„U životního pojištění došlo k velmi zásadním změnám. Byla totiž přepracována struktura jednotlivých druhů pojištění – tak, aby odpovídala směrnici, ale i zvyklostem evropských členských států. Je totiž velmi nepříjemné, když státy v rámci příhraničního obchodu přijdou do České národní banky a mají vyjmenovat pojistná odvětví, v nichž podnikají, a ta nesedí. Nesouhlasí totiž s tím, co mají pojišťovny uvedeno v obchodním rejstříku,“ vysvětlil PhDr. Vladimír Přikryl na semináři společnosti SmithNovak.
Podle § 137 proto dostane každá pojišťovna, podnikající v České republice, do 6 měsíců od nabytí účinnosti zákona od České národní banky osvědčení, ve kterém budou uvedena pojistná odvětví podle přílohy k novému zákonu.
„Součástí osvědčení budou všechny oblasti životního a neživotního pojištění, kterých se dosud činnost pojišťovny týkala. Takové osvědčení musí dostat všechny pojišťovny,“ zdůraznil Přikryl.
Činnosti musí být v souladu s osvědčením
Podle § 138 pojišťovna nebo zajišťovna, které bylo doručeno osvědčení České národní banky vydané podle § 137, uvede do 2 měsíců ode dne doručení tohoto osvědčení veškerá označení jí provozovaných činností do souladu s tímto osvědčením. Toto osvědčení se považuje za listinu o skutečnostech, které mají být zapsány do obchodního rejstříku podle obchodního zákoníku.
Tuzemská pojišťovna nebo tuzemská zajišťovna, která je oprávněna provozovat zajišťovací činnost na základě povolení k provozování zajišťovací činnosti vydaného podle dosavadního zákona, upraví do 2 let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona svoji zajišťovací činnost do souladu s tímto zákonem.
„Pojišťovny tedy mají podle paragrafu 138 odst.1 přesně 2 měsíce od obdržení tohoto osvědčení na to, aby uvedly své činnosti do souladu se zákonem, včetně obchodního rejstříku. Jde o čistě formální záležitost, zdůraznil Přikryl.
Velký pozor na outsourcing
V paragrafu 6 odst. 4 je uvedena nová právní úprava, která se týká outsourcingu. „Vedu s ČNB nepříjemná jednání ohledně outsourcingu. Na jedné straně podporujeme ČNB v tom, že je potřeba outsourcing upravit, ale pojišťovny musí řádně zvážit, na koho určitou činnost přenesou,“ uvedl Přikryl a zdůraznil, že odpovědnost přitom zůstává stále na nich. V případě, že dojde k úniku citlivých dat, nese veškerou zodpovědnost pojišťovna, (nikoliv tedy firma, která uzavřela smlouvu s pojišťovnou smlouvu o outsourcingu – pozn. red.)
„Mělo by jít o odbornou firmu. A zásadně nesouhlasím s tím, aby se to přenášelo až do oblasti zprostředkování pojištění,“ uzavřel Přikryl.
Dagmar Šístková
Komentáře
Přidat komentář