Německé pojišťovny zaznamenávají neúprosný růst nákladů už mnoho let v řadě. Podle projekce asociace GDV založené na datech z prvního čtvrtletí letošního roku budou muset pojišťovny letos vynaložit na pojistné události přibližně o 4,5 % více než v předchozím roce. „Naše první čísla ukazují, že cenový tlak v pojištění motorových vozidel zůstane v letošním roce vysoký,“ konstatuje Jörg Asmussen, generální ředitel GDV. Podle jeho slov konkrétní dopad tohoto vývoje na výši pojistného závisí ovšem na strategii a rozhodnutích jednotlivých pojistitelů na trhu.
Mohlo by vás zajímat: Novela zákona o distribuci pojištění a zajištění
Paradox: Když regulátor tlačí na zdražení
Situace je natolik vážná, že se do ní vložil i Federální úřad pro finanční dohled (Bafin). Asmussen upozorňuje, že regulátor očekává od společností vhodné zohlednění inflace pojistných událostí při výpočtu pojistného. Na konci roku 2023 dokonce úřad naléhavě požádal pojišťovny motorových vozidel o zvýšení sazeb.
Podle aktuální projekce by společnosti neměly v letošním roce vykázat další ztráty, uvádí GDV. Výjimkou zůstává plně komplexní pojištění (komplet havarijní pojištění + povinné ručení), kde náklady na pojistné události a správu i nadále převyšují příjmy z pojistného. Konečný výsledek bude záviset mimo jiné na průběhu letního období krupobití a nepříznivého počasí.
Masivní ztráty donutily k razantnímu zdražení
Hospodářské výsledky německých pojišťoven aut se v poslední době dramaticky zhoršily. Podle GDV utrpěly pojišťovny motorových vozidel v letech 2023 a 2024 ztráty ve výši téměř pěti miliard EUR. Na konci roku 2023 dosáhla kombinovaná škodní kvóta u pojištění odpovědnosti za škodu nepříznivých 101,5 %, což představovalo nárůst o pět procentních bodů během jediného roku. Už v roce 2022 se škodní kvóta vyšplhala o více než osm procentních bodů na 96,5 %.
V reakci na tyto ztráty pojišťovny nejprve zvýšily pojistné za nové smlouvy v loňském roce a poté přistoupily k výraznému zdražení na začátku hlavní sezóny obnovy koncem roku. Srovnávací společnost Verivox Versicherungsvergleich GmbH vypočítala, že v říjnu 2024 byly smlouvy na všechna vozidla u všech druhů pojištění v průměru o 24 % dražší než v předchozím roce.
Mohlo by vás zajímat: Lucie Urválková z UNIQA opět mezi Nejvlivnějšími ženami Česka podle Forbesu
Designová ochrana jako past na peněženky motoristů
GDV připisuje pokračující nárůst nákladů zejména neustálému zdražování oprav vozidel. „Již několik let pozorujeme, že náklady práce v servisu i ceny náhradních dílů rostou mnohem rychleji než všeobecná inflace – a nyní vidíme první známky toho, že tento vývoj bude pokračovat i v roce 2025,“ vyhodnotil Asmussen.
Zvláště kritizuje ochranu designových vzorů pro automobilky. „Tento kvazimonopol na viditelné náhradní díly, jako jsou blatníky, světlomety nebo víka kufru, se stal pro motoristy skutečnou pastí na jejich peněženky, protože výrobci si mohou diktovat ceny téměř podle libosti.“ Německá vláda sice v roce 2020 zavedla doložku o opravách, ale díky stupňujícím se přechodným obdobím bude na trhu s náhradními díly skutečně volná konkurence až v roce 2045.
Číselné srovnání odhaluje dramatický rozdíl v tempu zdražování. „Podle hodnocení asociace GDV byly náhradní díly v roce 2024 přibližně o 75 % dražší než v roce 2014,“ uvádí Asmussen. Na druhou stranu obecná inflace byla za stejné období pouze o cca 28 % výš. Ceny náhradních dílů šly podle GDV ve sledovaném období 2014 až 2024 ročně v průměru o 5,4 % nahoru, zatímco obecná německá inflace stoupala ani ne polovičním tempem: v průměru o 2,4 % za rok. Německé povinné ručení mezitím stouplo celkově o 12,6 %, což odpovídá průměrnému ročnímu přírůstku o 1,1 %, když v letech 2018 až 2022 ale ve skutečnosti mírně klesalo.
Mohlo by vás zajímat: Skupina Direct kupuje rakouskou banku A1
Systémový problém vyžaduje legislativní řešení
Situace německého autopojištění odhaluje zásadní problém moderního pojišťovnictví – když rostou náklady na opravy rychleji než obecná inflace, pojišťovny nemají jinou možnost než přenést tyto náklady na klienty. Monopolní postavení výrobců automobilů v oblasti náhradních dílů, ale také další problémy jako zdražující suroviny a narušení dodavatelských řetězců, se tak stávají pastí pro všechny motoristy.
Komentáře
Přidat komentář