Naproti tomu pouze 3,4 % uživatelů e-koloběžek, kteří se stali účastníky nehody s následkem zranění, bylo ve věkové skupině nad 65 let. Pro srovnání: podíl obětí nehod, které cestovaly na jízdním kole nebo elektrokole, byl v této seniorské věkové skupině výrazně vyšší, a to 19,6 %. Zároveň jen necelá polovina z nich (48,7 %) byla mladší 45 let a pouze 22,1 % nebylo starších 25 let.
Mohlo by vás zajímat: ČAP: Od října dochází k dalším změnám v povinném ručení
Celkem policie v Německu v roce 2023 zaznamenala 9 425 nehod e-koloběžek se zraněním osob, což je o 14,1 % více než v předchozím roce (8 260 nehod). O život při nich přišlo celkem 22 osob. Počet smrtelných nehod se tak oproti roku 2022, kdy při nehodách e-koloběžek zemřelo 11 osob, zdvojnásobil. Těžce zraněno bylo v roce 2023 už 1 220 osob a lehce zraněno 8 911 osob. Z celkového počtu účastníků nehod jich 83,0 % jelo na e-koloběžce, včetně 21 z 22 mrtvých. Nehody způsobené nedbale zaparkovanými e-koloběžkami nejsou zahrnuty. V některých městech je nyní povoleno parkování pouze na hromadných parkovištích.
Nejčastější příčiny v roce 2023: Nesprávná jízda na silnici a alkohol
66,3 % neboli 2/3 nehod e-koloběžek se zraněním v roce 2023 zavinil řidič e-koloběžky. Nehody nelze vždy přičíst jediné příčině. Policie často registruje několik případů nesprávného jednání při nehodě současně. Celkem policie zaznamenala 9 296 případů pochybení řidičů e-koloběžek, kteří se podíleli na nehodě se zraněním osob. Nejčastějším prohřeškem, který představovalo 19,4 %, bylo nesprávné užití vozovky (pruhu) nebo chodníku. Uživatelé e-koloběžek musí používat cyklostezky nebo zpevněné krajnice, pokud jsou k dispozici. Jinak by měli používat jízdní pruhy nebo zpevněné krajnice; jízda po chodnících je zakázána.
Poměrně často policie obvinila jezdce na e-koloběžkách z jízdy pod vlivem alkoholu (15,1 %). Pro srovnání: ve stejném období to bylo přistiženo s alkoholem v krvi 8,1 % cyklistů a 7,4 % jezdců na mopedech, motorových kolech nebo malých motorových vozítkách bez potřeby řidičského oprávnění. Nepřiměřená rychlost byla třetím nejčastějším přestupkem zjištěným policií u řidičů e-koloběžek (7,0 %), následovaným nedáním přednosti v jízdě (5,8 %).
Mohlo by vás zajímat: Jaroslav Daňhel: Pojišťovnictví řeší povodňové dilema
60 % nehod e-koloběžek se stalo ve velkých městech
K nehodám e-koloběžek dochází obzvláště často ve velkých městech. V roce 2023 bylo 59,8 % nehod e-koloběžek se zraněním osob zaznamenáno ve městech s nejméně 100 000 obyvateli (tedy ve velkoměstech). Podíl nehod s účastí elektrokol (30,1 %) nebo jízdních kol bez pomocného motoru (45,2 %) byl významně nižší. K více než třetině (36,4 %) nehod e-koloběžek s újmou na zdraví osob došlo ve městech s nejméně půl milionem obyvatel. Naproti tomu u nehod s účastí elektrokol to bylo 12,3 % a u jízdních kol bez pomocného motoru 26,3 %.
Třetinu nehod e-koloběžek tvořily srážky s automobily
Z 9 425 nehod e-koloběžek se zraněním osob v roce 2023 bylo 3 189 (33,8 %) kolizí jednoho vozidla, tj. na nehodě se nepodílel žádný další účastník silničního provozu. Z 21 usmrcených osob na e-koloběžkách přišlo 12 lidí o život právě při nehodách tohoto druhu. Totéž se týkalo 38,9 % zraněných osob.
Téměř dvě třetiny (6 115) nehod na e-koloběžkách se zraněním se staly s druhým účastníkem silničního provozu, většinou řidiče automobilu (3 930 nehod). Necelá polovina (48,0 %) uživatelů e-koloběžek, kteří byli účastníky nehod, byla poškozena na zdraví při těchto srážkách s osobními automobily. Pro srovnání: 913 (9,7 %) srážek e-koloběžek se událo s cyklisty, ale pouze 4,5 % účastníků na elektrokoloběžkách bylo při těchto karambolech zraněno.
Mohlo by vás zajímat: Nejvíce globálních škod v první polovině roku 2024 způsobily bouře a záplavy
Podíl nehod e-koloběžek se zraněním se meziročně zvýšil z 2,9 % na 3,2 %
Celkově hrají e-koloběžky při nehodách poměrně nepatrnou roli: v roce 2023 policie zaznamenala celkem 291 890 nehod se zraněním osob, přičemž pouze 3,2 % z nich se týkalo jezdce na e-koloběžce. V roce 2022 byl tento podíl o něco nižší a činil 2,9 %.
Rozdíl je zřejmý při srovnání s nehodami na jízdních kolech: V roce 2023 zaznamenala policie v celém Německu přibližně 94 468 nehod se zraněním, na kterých se podíleli cyklisté, což byla bezmála třetina (32,4 %) všech nehod se zraněním. Při těchto nehodách bylo usmrceno 446 osob jedoucích na kole, 14 464 osob-cyklistů bylo těžce zraněno a 80 050 bylo zraněno lehce.
Metodické poznámky
Elektrokoloběžky jsou na německých silnicích povoleny od 15. června 2019, kdy vstoupila v platnost vyhláška o nejmenších elektrických vozidlech. Mikroelektrická vozidla jsou motorová vozidla, a proto podléhají pojištění. Uživatelé musí používat cyklostezky nebo zpevněné krajnice, pokud jsou k dispozici. Jinak by měli používat jízdní pruhy nebo zpevněné krajnice; používání chodníků je zakázáno. Řidiči e-koloběžek nepotřebují řidičský průkaz, musí jim však být nejméně 14 let. Pokud jde o alkohol, platí obecně platný limit 0,5 promile. Osoby mladší 21 let a nováčci s řidičským oprávněním nesmějí požívat alkohol, pokud chtějí řídit e-koloběžku.
Komentáře
Přidat komentář