Ratingové agentury a jejich nevěrohodná „tříáčková“ hodnocení


			Ratingové agentury a jejich nevěrohodná „tříáčková“ hodnocení
12.10.2009 Pojistný trh

Ratingové agentury celosvětová finanční krize citelně zasáhla. Pokud jde o jejich pověst, už dávno to není, co kdysi bývalo. Jejich pověst výrazně utrpěla.

Takový je názor mnoha odborníků, kteří se zúčastnili diskuse na toto aktuální téma v rámci evropské konference FERMA Risk Management Forum 2009, která se začátkem října konala v Praze. FERMA (Federation of Europen Risk Management Associations) reprezentuje národní asociace risk manažerů ze 16 zemí.

V rámci jedné z diskusí, kterou společně moderovali Ferber Fromme, Insurance Correspondent z Financial Times  Deutschland a Adrian Ladbury (International Editor z Business Insurance) zaznělo, že pozitivní rating se v podstatě „dal koupit“.

(Ostatně – copak by ratingová firma měla odvahu být skutečně objektivní, když si výsledek ratingu platí sám zákazník? A najala by si příště pojišťovna ratingovou agenturu, která by jí dala pravdivé – tedy ne příliš lichotivé ohodnocení? To vše hovoří o tom, že výsledky ratingu již z principu nemohly a nikdy nemohou být zcela objektivní…pozn. red.)

Odborníci se shodli, že skutečná analýza by měla být kvalitní a nezávislá. Jak to ale udělat?

Rating ratingových agentur

Je logické, že se stále dokola řeší odpověď na otázku, zda ratingové agentury stály v pozadí současné finanční krize. Lépe řečeno, jak je lépe „hlídat“.

Jedním z nápadů, jak uhlídat ratingové agentury, je udělat z nich vládní agentury. Tím by však byla zrušena svobodná soutěž, zdůraznili diskutující. Přesto většina diskutujících, zastupujících pojišťovny stejně jako makléřské firmy přiznává, že je potřeba, aby vznikl dohled nad ratingovými agenturami.

Samozřejmě, že ratingové agentury se rovněž poučily. Dnes jdou do mnohem větší hloubky a nejen to, možná už začnou šetřit s „tříáčkovými ratingy“. I laikovi mohlo být jasné, že takové hodnocení není věrohodné.

Přesto u kulatého stolu na konferenci FERMA 2009 jednoznačně zaznělo varování: na ratingové agentury nelze úplně spoléhat.

Jediným řešením je selský rozum. To v praxi znamená neinvestovat do ničeho, čemu nerozumíte. Mimochodem, právě takové bylo i poselství Lorda Levena, který stojí v čele společnosti Lloyd´s a který na toto téma hovořil ve své přednášce na Vysoké škole finanční a správní.

Naštěstí většina pojišťoven investuje velmi opatrně a bylo tomu tak i v minulosti.

Budoucnost pojišťoven

Pojišťovací trh naštěstí nezažil takovou turbulenci, jaká postihla bankovnictví. Trh je poměrně stabilní.

Pojišťovnictví může být hrdé na to, jak obor v krizi obstál.

Je logické, že klienti měli obavy o bezpečnost svých pojistných plánů a tak ve většině pojišťoven v době vrcholící krize fungovalo call centrum dvacet čtyři hodin denně.

Pojišťovnictví není a ani nemůže být vůči krizím zcela imunní, ale zvládlo ji dobře především díky konzervativnímu přístupu k investicím. Pomohla také rychlosti při zavádění nových produktů.

Jiná už je odpověď na otázku, zda také risk manažeři aplikovali správný přístup k systémovým rizikům. Lidé nejsou schopni chápat rizika, taková je výzva dnešního světa, v němž rizika neustále narůstají. Je proto nezbytně nutné o těchto věcech trpělivě diskutovat s klienty a využít pojištění jako jeden ze způsobů, jak rizika řešit.

Dagmar Šístková

 

Share/Bookmark

Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články