První část rozhovoru si přečtěte ZDE
Jak vnímáte vliv evropské regulace na český pojistný trh?
Tento vliv je samozřejmě významný. Obecně mohu říci, že řada záměrů, které pocházejí z pera evropského regulátora, představují relevantní kroky a mají smysl. Ďábel však vždy tkví v detailech. Množství a rychlá posloupnost nových pravidel, jež je potřeba implementovat do naší legislativy, přináší nemalé problémy. Stačí například zmínit směrnici SFDR, týkající se zveřejňování informací souvisejících s udržitelností, a směrnici DORA, která se věnuje digitální provozní odolnosti finančních institucí – obě tyto kolosální regulace jsou velmi důležité a osobně rozumím jejich smyslu. Přicházejí však ve velmi rychlém sledu. A do toho tu máme lokální „onlinizaci“ související s motorovou směrnicí. Máme tady velké změny v penzijních systémech, což zasáhne některé pojišťovny, které mají i vlastní penzijní společnosti; některé pojistné domy pracují i na DIPu, na produktu podpory v nesoběstačnosti a tak bych mohl dál pokračovat...
Výkonné kapacity, které disponují specializovanými schopnostmi řešit tato evropská nařízení, jsou však omezené. Například všechny směrnice dopadají do IT a tyto specialisty zkrátka a dobře nenaklonujete. Ve výsledku to pak znamená, že se pouze dohánějí regulační požadavky unijního zákonodárce a že zbývá málo času pro skutečný dynamický rozvoj té které společnosti. V tomto ohledu je regulace velmi nepříjemná. Myslím si, že se tvůrci evropské legislativy moc neohlížejí na to – a možná, že ani nemůžou jinak – v jakém časovém sledu lze reálně jejich nařízení do státních a firemních systémů naimplementovat. Bohužel kvůli tomu pak často dochází právě k posunu nebo dokonce prodloužení implementační doby a jiným zpožděním.
Který evropský předpis bude v nejbližší době náš trh nejvýznamněji formovat?
Aktuálně to bude rozhodně DORA. Musím uznat, že záměr této směrnice je velmi dobrý – týká se IT bezpečnosti a vůbec celých IT ekosystémů. Ale náročnost je prostě obrovská, a logicky tak vyžaduje obrovské množství našich IT kapacit, které by se ideálně daly použít na vývoj nových produktů, vylepšení produktů, na vylepšení procesů, zrychlení procesů a podobně. Nejsme ale žádná výjimka, tato směrnice je opravdu náročná pro všechny hráče na trhu.
Mohlo by vás zajímat: Ondřej Kovařík: EU hledá cestu k posílení postavení retailových investorů
Velkým tématem je vývoj inflace. Jakým způsobem tento jev ovlivnil pojišťovnictví a mohl byste si zatipovat, jak bude inflace vypadat na konci roku 2024?
Inflace samozřejmě ovlivnila celé hospodářství, to znamená, že náš obor nebyl výjimkou. V pojišťovnictví tento fenomén vždy přináší pozitivní i negativní dopady. Vysoká míra inflace s sebou přinesla vyšší úrokové míry. Pojistný sektor je správcem pojistných rezerv – jedná se o desítky miliard korun – tyto rezervy byly samozřejmě zhodnoceny, což pozitivně ovlivňuje investiční výsledek. Na druhou stranu inflace ovlivňuje naše vstupy, a to nejen ty, se kterými se následně hospodaří, ale zejména ty vstupy, jež se týkají oblasti škod. Škodní inflace přichází zpravidla velmi rychle. A protože pojišťovnictví není rychloobrátkový podnik a pojistné produkty se prodávají na dlouhém horizontu, není v silách žádné pojišťovny cenotvorbu této rychlosti přizpůsobit. Ve výsledku to má velmi negativní dopad na celý byznys. Nejrychleji jsme schopni propsat škodní inflaci do cen u produktů povinného ručení, kde dochází k ročním obnovám. Například u pojištění nemovitostí, domácností, životního pojištění a podobně k cenové indexaci může, ale také nemusí vůbec docházet. V této oblasti tak vliv inflace pociťujeme velmi výrazně.
A jaká bude inflace na konci roku 2024? Můj tip je, že se skutečně bude blížit predikovanému inflačnímu cíli České národní banky, který osciluje někde kolem 2 %. Je však samozřejmě nutné, aby byla splněna podmínka „Ceteris paribus“. Dříve než kdy jindy v historii si dnes totiž plně uvědomujeme, že globální ekonomika je úzce propojena a že jakákoli nečekaná událost může stávají předpoklady postavit zcela na hlavu.
Česká asociace pojišťoven představila důležitou kampaň s názvem „Zkratky“, která se zaměřuje na problematiku užívání drog a závislostí. Jak hodnotíte tento projekt?
