pojištění vozidel. Zahrnuje především vlastní pojištění havárie, dále např. střet se zvířetem, vandalismus nebo krádež vozu.

Co se stane, pokud se některé z uvedených nebezpečí stane realitou? Pojišťovna by měla samozřejmě zaplatit. Otázkou je, na kolik škodu ocení. V následujících příkladech nebudeme rozebírat spoluúčast (počítáme s nulovou), tu necháme na nějaké další povídání.

Pokud se jedná o částečnou, nebo také parciální, škodu, je na českém trhu zvykem, že pojišťovna klientovi zaplatí její opravu s využitím nových náhradních dílů. Neřeší tedy, zda škodovka pana Nováka loni vyjela z autosalonu, nebo už si krajinou supí od počátku tohoto století. Prostě pojišťovna po srážce s kancem zaplatí nové dveře a hotovo.


Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Michal Korejs


Druhou možností je, že škoda bude posouzená jako totální. To znamená, že pojišťovna vyplatí panu Novákovi rozdíl ceny vozidla před škodou a jeho zbytků po škodě. Pokud tedy půjde o nový vůz v hodnotě 500 000 Kč a pan Novák ho úplně „zmasakruje“, za vrak dostane ve výkupně sběrných surovin 10 000 Kč a zbylých 490 000 Kč mu doplatí pojišťovna. Jestli ale bude jeho stroj mít před škodou cenu jen 20 000 Kč a po škodě 15 000 Kč, dá mu pojistitel jen 5000 Kč.

Kde se láme chleba

Asi už tušíte, ke kterému klíčovému parametru směřuji. Ano, je to definice totální škody, tedy do kdy bude škoda ohodnocená jako částečná a od kdy jako totální. Běžný smrtelník by si totiž představoval, že totální škoda znamená, že auto je na šrot a částečná, že je poškozené jen trochu.

Pojišťovny to ale vidí jinak. Pro ně většinou totální škoda znamená, že náklady na opravu by převýšily určitou část hodnoty vozidla před škodou. Jestliže tedy vlastníte auto v hodnotě 500 000 Kč, pojišťovny vám mohou proplatit opravu až do onoho půl milionu. Pokud je ale hodnota auta jen 20 000 Kč, žádný z pojistitelů za opravu nedá více než těch dvacet tisíc. Jak jsme si řekli, ceny opravy se počítají s novými náhradními díly. Takže na takovémto starším vozidle bude totální škodou pravděpodobně i poměrně banální promáčklina dveří na parkovišti. Pojišťovna tedy klientovi oznámí, že má totální ekonomickou škodu, i když jeho auto bude jezdit v podstatě dál jako dřív.


Mohlo by vás zajímat: EU udává tón! Ať se nám to líbí, nebo ne


V čem se pojišťovny liší

Nejpodstatnějším rozdílem mezi pojišťovnami je v tomto případě část hodnoty vozu, do které počítají škodu jako parciální. Že by to měla být vždy celá hodnota vozidla (tedy 100 % ceny před škodou)?

Chyba lávky. Takto férově totiž na našem trhu postupují jen dvě pojišťovny z těch, které nabízí havarijní pojištění spolu s povinným ručením. Jednou z nich je Pillow pojišťovna, nejrychleji rostoucí pojistitel aut v posledních letech. U ostatních společností nalezneme jednou 85 %, sedmkrát 80 % a jedna definice totální škody mluví dokonce o hranici 50 % obecné hodnoty vozidla pro hodnotu zbytků vozidla odečtené od pojistného plnění.

Důležitý parametr havarijního pojištění se snadno přehlédne 1


Mohlo by vás zajímat: Lukáš Kovanda: Vysoké úroky povzbuzují ekonomiku, tvrdí američtí ekonomové


Například Pillow pojišťovna tedy dvěstěpadesátitisícovou opravu na autě v hodnotě 300 000 Kč zaplatí, pojistné podmínky neobsahují omezující parametr. Jiné produkty s parametrem 80 % OCV ale vezmou hodnotu před škodu, odečtou hodnotu po škodě a zákazníkovi vyplatí jen tu. Nezávisle na způsobu následné opravy majitelem.

Při výběru kvalitního havarijního pojištění je třeba se soustředit na důležité parametry a ustanovení podmínek ohledně tzv. totální škody mezi ně jednoznačně patří. Hodnoty nižší než 100 % znamenají vždy více starostí pro pojištěného a menší vyplacené pojistné plnění v případě pojistné události.

Jan Hofta
Pillow pojišťovna

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Důležitý parametr havarijního pojištění se snadno přehlédne - reakce

Jan Jílek,  7. 5. 2024

Za mně Pillow super. Jenom k tomu článku malá výhrada a to v tom, že Pillow havarijně nepojistí vozidlo starší 15-ti let. Z toho také tak trochu pramení, že mohou mít vyšší procento plnění při totálce než pojišťovny, které starší vůz pojistí. Tedy nemýlím-li se...

totální škoda

Karel Kubát,  8. 5. 2024

Pokud se jedná o totální škodu, kdy se náklady na opravu limitně blíží obvyklé ceně vozidla před poškozením, je garance likvidaci 100% pro klienta velmi riziková. Prakticky v žádném případě nelze odvodit přesný předpokládaný rozpočet a škoda by v těchto případech mnohdy mohla významně překračovat původní vypočtenou částku. To by pro klienta mělo velmi neblahý vliv, neboť by částku převyšující obvyklou cenu vozidla před poškození musel doplatit ze svého, zatímco si mohl na trhu koupit obdobné vozidlo bez řešení o jeho opravy a doplácení její části. Osobně nevidím v nastavení 100% žádnou významnou výhodu.

RSS

Související články