Kterých distributorů se bude nová legislativa konkrétně týkat a s jakou odpovědností pracovali doposud?
Jde třeba o zástupce cestovních kanceláří, kteří svým klientům nabízejí kromě dovolené také cestovní pojištění. Stejně tak se týká i bank, nabízejících pojištění platebních karet nebo automobilových prodejců a majitelů autobazarů, kteří motoristům zprostředkovávají pojištění motorových vozidel. V minulosti existoval judikát Evropského soudního dvoru, týkající se jedné německé agentury, která nabízela pojištění jako svoji doplňkovou službu. A podle tohoto soudního rozhodnutí firma bez striktní regulace v rámci evropské směrnice pro distribuci pojištění (IDD) nenese odpovědnost za škody, které klientům způsobí neodbornou radou, protože zkrátka žádnou garanci odborné způsobilosti nemá.
Mohlo by vás zajímat: Martin Švec: Technologie, kvalita a péče o klienty jsou klíčem k úspěchu
Podobný model už tedy možný nebude?
Nebude. Nově bude každý subjekt, který takovou službu nabízí, postavený na úroveň běžného pojišťovacího zprostředkovatele. V rámci Evropské unie totiž bylo rozhodnuto, že její jednotlivé členské státy do svých lokálních právních úprav musí zahrnout takové znění zákona o sjednávání pojištění, které bude tuto doposud chybějící odbornou způsobilost garantovat.
Jak jsme se s tím vyrovnali v rámci České republiky?
Možnost, stát se pojistníkem pro některé konkrétní druhy pojištění, které jsem zmiňovala,
u nás bude zachována i nadále. Klienti však budou lépe chráněni. Lidé, kteří budou uvedeni na pojistné smlouvě v kolonce POJISTNÍK a které dnes označujeme za „flotilníky“, se budou muset nově registrovat u ČNB. Stejně, jako samostatní pojišťovací zprostředkovatelé. Tito „flotilníci“ totiž dříve oficiálně s pojišťovnou nic společného neměli.
Až na malou drobnost. Prodávali přece její produkty…
Přesně tak. Teď tedy budou muset skládat určité zkoušky, prokazující jejich odborné znalosti a budou povinně registrovaní u České národní banky. Vazba na pojišťovnu tak bude neoddiskutovatelná. A s tím i související míra odpovědnosti za to, co budou klientům říkat
a jaké úkony budou muset vykonávat zejména v oblasti správy daného pojištění
Co měli flotilníci doposud?
Pouze vzdělávání formou manuálu flotilníka.
Registrace u ČNB je logický krok. Kdo ale bude garantovat, že dostanou všechny informace, které pro zkoušku a následnou registraci potřebují?
Samozřejmě jednotlivé pojišťovny. Bude-li tedy takový zástupce cestovní kanceláře prodávat cestovní pojištění Slavia pojišťovny, pak nad ním bude bdít právě Slavia, která ho vybaví dostatkem informací a zajistí, aby je ovládal.
Mohlo by vás zajímat: Dušan Quis: Klimatické změny mění pravidla hry. Allianz je připravena
V jaké roli pojišťovacího zprostředkovatele budou tito distributoři vystupovat?
Primárně budou vystupovat v roli samostatného pojišťovacího zprostředkovatele - pojistníka.
Budou kvůli tomu muset zakládat nové společnosti?
Nemusí to tak být. Stačí, když si odpovědná osoba v existující společnosti pouze rozšíří kvalifikaci pro oblast pojišťovnictví. Doplňkový servis je pro všechny současné distributory zajímavou možností, jak rozšířit svůj obchod a udržet si nebo získat nové klienty. Zájem o tuto službu tedy zůstane určitě i nadále velký.
Komentáře
Přidat komentář