D.A.S. vstupuje na trh s právní ochranou živnostníků. Co přesně produkt přináší?


			D.A.S. vstupuje na trh s právní ochranou živnostníků. Co přesně produkt přináší?
31.3.2025 Rozhovory, Produkty

Právní jistota je pro podnikatele klíčová. Náklady na odborné služby však mohou být pro mnohé z nich značnou finanční zátěží. Pojišťovna D.A.S. proto přichází s produktem „Právní ochrana živnostníka“, který slibuje komplexní podporu v nejrůznějších sporných situacích. Jaký konkrétní servis tento produkt zahrnuje, čím se odlišuje od běžně dostupného poradenství a jaké konkrétní právní oblasti pokrývá nový produkt „Právní ochrana živnostníka“? Odpovědi přináší rozhovor se specialisty společnosti D.A.S. Barborou Zikmundovou, která působí jako vedoucí oddělení rozvoje produktů a procesů, a Martinem Škoríkem, který je zástupcem ředitelky obchodního úseku.


Mohlo by vás zajímat: D.A.S.: Dvě třetiny OSVČ řeší právní problémy. Až polovina bez právní podpory


Děkuji vám, že jste si udělali čas pro rozhovor serveru oPojištění.cz, a na úvod se zeptám - čím se tento produkt odlišuje od ostatních nabídek právní ochrany společnosti D.A.S. pro podnikatele?

BZ: V současné době nabízíme 3 produkty pro podnikatele - právní poradenství pro podnikatele, právní ochranu podnikatele a nově právní ochranu živnostníka. Vzhledem k tomu, že další otázka se bude věnovat právnímu poradenství, zaměřím se v odpovědi zejména na porovnání dvou produktů, které zahrnují kromě poradenství i zastupování, a to právní ochraně podnikatele a právní ochraně živnostníka. Záměrem bylo oba produkty odlišit, aby byly dostatečně odlišné a vzájemně si nekonkurovaly. Hlavním rozdílem je, že z právní ochrany živnostníka jsou vyloučeny pracovněprávní spory, které živnostník nevyužije, protože většinou nemá žádné zaměstnance. 

Živnostník má také omezenější limity, protože z interních dat o živnostnících, u kterých aktuálně evidujeme 4,5 tisíce aktivních smluv, víme, že u živnostníka řešíme méně pojistných událostí s nižšími spornými částkami než u firem. Díky tomu můžeme produkt nabízet za nižší pojistné.  Je třeba však říci, že i nadále máme pro živnostníka, který má rizikovější obor podnikání a potřebuje být krytý vyššími limity, řešení v pojištění plnohodnotným produktem právní ochrany podnikatele, který nabízí vyšší variabilitu limitů, variabilitu v připojištění a je plně flexibilní co do změn v čase.

Barbora Zikmundová, D.A.S. 2

Barbora Zikmundova, vedoucí oddělení rozvoje produktů a procesů 

MŠ: Právní ochrana živnostníka není pouze o poradenství, ale jako tento produkt obsahuje i zastupování v případě právního sporu. To znamená, že hradíme veškeré náklady v souvislosti s právním sporem, ať už se jedná o náklady advokáta, znalecké posudky či soudní náklady a to až do výše 500 000 Kč za každou pojistnou událost. Ale jak zmiňovala Bára, produkty nejsou konkurenční a naopak může být vhodné pro klienty kombinovat právní ochranu živnostníka s poradenstvím pro podnikatele, protože v takovém případě klient obdrží právní radu v širším okruhu oblastí.

Martin Škorík D.A.S. 2.

Martin Škorík, zástupce ředitelky obchodního úseku

Potenciální klienty bude určitě zajímat, co má vliv na cenu této služby.

BZ: Právní ochranu živnostníka nabízíme ve třech variantách ve formě balíčků, lišících se právě výší pojistného, ale také rozsahem pojistného krytí. Rozšířená varianta Komfort zahrnuje právní ochranu i pro osobní nebo nákladní vozidlo do 3,5 tuny. Nejkomplexnější balíček Premium klientům zajišťuje i právní ochranu ve sporech vyplývajících ze závazkověprávních vztahů s obchodními partnery. Spory o úhradu faktur či uznání reklamací s dodavateli bývají v živnostenském podnikání nejčastější.

