Německo: Více než polovina pojistitelů má ztráty v pojištění motorových vozidel


			Německo: Více než polovina pojistitelů má ztráty v pojištění motorových vozidel
9.5.2024 Produkty, Zahraničí

Na německém portálu Versicherungswirtschaftheute byl zveřejněn článek o aktuálním vývoji pojištění motorových vozidel v Německu s hlavním závěrem, že více než polovina příslušných pojistitelů hospodaří v tomto segmentu se ztrátou.

Faktem je, že dosavadní zvýšení pojistného nedostačuje k tomu, aby vyrovnalo podstatné škodní zatížení a vysokou míru inflace v pojištění motorových vozidel. Kromě toho podle analýzy společnosti Assekurata ztrácí tento trh dodatečně 1 % až 2 % pojistného z titulu přeřazení pojistníka do kategorie s nižším pojistným vzhledem k bezeškodnímu průběhu. Postavení či situace jednotlivých pojistitelů, pokud jde o výnosy a růst, je prý ale rozdílná.


Mohlo by vás zajímat: Kdo se stal novým generálním ředitelem společnosti Credendo?


Jednoznačné ovšem je, že ceny náhradních dílů i náklady na opravy značně vzrostly. Ze statistiky Celostátního svazu německého pojišťovnictví (GDV) vyplývá, že průměrná škoda v pojištění motorových vozidel v roce 2023 činila 3 700 EUR, ale v roce 2013 toliko 2 400 EUR. Společnost Assekurata ve své analýze vymezuje i další faktory, jež negativně ovlivňují podnikání v tomto segmentu trhu. Patří k nim opětný nárůst dopravních nehod po pandemii nebo E-mobilita, která vede k tomu, že opravy trvají déle.

V důsledku výše uvedeného se celkově v roce 2023 zvýšila pojistná plnění v pojištění motorových vozidel, včetně nákladů na likvidaci škod a rezerv, ve srovnání s předchozím rokem o 13,6 % na 29,6 mld. EUR. Pojistitelé na to mohou pochopitelně reagovat nárůstem pojistného. V letech 2011 až 2016 skutečně průběžně rostlo průměrné pojistné. Nicméně v letech 2022 a 2023 se tento vývoj výrazně zpomalil. Po poklesu průměrného pojistného z důvodu pandemie v letech 2020 a 2021 zjistila společnost Assekurata v období 2022 – 2023 v zásadě jen nepatrné zvýšení cen. Přitom jen v roce 2023 bylo podle autorů analýzy nezbytné přizpůsobení pojistného o 10 % směrem nahoru, aby bylo možné se dostat ze ztrátovosti.


Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Eva Poláchová


Společnost Assekurata odhaduje, že 55 % pojistitelů nebylo v roce 2022 v pojištění motorových vozidel v zisku. Z toho ale zároveň vyplývá, že u všech pojistitelů to nevypadá tak špatně. 33 % pojistitelů pokládá společnost Assekurata za „vitální“ nositele zisku a 12 % za „nasycené“ nositele zisku. Pokud jde o celkový trh pojištění motorových vozidel v Německu, tak kombinovaná kvóta[1] skončila v roce 2022 na úrovni 101 %, přičemž počet pojistných smluv vzrostl o 1,5 %. Kdyby se uvažovalo se ziskem ve výši 5 %, tj. s kombinovanou kvótou 95 %, tak čistě matematicky by podle Assekurata muselo jít pojistné nahoru v rozmezí od 14 % do 17 %.


[1] Souhrn škodního poměru a nákladovosti; procento z každé Kč pojistného, které pojistitel ušetří na pojistném plnění a nákladech (majetková a odpovědnostní pojištění); pokud je poměr vyšší než 100, tak pojistitel má technickou ztrátu.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články