Jak velký problém obecně je špatné či nedodatečné pojištění nemovitosti, typicky rodinného domu?
Problém to může být skutečně zásadní. V případě škody peníze od pojišťovny nemusí a asi ani nebudou na opravu či znovupořízení nemovitosti stačit. Naše zkušenosti z posledních týdnů, kdy jsme byli svědky povodní zničených domů, opět ukazují, že někteří klienti smlouvu o pojištění již řadu let neaktualizovali a nemají tak svůj majetek dostatečně chráněn.
Mohlo by vás zajímat: Martin Švec: Klíčová je odpovědnost klientů nejen za sebe, ale i za své blízké
Můžete uvést nějaký konkrétní příklad ze zářiové kalamity?
Řešili jsme případ rodinného domu, který je pojištěn na hodnotu 6,5 milionu Kč, ale současná pojistná částka by měla být okolo 11 milionů Kč. Smlouva je staršího data, v posledních dvou letech jsme klientovi nabídli úpravu smlouvy a indexaci, která by mu zajistila odpovídající navýšení pojistné částky, ale ani jedné nabídky klient nevyužil. Pojistné plnění tedy na opravu nebude stačit, cca čtyřicet procent částky bude muset dát ze svého.
Zmínil jste indexaci, o co se jedná?
Automatická indexace zajišťuje úpravu pojistné částky nemovitosti a pojistného v závislosti na skutečném inflačním vývoji. Po tornádu v roce 2021 jsme oslovili několik set tisíc klientů se staršími smlouvami s nabídkou jejich aktualizace, včetně zahrnutí automatizované indexace. Na tuto nabídku pozitivně reagovala asi polovina oslovených. K tomu přibližně 15 % pojistných smluv každoročně aktualizujeme formou náhrady – tedy přepracováním na modernější produkt. Přibližně 35 % klientů aktualizaci nevyužilo, zde lze předpokládat postupnou ztrátu aktuálnosti nastavení jejich pojistných smluv.
Jaký je vůbec celkově podíl nedodatečně pojištěných domů?
Podle výzkumu České asociace pojišťoven zůstává stále 1,6 milionů nemovitostí nepojištěných. Z pojištěných nemovitostí je 70 % pojištěno nedostatečně. A stále existuje až 30 % nemovitostí, které nejsou vůbec pojištěny. Majitelé bohužel nereagují na řadu faktorů, které tuto situaci zásadně ovlivňují – inflaci, rostoucí ceny stavebních prací a materiálů. Často ani na rozšiřující se vybavení domovů. Průměrná výše podpojištění přesahuje 30 %, což znamená, že pojištěný dostane pojistné plnění v průměru pouze ve výši méně než 70 % skutečné škody.
Mohlo by vás zajímat: AMLA: Nový orgán dohledu pro boj proti praní peněz a financování terorismu
A jak je to u menších škod, i tady je problém? Celková pojistná částka by určitě na dílčí škody stačila…
Problém nízkých pojistných částek, které neodpovídají ceně majetku, je i při řešení menších škod. V těchto případech má pojišťovna právo snížit pojistné plnění ve stejném poměru, v jakém je pojistná částka k hodnotě nemovitosti. Tedy jde-li podpojištění 50 % (např. majetek za 5 milionů Kč pojištěn pouze na 2,5 milionu Kč), vyplatí pojišťovna i při menší škodě pouze 50 % pojistného plnění. Kdyby vyplatila 100 % byť menší škody, logicky by znevýhodnila klienty, kteří mají odpovídající pojistnou částku (a tedy také platí dvojnásobné pojistné), což je nepřípustné. Když si pojistíte dům na polovinu, je to vlastně jako když si pojistíte jen polovinu cihel či polovinu střechy…
To vypadá na obtížnou situaci jak pro klienta, tak pro pojišťovnu, od které klient bude jistě požadovat více peněz…
Přesně tak. A proto se neustále snažíme tuto situaci řešit. Zejména tím, že naši pojišťovací poradci se svými klienty tento problém intenzivně diskutují. Musíme v tomto směru být aktivní, a jak zákazníci, tak pojišťovny musí společně situaci narovnat, aby klienti skutečně, když se jim něco přihodí, dostali dost peněz na vyřešení problému. Je důležité pojištění pravidelně, například každé dva roky, aktualizovat. Zároveň můžete získat novější produkt pojištění majetku s dalšími výhodami, u Kooperativy například s řadou zajímavých domácích asistencí a cykloasistencí zdarma. Máte-li pocit, že jste pojištění majetku delší dobu neřešili, ozvěte se nám. Poradcům, mailem, telefonem, jakkoli. Společně situaci napravíme.
Děkuji Vám za rozhovor.
Komentáře
Přidat komentář