MŠ: V rámci produktu právní ochrany živnostníka může klient každý rok písemně nahlásit až 5 pojistných událostí. S tím, že při každé takové pojistné události hradíme náklady až do výše 500 000 Kč. Tento limit se ale nevztahuje na telefonické poradenství, které lze využívat bez omezení. Zároveň je nutné upozornit, že právní ochranu živnostníka poskytujeme v územním rozsahu Česká republika. To platí i v rámci produktu Živnostník komfort a Živnostník premium, kde je kryto rovněž vozidlo.


Mohlo by vás zajímat: Ivan Špirakus: Pojištění velkých rizik je problém. Blíží se regulace srovnávačů?


Posuňme se ještě více do praxe. Jaké jsou nejčastější situace, kdy živnostníci potřebují právní ochranu?

MŠ: Konkrétní příklady závisí na předmětu podnikání klienta. Vzhledem k tomu, že produkt Živnostník cílí na všechny OSVČ, budou se příklady lišit. Ale abychom uvedli několik příkladů, tak například živnostníci ve stavebnictví, ať už jde o pokrývače, klempíře, kamnáře nebo zedníky nejčastěji řeší spory ze smlouvy o dílo. To znamená, že zákazník uplatňuje reklamaci nebo vzniklou škodu. Tyto případy velmi často přecházejí do pojistného sporu. Živnostníci mají zpravidla pojištěnou odpovědnost, ale často se stává, že pojišťovna odmítne škodu hradit nebo pojistné plnění krátí. Právní ochrana přitom klientovi může pomoci v obou rovinách takového sporu.

Lékaři zase jako důvod sjednání právní ochrany zmiňují obhajobu v trestním řízení, kdy je poměrně časté podávání trestních oznámení z důvodu prověření postupu lékaře. Taxikáři nebo kurýři zase častěji řeší pojistné události v souvislosti s vozidlem, ať už se jedná o dopravní nehody a s tím související uplatňování nároku na náhradu škody nebo dopravní přestupky. U všech živnostníků pak platí, že jim čas od času nějaký zákazník nezaplatí, a proto se právní ochrana živnostníka vztahuje i na vymáhání nezaplacených faktur.

S praktickou stránkou souvisí i následující dotaz, jak konkrétně vypadá postup řešení pojistné události? 

BZ: Pokud se klient ocitne v situaci, kdy bude potřebovat využít sjednanou právní ochranu, může se na nás obrátit telefonicky, e-mailem nebo prostřednictvím klientské zóny. Telefonická linka právní pomoci je klientům k dispozici nepřetržitě 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Na telefonické lince klient vždy obdrží rychlou právní radu, pokud se jedná o komplexnější spor, vyžádáme si veškeré dostupné podklady a případně i pověříme externího advokáta.

MŠ: Jak uvedla kolegyně, pokud se klient potřebuje poradit telefonicky, obdrží právní radu okamžitě. Pokud je záležitost komplikovanější a je nutné pro kvalifikovanou odpověď posoudit nějaké dokumenty, je klient požádán o zaslání e-mailem, a tím vzniká pojistná událost. Jakmile je pojistná událost zaregistrována, je přiřazena některému z našich právníků. Právník se spojí s klientem a poskytne mu právní stanovisko nebo odborné vyjádření. Více než 70 % případů řešíme interně. Klient tak komunikuje po celou dobu s jedním právníkem, což urychluje vyřízení případu a klient nemusí situaci opakovaně vysvětlovat. Pokud není možné událost vyřídit interně, například při podání žaloby k soudu nebo u komplexních případů, pověřujeme externího advokáta, který s klientem komunikuje napřímo.


Mohlo by vás zajímat: Ivan Špirakus: EU je sociální skanzen. Pojistný trh naštěstí funguje spolehlivě


Když se podíváme na tuto produktovou oblast ze širší perspektivy, jaké trendy v současnosti ovlivňují a formují trh právní ochrany v Česku? Jaké praktické rady byste podnikatelům případně doporučili, aby se vyhnuli potenciálním problémům?

BZ: Hlavních faktorů je několik. Jedná se například o velmi složitou legislativu, která se navíc neustále mění. Podnikatelé tak čím dál více čelí komplikovaným právním předpisům, a právě pojištění právní ochrany jim pomáhá se v nich lépe orientovat. Tím nejen šetří čas, ale i peníze, které by jinak museli vynaložit na služby externích advokátních kanceláří. Dalším klíčovým faktorem jsou ekonomické podmínky. V době ekonomické nejistoty roste potřeba právní ochrany zejména v souvislosti se spory s obchodními partnery, například kvůli neproplaceným fakturám, nedodanému zboží či neuznaným reklamacím.