Už jsem to několikrát zmínil a nebude tomu jinak ani teď, činnost České asociace pojišťoven je pro celý trh velmi přínosná a v oblasti šíření vědomostí a prevence to platí také. Pevně věřím, že integrovaná komunikační kampaň „Zkratky“ bude úspěšná, tak jako tomu bylo v případě předešlých osvětových projektů, z nichž musím zmínit alespoň úspěšnou kampaň „Zpomal, dokud není skutečně pozdě“ a mezinárodně oceňovaný dokument Víta Klusáka „13 minut“. Tato nová iniciativa se zaměřuje na senzitivní oblast závislosti na drogách a jsem přesvědčen, že si nachází pozitivní reakce jak u běžné, tak i odborné veřejnosti. Jsem moc rád, že finanční prostředky, které pojistný trh generuje, dokáží významně pomáhat i tímto způsobem.
Jak se Allianz pojišťovna zapojuje do osvěty v oblasti zdravého životního stylu?
Allianz byla jednou z prvních pojišťoven na českém trhu, která začala v životním pojištění zvýhodňovat zdravý životní styl, nekuřáctví, zdravou váhu a podobně. Tomuto tématu se hodně věnujeme i v komunitě našich zaměstnanců. Během roku pořádáme nejednu přednášku o zdravém životním stylu. Ve spolupráci s Českým červeným křížem jsme také například v minulém roce začali vzdělávat naše zaměstnance a připravujeme vzdělávání pro obchodníky z interní obchodní sítě, aby byli schopní poskytnout na velmi vysoké úrovni první pomoc v případě nenadálé zdravotní indispozice. Mně osobně se tato iniciativa velmi líbí.
Mohlo by vás zajímat: Aleš Zethner: Asistenční program MAX+ myslí na všechny řidiče
Jaký je Váš pohled na fenomén umělé inteligence v pojišťovnictví a jaké jsou její výhody a naopak rizika pro pojišťovny, ale i klienty?
To je otázka za několik milionů. (úsměv) Jako první si s umělou inteligencí osobně spojím rčení, že, tak jako každá technologie, by i AI měla být dobrým sluhou, a ne zlým pánem. Věřím, že se z tohoto fenoménu stane právě onen dobrý pomocník, který dokáže zrychlit klientské procesy a pomůže pojistnému sektoru být srozumitelnějším a dynamičtějším.
V Allianz umělou inteligenci používáme v některých procesech, které se týkají zejména oblasti likvidací. Nejedná se však přímo o generativní umělou inteligenci. V oblasti generativní strojové umělé inteligence připravujeme k testování několik uživatelských řešení, ale ty chceme nejdřív zkoušet spíše na interních klientech. Riziko tohoto komplexního nástroje totiž spočívá především v možném nesprávném poskytnutí informací, které ve svém důsledku může ohrozit samotnou reputaci pojišťovny. Když to shrnu, tak umělá inteligence v nás vzbuzuje velké nadšení, očekávání, okouzlení, ale na druhou stranu budeme v jejím využívání postupovat tak, jak se sluší na pojišťovnu: tedy spíše opatrně a po jednotlivých krocích. Uvidíme, sám jsem velmi zvědavý, jak se to bude dále vyvíjet. (úsměv)
Někteří odborníci spekulují, že umělá inteligence může v budoucnu nahradit lidské zprostředkovatele. Myslíte si, že se opravdu přiblížila doba, kdy samotným sjednáním životního pojištění provede klienta umělá inteligence?
Buďme k sobě upřímní – technologicky to bezpochyby možné je. A nejenom poradce… určitě nebude problém nahradit nějakým avatarem generálního ředitele nebo předsedu představenstva a teoreticky celou firmu může technologicky řídit umělá inteligence. A možná by chybovala méně… (úsměv) Šlo by však o nevyzkoušený a potenciálně velmi rizikový experiment. Navíc je pro mě velkou otázkou, jestli je tento způsob náhrady živého člověka vůbec klientsky preferovaný.
Jedním dechem však musím přiznat, že nám pomaličku začíná dorůstat generace, u které můžeme předpokládat, že může mít vyšší míru důvěry k technologiím než k lidem. Netroufám si říci, zdali to je správně, rozhodně to ale je jedna z variant. Neumím však přesně říci, kdy se tato změna výrazněji promítne do praktického života. V mém časově viditelném horizontu k takové změně ještě úplně nedochází. Osobně mám pořád větší důvěru k živým lidem, k někomu, o kom vím, že ho neřídí konkrétní algoritmus a neumí ho nikdo přeprogramovat.
