Pravidla jsou daná již dlouho
Nic nového se tento nebo minulý rok v zákoně o silničním provozu ohledně koloběžek neobjevilo. Policie již několik let na svých stránkách informuje o pravidlech. Platí:
- Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka (§ 57 odst. 2 zákona 361/2000 Sb.). To znamená, že ten, kdo jede na koloběžce, má stejná práva i povinnosti jako cyklista.
- Elektrokoloběžka způsobilá k provozu na pozemních komunikacích bez registrace a bez řidičského oprávnění musí mít maximální rychlost do 25 km/h a výkon motoru 250 W. V dalším textu bude Vidlák takovou koloběžku označovat zkratkou jako „legální“, ostatní jako „nelegální“.
- V opačném případě by elektrokoloběžka musela být registrovaná, mít registrační značku, STK atd. Registrace ale reálně není možná, o tom až dále.
Mohlo by vás zajímat: Petr Hrbáček: Ke klidnému stáří pomůže vhodné pojištění
Nepravda 1: „Výkon až 1 000 W“
Někteří uvádí, že legální elektrokoloběžka může mít výkon až 1 000 W. Limit 1 000 W platí pouze pro koloběžky s dodatečně přidaným elektromotorem. Všechny elektrokoloběžky v obchodech mají elektromotor zabudovaný, je součástí zboží. Vidlák zatím neviděl žádnou koloběžku s dodatečně nainstalovaným elektromotorem. Pouze jednou natrefil na kutila, co si přidělal malý benzínový motor k zadnímu kolu.
Nepravda 2: „Je pro lesní cesty“
Někteří prodejci alespoň upozorňují, že s koloběžkou s rychlostí nad 25 km/h či výkonem nad 250 W nelze jezdit po silnicích, ale jsou určeny do přírody, na lesní či polní cesty. Vidlák si neumí představit, jak se dostane s koloběžkou z domu na lesní či polní cestu, aby cestou tam a zpátky nejel po silnici, problém je ale ještě větší.
Zákon č. 13/1997 Sb. řadí do pozemních komunikací dálnice, silnice, místní komunikace a účelové komunikace. A právě účelové komunikace zahrnují i veřejně přístupné lesní a polní cesty. Tedy z pohledu provozu koloběžky není žádný rozdíl mezi silnicí a třeba veřejnou polní cestou.
Mohlo by vás zajímat: Autorizované servisy se podle CEBIA výrazně zhoršily. SDA je ostře proti
Nepravda 3: „Přepínač to řeší“
Ne, neřeší. Poslední časté a také nepravdivé tvrzení se týká „kouzelného tlačítka“. Některé koloběžky umožňují nastavit různé jízdní režimy. Na webu prodejce tak můžete najít text typu: „Režim ECO s max. rychlostí 25 km/h a režim SPORT s max. rychlostí 40 km/h. Pokud nastavíte max. rychlost na SPORT - 40 km/h lze koloběžku používat pouze na neveřejných, uzavřených a nepřístupných komunikacích! Koloběžka nesmí být v tomto nastavení provozována na veřejných a pozemních komunikacích!“ (Přesněji: prodejce tuto větu raději ani na webu neuvádí a nechává ji až v PDF souboru, který je na jeho stránce někde dole ke stažení.)
Co je na tomto tvrzení špatně? Zákon o žádném režimu nehovoří. Je-li vozidlo vybaveno jakýmkoliv přepínačem režimu jízdy, nezáleží na tom, zda manuálním nebo elektronickým, a jakýkoliv z jízdních režimů nesplňuje požadavky do 250 W a do 25 km/h, pak se nejedná o „legální“ koloběžku. Policie při kontrole nebude zjišťovat co je/bylo zapnuto, ale zda daná koloběžka v každém režimu splňuje či nesplňuje zákonné požadavky. Tento výklad má i Policie a není třeba o něm pochybovat.
Mohlo by vás zajímat: Musí finanční instituce nahrávat veškeré hovory se zákazníky?
