Mnoho lidí nemá dostatečné penzijní zajištění: potvrzuje to například studie „Starobní zabezpečení v Německu“, kterou naposledy představilo Spolkové ministerstvo práce a sociálních věcí (BMAS) v červenci 2024. Podle údajů ministerstva má v současné době nárok na podnikový důchod přibližně 21,2 milionu oprávněných osob: takový důchod nemá sjednaný ani polovina všech zaměstnanců. Situace není o nic lepší, pokud jde o soukromé důchodové zabezpečení. Zejména v nižších příjmových skupinách do 2 500 EUR nemá přibližně každý druhý člověk vedle zákonného „státního“ důchodu žádné prostředky ze soukromého penzijního zajištění.
Mohlo by vás zajímat: Průzkum Partners: Většina Čechů zdědí nemovitost, počítat s tím ale nechtějí
Co odhalili makléři
Canada Life Assurance Europe plc, pobočka pro Německo, chtěla od pojišťovacích makléřů zjistit, v čem se podle nich spotřebitelé mýlí ve svém individuálním plánu penzijního zabezpečení, když analýza ministerstva dospěla k tak varovným údajům: makléři byli požádáni, aby poskytli informace o nejzávažnějších chybách, kterých se spotřebitelé dopouštějí, pokud jde o penzijní zajištění. Z pověření pojišťovny provedla společnost BBG Betriebsberatungs GmbH v období od 17. do 28. června 2024 on-line průzkum mezi 345 pojišťovacími makléři. Účastníci mohli vybírat z předem připraveného katalogu odpovědí.
Nejčastěji uváděná chyba: žádné průběžné rezervy
Z pohledu makléřů je největší chybou vůbec nevytvářet rezervy na stáří z důvodu nedostatečného povědomí o rizicích. Téměř 6 z 10 respondentů se shoduje, že jde o nejzávažnější finanční chybu v plánech. Téměř stejný počet účastníků ankety (57,7 %) uvedl předčasné odstoupení od pojistné smlouvy bez pochopení důsledků takového kroku.
Nevhodné tarify, přílišný důraz na garance
Třetí nejčastější odpověď se týká uzavírání nevhodných smluv. Více než každý druhý zprostředkovatel (54,8 %) považuje za vážnou chybu uzavřít penzijní smlouvu, která nevyhovuje jeho vlastní životní situaci.
Téměř stejně často jsou spotřebitelé kritizováni za to, že kladou příliš velký důraz na záruky a příliš malý na možnosti dosažení výnosu. Vzhledem k tomu, že poskytovatelé penzijních produktů musí garance zajišťovat dlouhodobými úrokovými cennými papíry, jako jsou státní dluhopisy, výrazně se tím snižuje potenciální výnos. Více než jeden ze dvou makléřů to považuje za závažnou chybu.
Ostatní varianty odpovědí získaly v hlasování makléřů výrazně menší než 50% podporu. Více než jeden ze tří účastníků stále souhlasí s tím, že se při sjednání smlouvy hledá úspora na špatném místě: spotřebitelé si příliš hledí nízkých pořizovacích nákladů produktu a příliš málo dbají na potenciální výnosy.
Mohlo by vás zajímat: 3Q 2024: Prudential Financial se ziskem 448 mil. $. MetLife s 1,3 mld. $
Zprostředkovatelé jsou přesvědčeni, že umí ochránit zájmy zákazníků
Další otázka v průzkumu se týkala toho, zda si pojišťovací makléři myslí, že mohou ochránit zákazníky před takovými špatnými rozhodnutími. Více než 3/4 dotázaných odpověděly: „Ano, určitě mohu ochránit zákazníky před špatnými rozhodnutími“ nebo „Spíše mohu ochránit zákazníky před špatnými rozhodnutími“. Necelá pětina makléřů (18 %) však nebyla rozhodnuta, zda může zákazníky před chybami ochránit. Nicméně jen asi 4 % oslovených odpověděla negativně, že neochrání dostatečně či vůbec klienty před jejich chybnými úvahami: „spíše ne“ nebo „rozhodně ne“, a tedy menšina respondentů.
Co považují makléři za nezbytné v ochraně před chybami zákazníků?
Dále byli makléři dotázáni, co je podle jejich názoru nejnaléhavěji nutné, aby se zabránilo chybným rozhodnutím klientů. Nejčastější odpovědí, s níž souhlasilo přibližně 37 % respondentů, bylo, že je to „komplexní informace a objasnění situace k zajištění na stáří“ by bylo možné zabránit chybným rozhodnutím zákazníků. Tato osvěta zahrnuje také přehled a strukturování stávajících typů zabezpečení.
Transparentní prezentace potřeb a mezer ve starobních důchodech je jen s malým odstupem jmenována jako druhé nejčastější opatření, které by mohlo zabránit chybným rozhodnutím spotřebitelů. Přibližně 36 % respondentů se domnívá, že je to naléhavě nutné.
Další dvě uvedené odpovědi však získaly výrazně menší podporu. Pouze 13 % účastníků souhlasí s tím, že příležitosti a rizika musí být prezentovány transparentně, aby se zákazníci nerozhodli špatně. Pouze přibližně 7 % účastníků ankety považuje transparentní prezentaci služeb a nákladů za „nejnaléhavěji potřebnou“.
Mohlo by vás zajímat: Mrtví na cestách… na silnicích se držíme pod pětistovkou
Proč se lidé nestarají o individuální zabezpečení na stáří
345 pojišťovacích makléřů bylo rovněž dotázáno, jaké jsou podle nich nejčastější důvody, proč spotřebitelé nevěnují dostatečnou pozornost finančnímu zajištění. Necelé dvě třetiny makléřů souhlasí s připravenou odpovědí, že spotřebitelé „si myslí, že se tím ve svém věku ještě nemusí zabývat“. Necelých 63 % předpokládá, že spotřebitelé se tímto tématem zabývají velmi neradi. Na třetím místě se umístila možnost odpovědi „nezajímají se dostatečně“, s níž souhlasí přibližně 57 % respondentů.
Ostatní možnosti odpovědí získaly výrazně menší souhlas. Necelá třetina makléřů se domnívá, že spotřebitelé „si myslí, že tomu dostatečně nerozumí“ (29 %) nebo „nemají dost času se tématem zabývat“ (28 %). Necelá pětina (19 %) také souhlasí s tvrzením, že starší lidé si myslí, že se tím vzhledem ke svému věku již nemusí tolik zabývat.
Komentáře
Přidat komentář