Zkrátka a dobře – moje víra v člověka je neustále velmi vysoká. V dohledné době se fyzická distribuce rozhodně nemá čeho obávat. Nicméně poradci se musí s technologií umělé inteligence naučit pracovat tak, aby se pro ně stala právě tím dobrým a užitečným sluhou. Distribuce v této oblasti nesmí zůstat nehybně stát na místě.
Chvíli po sobě oslavily 30. výročí existence dvě nejvýznamnější pojišťovací asociace u nás. Česká asociace pojišťoven měla narozeniny na podzim, Asociace českých pojišťovacích makléřů slaví nyní na jaře. Jak Vy osobně vnímáte Asociaci českých pojišťovacích makléřů a co byste jí popřál do dalšího období?
Asociaci českých pojišťovacích makléřů vnímám především jako důležitého partnera na českém pojistném trhu a jsem velmi rád, že existuje čím dál tím více témat, kterým se společně věnujeme, vzájemně se v nich podporujeme nebo dokážeme najít společnou cestu a jednotný výsledný názor. AČPM a všem jejím členům přeji, aby měli především radost ze své práce a z hledání těch nejlepších řešení pro klienty na českém pojistném trhu, protože tímto způsobem se buduje udržitelný růst a úspěch, který si všichni členové asociace oprávněně zaslouží.
A pokud bych mohl být trochu neskromný, pak bych popřál nám všem na českém pojistném trhu, aby vymizely pochybné iniciativy, které tady existují s cílem lhát klientům, informačně je zavádět, poskytovat jim nepravdivé informace, a tak se na nich zcela nepokrytě obohacovat. Narážím tímto na různé kampaně, které běží v oblasti životního pojištění. Chci zcela jasně říct, že se český pojistný trh v oblasti životního pojištění nemá za co stydět. Například v minulém roce pojišťovny vyplatily klientům v této oblasti téměř 10 miliard korun. A rok od roku tato částka o 6 až 7 procent stoupá. To znamená, že tento produkt hraje v životech českých občanů a také v české ekonomice velmi důležitou roli a mrzí mě, že jsou tady někteří hochštapleři, kteří na něm chtějí doslova a do písmene parazitovat.
Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Klienti pojišťoven, držte si peněženky!
Allianz pojišťovna je známá svou inovační strategií a investicemi do nových technologií a produktů. Mohl byste popsat ty klíčové produktové novinky, které pro klienty připravujete?
Tak úplně detaily z naší kuchyně samozřejmě prozrazovat nechci, ale s jistotou mohu říci, že pracujeme na již zmíněném produktu dlouhodobé péče v nesoběstačnosti. S distributory vedeme konkrétní diskuze nad podobou tohoto produktu, jak by správně měl fungovat a jak by měl být nastavený. Celé je to ve fázi zprocesování a osobně se na tento produkt velmi těším. Hodně se budeme v příštích 12 až 18 měsících zaměřovat také na životní pojištění. Produkty Allianz byly v uplynulých letech v tomto segmentu pozitivně hodnoceny a často i oceněny a to jak odbornou veřejností, tak samotnými klienty. Dosažené úspěchy se pak logicky přetavily do významného navýšeni tržního podílu.
Přes tyto pozitivní zprávy jsem přesvědčen, že teď je ideální příležitost na další změny a inovace. Nemohu však úplně přesně vyzradit, co konkrétně připravujeme. Jak už jsem zmínil, budeme se také soustředit na aplikaci prvků AI do našich procesů. Umělou inteligenci budeme mít dokonale pod kontrolou, a to nám pomůže být ještě rychlejší, srozumitelnější a blíže klientům. Už dnes jsme díky ní schopni v motorovém a majetkovém pojištění plnit početné škody v horizontu ne dnů, ale hodin. A to je opravdu fantastický progres.
Na závěr bych se Vás rád zeptal, zdali byste se mohl podělit o své profesní krédo, které Vás provází bohatou kariérou.
Je pro mě těžké vybrat jen jedno. Dovolím si tak uvést tři motivační citáty, které mě provází životem. Ten první musím parafrázovat, protože jinak bych byl poněkud vulgární (úsměv). Často si říkám, že je důležité zachovat si „klidnou hlavu“. Těch krizových a kritických situací, ať už v osobním nebo pracovním životě, je spousta a zachovat si klidnou mysl je tak velmi důležité. Ten druhý je pro mě neméně podstatný. V angličtině zní „People First“. Byť je ten samotný výrok nebo motto velmi krátké, tak se jím snažím řídit v tom nejširším možném kontextu. A autorem posledního kréda je česká osobnost, kterou velmi obdivuji – Jan Werich. Tento filozof a herec je studnicí nádherných myšlenek, které jsou aktuální v jakékoli době. Můj oblíbený citát zní: „Když už člověk jednou je, tak má koukat, aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ Tak já nám všem přeju, abychom byli ti „praví“.
Děkuji Vám za rozhovor.
Komentáře
Přidat komentář