Co s koloběžkami nad 250 W a nad 25 km/h?
Na první pohled by se zdálo, že to je jednoduché. Taková koloběžka tedy smí na pozemní komunikaci pouze jako registrované vozidlo (motocykl) a jezdec bude potřebovat správné řidičské oprávnění. Problém je, že registrovat lze pouze vozidlo, které má homologaci s vystaveným CoC listem. A zde se dostáváme k Nařízení EP a Rady (EU) 168/2013. To stanoví proces schvalování dvojkolek (mopedů, motocyklů, s-pedelců), trojkolek atd. v Evropě. A hned na začátku je napsáno, že se nevztahuje na vozítka bez sedátka.
Koloběžka se sedátkem a s CoC listem už nevypadá jako koloběžka, ale jako e-motorka, e-chopper atd. Pro typickou koloběžku „na stání“ žádný CoC list není a nebude, tedy není možné ji ani zaregistrovat a nelze s ní vyjet na pozemní komunikaci. Amen.
Mohlo by vás zajímat: Počty poradců v prvním čtvrtletí vzrostly
Proč se to letos hodně řeší?
Jak už Vidlák napsal, příslušné zákony platí již delší dobu. Důvod, proč se letos o legálních a nelegálních koloběžkách tolik mluví, je povinnost sjednat některým koloběžkám povinné ručení. Pojišťovny tak musely samy začít pátrat po tom, jaká koloběžka může být na silnici a jaká ne.
Pokud totiž koloběžka způsobí škodu na pozemní komunikaci, pojišťovna z povinného ručení zaplatí poškozenému škodu, ale následně se obrátí na viníka. Bude muset zjistit, zda koloběžka nebyla provozována v rozporu se zákonem. A pokud pojišťovna zjistí, že se jednalo o „nelegální“ koloběžku, měla by celé vyplacené plnění poškozenému požadovat zaplatit zpět od viníka – jezdce na koloběžce, který škodu způsobil. A tady už může jít o milióny. Stačí si představit nešťastnou srážku koloběžky s chodcem, který skončí v invalidním důchodu.
Mohlo by vás zajímat: Dobrý den, máte zisky? A mohli bychom je vidět?
Jakou koloběžku si vybrat?
Je to snadné. Pokud elektrokoloběžka má být k radosti, a ne ke starosti, je třeba vybrat takovou, která má maximální rychlost 25 km/h (nad tuto rychlost již přestane elektromotor „zabírat“) a zároveň výkon do 250 W. Cokoliv nad tyto hodnoty (a je jedno že „pouze“ v nějakém režimu), může v lepším případě způsobit tisícikorunovou pokutu od Policie, v horším povinnost uhradit celou způsobenou miliónovou škodu při dopravní nehodě. A Česká obchodní inspekce by mohla zkontrolovat prodejce koloběžek, jak u těch „nelegálních“ informují spotřebitele, že slouží pouze k jízdě po vlastní zahrádce nebo obýváku. Proč se takové koloběžky vlastně prodávají, když se na nich legálně jezdit nedá? Chápete to někdo?
Komentáře
Přidat komentářVýkon motoru 250W
Dobrý den,
vrtalo mi hlavou, kde se vzala a hromadně šíří informace o tom, že povinné ručení nemusí mít koloběžky s výkonem motoru do 250W. V novele zákona č. Zákon č. 30/2024 Sb. s účinností od 1.4.2024 https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2024-30 nic takového není. Tak jsem pátral a ta informace přišla s Nařízením EP a Rady (EU) č. 168/2013 ze dne 15.1.2013. ČR ji implementovala do zákona č. 56/2001 Sb. dne 1.6.2017 ovšem bez článku, který stanovoval maximální jmenovitý výkon motoru, vizte https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2017-63/zneni-0.
Tzn., že platí povinnost daná novelou zákona č. 56/2021, tedy Zákon č. 30/2024 Sb. kde se o výkonu motoru (ani 250W ani 1KWh) nic nepíše.