Rosteme i díky intenzivní spolupráci s makléři


			Rosteme i díky intenzivní spolupráci s makléři
20.5.2008 Pojistný trh

Dnes zveřejňujeme třetí část rozhovoru s předsedou představenstva a generálním ředitelem UNIQA pojišťovny Ing. Markem Venutou, tentokrát na téma spolupráce s makléři a povinné ručení. Poslední část rozhovoru vyjde zítra.

 

Jak spolupracujete ze zprostředkovatelskými sítěmi?

Musíme si přiznat, že bez nich by trh pojištění zdaleka tak nerostl. Jejich participace na celkovém objemu pojištění je výrazná – jde zhruba o 50 %. Je to dokonce víc než v Rakousku a Německu. Spolupracujeme s více než 40 takovými společnostmi. Máme s nimi dobré zkušenosti a prodávají nám zhruba dvě třetiny nové produkce životního pojištění.

Znají náš trh a velmi často přicházejí s návrhy nových produktů. Některé jsme vytvořili společně s nimi. Například IŽP, které jsme vyvinuli s Reiffeisenbank a které kryje potenciální hypotéku. Když si klient uzavře životní pojištění, banka se zavazuje, že mu později poskytne hypotéku. Dnes tento produkt nabízíme i s Hypoteční bankou a Volksbankou.

Také na trhu velmi úpěšné životní pojištění Quatro vzniklo ve spolupráci se zprostředkovatelskou sítí, která prodává životní pojištění.

 

A jak spolupracuje s makléři?

Intenzivně a rozhodně je nelze pominout. Bez nich bychom tak nerostli. Jsou vybaveni odborně, řada makléřů má mezinárodní zkušenosti a jsou součástí mezinárodních sítí. Setkáváme se i s makléři, kteří se orientují spíše na menší rizika. I s nimi rádi spolupracujeme, protože pokrývají celé území ČR.

Jinak pracujeme se zprostředkovatelskými sítěmi, jiná je práce s velkými průmyslovými makléři a něco jiného je to s menšími makléři, působícími na regionální úrovni. Tomu jsme přizpůsobili i naše organizační členění.

 

Co si myslíte o vládním návrhu zvednout hranici nehod bez účasti policie na 100 000 korun a učinit řidiče zodpovědnými za škody na silnicích?

Ono to selektování na bezpečnější řidiče a ostatní není tak úplně nové. My jsme podobný princip objektivizace využili v minulosti. Zavedli jsme segmentaci, která zohledňuje, že v různých regionech a různých městech je různá frekvence škodovosti. To vše zohledňujeme v sazbách povinného ručení. Nižší sazby máme ve venkovských regionech, kde škodovost není tak vysoká.

Kromě toho jsme v praxi využili studii, kterou pro nás vypracovala Karlova univerzita. Z databáze klientů se zjistilo, že řidiči do 28 let mají nejvyšší nehodovost. Pak se situace stabilizuje až do 55 let a poté dramaticky klesá. Klienti méně jezdí, jezdí rozumněji, mnohdy si cesty plánují na dobu, kdy jsou volnější silnice. To jsme rovněž zohlednili v sazbách pojištění. V loňském roce jsme udělali ještě jednu věc: klientům, kteří jezdí 3 roky beze škod, jsme zdvojnásobili bonus. Místo pěti deset procent, místo deseti dvacet procent, atd.

A když si u nás uzavřou havarijní pojištění, dostanou stejný bonus, jaký mají v povinném ručení!

Systém bonus/malus je založen rovněž na principu zohlednění minulosti motoristů.

Takže to, co se dostane do zákonů, už v podstatě v praxi částečně uplatňujeme několik let. Realizace vládního návrhu nebude tak jednoduchá, protože každá pojišťovna si tvoří své vlastní sazby. Na druhé straně snaha zohlednit chování řidiče je správná.

Jinou věcí je navýšení škody bez účasti policie na 100 000 korun. Hrozilo dokonce 250 000 korun. To už by byla velmi problémová částka.

 

Nahrávalo by se pojistným podvodům?

Jednoznačně. Bylo by to tak neprůhledné, že riziko by bylo příliš vysoké. I v případě částky ve výši 100 000 korun budeme muset počítat s tím, že jistý větší prostor pro podvody tu bude. Také proto, že řidiči si sami budou muset pořizovat záznam o nehodě, který nahradí policejní protokol.

Musím zdůraznit, že pojistný podvod je trestný čin a navíc ho zaplatí poctiví řidiči. V západní Evropě se odhaduje, že zhruba 20 % plnění je pojistný podvod. Obávám se, že to číslo u nás bude ještě vyšší.

U nás se ročně ztratí 25 000 aut. Byli jsme na tom hůř, před 10 lety to bylo přes 30 000 aut. Najde se jich okolo 30 %. V Rakousku se ztratí 4000 aut, a z nich se opět najde 70 %.

 DŠ

 

Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

RSS

Související články