Ještě bych také zmínila, že v České republice je relativně nízká propojištěnost v této oblasti. Pohybuje se   kolem 5 %. V Německu nebo Rakousku je desetkrát vyšší. V podstatě každý druhý podnikatel tam využívá pojištění právní ochrany. Trh s právní ochranou má v těchto zemích samozřejmě delší historii. Naším cílem je se mu co nejvíce přiblížit. A to se nám pomalu daří. Cenné know-how a inspiraci pro vývoj nových produktů nám v tomto směru poskytuje naše mateřská společnost – rakouská ERGO.

MŠ: Úplně se necítím v pozici živnostníkům něco radit, protože oni sami nejlépe vědí, co v jejich podnikání funguje. Nicméně obecně je negativním trendem zvyšující se byrokracie a orientace v právních předpisech je čím dál tím více komplikovaná. Stejně tak platební morálka zákazníků je v dnešní době nejistá. Pokud má živnostník sjednanou právní ochranu, může se s klidným svědomím zaměřit jen na své podnikání a případné právní spory za něj budeme řešit my.

A když už mluvíme o složitém prostředí, nemůžeme opomenout digitalizaci, která dnes hýbe každým oborem. Jaký vliv má na poskytování právní ochrany a jaké plánujete v tomto směru inovace?

BZ: Digitalizace, automatizace a optimalizace procesů má zásadní vliv na poskytování právní ochrany, protože umožňuje rychlejší a efektivnější komunikaci s klienty, zpracování smluvní dokumentace a dokumentace k jednotlivým pojistným událostem a její správu. Tento převážně interní vývoj je u nás nepřetržitý. Co se týče digitalizace, kterou klient může vidět, tak z čeho máme velkou radost, je nový web, který jsme spustili na konci minulého roku – je v čistém designu, je uživatelsky přívětivý a přehledný. Většinu produktů, včetně právní ochrany živnostníka, si také mohou klienti sjednat online z pohodlí domova.  

Nově jsme také umožnili klientům hradit pojistné automatickou opakovanou platbou, jak jsou zvyklí např. při úhradách služeb typu Netflix nebo Spotify, a tím jim ušetřit čas při nastavování trvalých příkazů, či jednorázových plateb. Novinkou je také postupný přechod na elektronickou komunikaci s klienty, který souvisí s naší snahou stát se bezpapírovou společností a přispět k ochraně přírody.  V letošním roce také plánujeme zavést novou Klientskou zónu, která bude moderní, uživatelsky příjemná a klientům nabídne ještě větší komfort. Na jednom místě naleznou veškerou dokumentaci a budou mít aktuální znalost o stavu řešených pojistných událostí. Budou mít možnost provádět změny na pojistce, hradit pojistné, hlásit pojistné události a řadu dalších věcí.


Mohlo by vás zajímat: Podcast: Pojištění velkých rizik je problém. Blíží se regulace srovnávačů


S tímto vývojem úzce souvisí také využití umělé inteligence. Jaké jsou vaše plány v této souvislosti?

MŠ: V naší pojišťovně vidíme v AI velký potenciál, a proto se zaměřujeme na její postupné zapojení do naší každodenní činnosti. Myslím si, že nám v blízké budoucnosti může pomoci s automatizací analýzy právních dokumentů, rychlejší identifikací právních rizik a poskytováním personalizovaných doporučení klientům. Díky tomu budeme schopni efektivněji vyhodnocovat pojistné události, minimalizovat administrativní zátěž a zkrátit dobu řešení jednotlivých případů.

Umím si také například představit, že nástroje AI budou velkým přínosem v oblasti zákaznické podpory. Chatboti a virtuální asistenti by mohli klientům okamžitě poskytnout odpovědi na základní právní otázky, navigovat je v procesech řešení pojistných událostí nebo je nasměrovat na vhodného specialistu. To znamená nejen rychlejší a pohodlnější komunikaci, ale také dostupnější právní podporu bez čekání. Velkou roli bude hrát i strojové učení, které umožní přesnější predikci rizik a přizpůsobení nabídky právní ochrany konkrétním potřebám klientů. Na základě analýzy historických dat dokáže AI odhalit vzorce v řešených pojistných událostech a pomoci klientům předcházet potenciálním právním problémům. V budoucnu může umělá inteligence dokonce pomáhat s vyhodnocováním sporů a s navrhováním optimálních strategií jejich řešení. Zkrátka a dobře AI je dalším digitálním evolučním krokem na cestě ke zkvalitnění služeb, které v D.A.S. poskytujeme klientům.

Děkuji Vám za rozhovor.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články