Finfluenceři bez brzd: Němečtí zprostředkovatelé žádají férová pravidla


			Finfluenceři bez brzd: Němečtí zprostředkovatelé žádají férová pravidla

Německý finanční dohled BaFin vyvolal bouřlivou debatu, když prohlásil, že finfluenceři neposkytují individuální investiční poradenství a konkrétní rady, tudíž se na ně nevztahují přísné tržní regulace. Pojišťovací zprostředkovatelé to považují za nebezpečnou mezeru, která ohrožuje nezkušené investory.

Úřad pro finanční dohled BaFin začátkem roku upozornil, že finfluenceři neposkytují individuální investiční poradenství a nemusí tak dodržovat přísná pravidla platná pro investiční poradce. Podle BaFinu nedávají individuální doporučení a neudržují přímé vztahy se zákazníky. Asociace pro podporu pojišťovnictví (AfW) sdílela hodnocení BaFin a zdůraznila, že úřad musí dodržovat platné zákony. „BaFin nemůže jednoduše ignorovat současnou právní situaci a upravit si pravidla podle přání,“ vysvětluje člen představenstva AfW Norman Wirth. „Dokud neexistuje individuální rada, doporučení nebo mediace, neplatí současné právní předpisy: bez ohledu na to, zda prohlášení jsou na TikToku, ze spotřebitelských poraden nebo na Stern TV,“ objasňuje rada AfW.


Mohlo by vás zajímat: STEM/MARK: Průzkum odhalil mezery v povědomí o daních


Mladí důvěřují sociálním sítím více než poradcům

Studie BaFin z roku 2024 však ukázala, že zejména mladší generace využívají sociální média jako hlavní zdroj finančních informací. Více než 60 % generací Y a Z dokonce považuje finfluencery za plnohodnotnou alternativu k profesionálnímu poradenství. Federální svaz německých pojišťovacích zprostředkovatelů (BVK) už v únoru 2025 ostře kritizoval hodnocení BaFin a vidí značná nebezpečí pro spotřebitele. „Je nepřijatelné, aby profesionální pojišťovací a finanční investiční makléři podléhali přísným regulacím, zatímco finfluenceři ovlivňují miliony investorů často pochybnými doporučeními – bez jakékoli kontroly,“ prohlásil prezident BVK Michael H. Heinz.

BVK argumentuje tím, že současná právní situace podceňuje vliv finfluencerů na finanční rozhodování jejich následovníků. Vzhledem k tomu, že mnoho uživatelů používá sociální média jako primární zdroj informací pro investice, existuje riziko chybných rozhodnutí a finančních ztrát bez regulace. „Tím, že BaFin vyňal finfluencery z investičního poradenství, vytváří regulační mezeru, která může mít potenciálně nebezpečné důsledky pro nezkušené investory,“ varoval Heinz.

Právní stanovisko definuje hranice

Pojišťovnictví a finančnictví jako celek je k aktivitám finfluencerské scény na sociálních sítích obecně poměrně kritické. Aktuální právní stanovisko, které si nechala letos zpracovat BVK, ukazuje, kde je třeba stanovit jasné hranice a jaká opatření odvětví požaduje. Právní stanovisko popisuje, co mohou finfluenceři skutečně legálně dělat – a kde naopak překračují hranice. Hans-Peter Schwintowski z Humboldtovy univerzity v Berlíně v červnu představil výsledky. Ty byly prezentovány na letošní výroční valné hromadě BVK v Bonnu.

Právníci dospěli ve své analýze v závěrečné zprávě k jasnému závěru: Finfluencerům je obecně dovoleno šířit investiční doporučení nebo strategie – pokud jsou objektivně správné a jsou odhaleny možné střety zájmů. Každý, kdo aktivně radí při uzavírání smlouvy nebo doporučuje konkrétní příležitosti, je ze zákona považován za tipéra a musí zajistit transparentní odměňování. Pokud se tak nestane, hrozí pokuty a nároky na náhradu škody. Kritičtějším se stává stanovisko v případě aktivního zprostředkování cenných papírů, kryptoinvestic nebo pojištění. Zde vstupuje do hry rámec obchodního práva: Finfluenceři potřebují odpovídající licenci jako zprostředkovatel nebo konzultant. Pokud toto chybí, jedná finfluencer nezákonně, a to se všemi souvisejícími důsledky.

Požadavek na rovné podmínky

Prezident BVK Michael H. Heinz v zásadě vítá přínos kvalifikovaných influencerů k finančnímu vzdělávání, ale vyzývá k jasným standardům: „Investiční doporučení musí splňovat objektivní a pravdivá kritéria. Tato poptávka je nesmírně důležitá na pozadí změněného mediálního chování mladé generace.“

Heinz proto vyzývá dohledový orgán BaFin a Průmyslovou a obchodní komoru (IHK), aby v budoucnu prováděly namátkové kontroly ke zjištění, zda finfluenceři jednají v souladu se zákonem. Každý, kdo se nelegálně zabývá investičním makléřstvím nebo poradenstvím, musí být důsledně vykázán z trhu. BVK se navíc vyslovuje pro zákonné rozšíření licenčního požadavku podle stávajících pravidel na kryptoaktiva: „Ve fungující tržní ekonomice potřebujeme rovné konkurenční podmínky pro všechny,“ prohlásil. Jednatel BVK Wolfgang Eichele se také vyjádřil jasně: „Jako jediný kvalifikovaný profesní svaz v pojišťovnictví si BVK vyhrazuje právo vydat varování podle zákona před nekvalifikovanými a pochybnými finfluencery v zájmu ochrany spotřebitele.“


Mohlo by vás zajímat: Exkluzivní fotogalerie: Jaký byl galavečer Pojišťovny roku 2024?


Závěr: Regulace nebo chaos?

Spor kolem regulace finfluencerů v Německu odráží širší globální dilema digitální doby – jak vyvážit svobodu informací z různých zdrojů s důslednou ochranou zájmů spotřebitelů. Zatímco mladá generace stále více spoléhá na sociální média při finančních rozhodnutích, tradiční finanční sektor upozorňuje na rizika neregulovaného poradenství. Německo tak stojí před výzvou najít cestu, která ochrání investory, aniž by potlačila inovace ve finančním vzdělávání. Budoucnost ukáže, zda BaFin ustoupí tlaku zprostředkovatelů, nebo zda se najde kompromisní řešení, které uspokojí všechny strany. Přitom Německo rozhodně není ojedinělé při balancování mezi způsoby informování potenciálních klientů: na podobný problém nedávno upozorňovala i ČNB.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články