Ročně dojde k 350 tisícům pojistných událostí na majetku, za které pojišťovny vplatí na 15 miliard korun. V případě přírodní katastrofy, jako byly loňské povodně, se můžou objemy škod vyšplhat i na dvojnásobek. O stamiliony navíc Češi přicházejí tím, že sice mají nemovitosti pojištěné, ale mají je pojištěné špatně.
Mohlo by vás zajímat: Zpráva o výkonu dohledu nad finančním trhem 2024: Jak ČNB hodnotí pojišťovny?
„Podle našich zjištění se to týká bohužel většiny klientů, kteří jsou tzv. podpojištěni, tedy že pojistná částka neodpovídá hodnotě nemovitosti. Přitom 8 z 10 se domnívá, že je nastavení jejich smlouvy v pořádku. V případě pojistné události pak dochází ke zklamání, že to tak není a nový dům si kvůli podpojištění nepostaví,“ vysvětluje Lenka Slabejová, gestorka neživotního pojištění České asociace pojišťoven. Podpojištění se podle České asociace pojišťoven týká 70 % klientů a pojištění jim v průměru kryje jen 60 % hodnoty domu.
Západ Čech plný rozporů
Podpojištění lze podle odborníků předejít zejména pravidelnou aktualizací, a to každé dva až tři roky. To se podle nedávného průzkumu České asociace pojišťoven daří jen polovině dotázaných. Při větší rekonstrukci ji upraví 9 %. Naopak 8 % se na ni od sjednání nepodívalo nikdy. „Co se týče poctivosti v oblasti aktualizace smluv, nejlépe je na tom Plzeňský kraj, kde se smlouvám pravidelně věnuje 56 % klientů. Je tu také nejméně těch, kteří smlouvu neřeší vůbec, a to jen 6 %,“ upřesňuje Lenka Slabejová. Naopak ve vedlejším Karlovarském kraji je nikdy neaktualizovaná každá desátá smlouva, těch pravidelně upravovaných je 47 %.
Podle průzkumu přitom 40 % Čechů odhaduje, že by na nový dům skutečně neměli dostatek prostředků. Třetina si to nikdy nespočítala. „Je alarmující, že klienti ví, že nejsou dostatečně pojištěni, přesto s tím nic nedělají. I to je ostatně jedním z důvodů, proč jsme spustili kampaň 60 % nestačí, která má na problém podpojištění nejen upozornit, ale klienty aktivovat k nápravě,“ uzavírá Lenka Slabejová.
Mohlo by vás zajímat: STEM/MARK: Průzkum odhalil mezery v povědomí o daních
O průzkumu
Průzkum Pojištění majetku a podpojištění realizovala nezávislá výzkumná agentura Ipsos. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na dvou vzorcích – na 1575 respondentech ve věku 18-65 let v reprezentativním zastoupení podle pohlaví, věku, vzdělání, čistého příjmu, druhu pojištění a regionu a velikosti místa bydliště, a na 2053 respondentech ve věku 18–65 let v reprezentativním zastoupení. Sběr dat proběhl online.
Komentáře
Přidat komentář