Petr Hrbáček: Stavět na kvalitní obchodní síti se vyplatí


			Petr Hrbáček: Stavět na kvalitní obchodní síti se vyplatí

S obchodním ředitelem a členem představenstva Allianz pojišťovny Petrem Hrbáčkem jsme si povídali o tom, jak Allianz rostla, jak se měnila obchodní síť a jak vnímá nástup digitalizace.

Děkuji vám, pane řediteli, že jste si udělal chvilku času pro oPojištění.cz. Allianz pojišťovna letos slaví 30 let na českém trhu. To je opravdu významný milník. Mohl byste charakterizovat dnešní Allianz a jakou zastává roli na trhu?

Jsme hrdá trojka a zároveň máme ambice naši pozici na českém trhu dále zlepšovat. Cílíme na posílení tržního podílu v životním i neživotním pojištění. V posledních pěti letech se nám podařilo zvýšit předpis pojistného více než o třetinu. Dá se například také říci, že každé šesté auto v Česku je pojištěno u nás. To, že jsme ve výborné kondici, potvrdily také výsledky za loňský rok. Může to znít jako fráze, ale já jsem opravdu hrdý na to, že můžu pracovat pro značku, která symbolizuje stabilitu a spolehlivost. Na papíře (nebo na webu) jsou to napsaná slova, v realitě je to každodenní skvělá práce našich obchodních zástupců, zaměstnanců i partnerů, za kterou si už třicet let stojíme.


Mohlo by vás zajímat: Přírodní katastrofy a inflace v roce 2022 globální optikou


Jaké byly ty nejdůležitější okamžiky, které měly na vývoj firmy ten nejpodstatnější vliv? 

Tak asi nejdříve vůbec ten fakt, že se Allianz rozhodla založit pojišťovnu v Česku, a to skutečně na zelené louce. V první fázi jsme začali spolupracovat s velkými firmami a s leasingovými společnostmi, které v té době na český trh přicházely. Postupně jsme přidávali i produkty pro retailové klienty. S tím souvisí další významný milník, který přišel zhruba před deseti lety, což bylo významné zjednodušení produktové nabídky právě pro individuální zákazníky. Třetím velkým milníkem je digitalizace. Je to takové módní slovo, ale když se podíváme do historie, tak vidíme, že příprava byla postupná. Začalo to cestovním pojištěním a povinným ručením, tyto produkty jsme nabídli online poprvé už v roce 2000. Dnes jsme samozřejmě s online nástroji někde úplně jinde. Zároveň však vidím, a jsem tomu velmi rád, že technologie rozhodně z našeho byznysu nevytlačuje kvalitní lidi. Osobní kontakt je pořád nesmírně důležitý.

Aktuálně nás stále trápí důsledky pandemie, do toho se přidala válka na Ukrajině, inflace a další problémy. Jak pojišťovna Allianz zvládá toto krizové období?

Troufnu si říci, že celý pojišťovací sektor zvládnul pandemickou situaci na jedničku. Právě v té době se ukázalo, jak důležitá je digitalizace, ale i to, že stejně důležitý je pořád osobní kontakt s klienty. Před pandemií sílily hlasy, které tvrdily, že fyzické sítě brzy skončí. Není tomu tak. Potřeba mluvit s živým člověkem se částečně přenesla do virtuálního prostoru, ale rozhodně nezmizela.  

Projeví se podle Vás současný negativní ekonomicko-společenský vývoj v cenách vašich produktů?

Inflace má vliv na výši pojistného především v oblasti neživotního pojištění. Rostou ceny vstupů, které jsou nutné například k opravě aut, a tím pádem se zvyšuje i cena pojištění. Takzvaná škodní inflace ale nemusí být vždy stejná, jako je inflace spotřebitelských cen. Například vloni jsme u aut evidovali škodní inflaci mezi 12 až 15 procenty, přičemž inflace za celý loňský rok v ekonomice byla lehce přes 15 procent. Naštěstí je český trh velmi konkurenční, a tak byla vloni průměrná hodnota nárůstu cen havarijního či povinného ručení jednociferná. Co se ale děje je, že dnes citelněji roste cena pojištění těm, kteří jsou častými viníky nehod v porovnání s těmi, kteří nebourají.


Mohlo by vás zajímat: Generali Česká pojišťovna končí s pojišťováním uhelných elektráren EPH


A pozorujete u klientů, že by kvůli krizi rušili své produkty a měli problémy s platbou pojistného?

Nepozorujeme. Klienti mají dobrou platební morálku. Více než 80 % klientů nám hradí pojistné s roční frekvencí a tyto klienty odměňujeme slevou. Vnímáme také, že se postupně zvyšuje počet klientů, kteří nechtějí mít pojištění roztříštěné. To je pro nás samozřejmě důležitá zpráva. Už dnes oceňujeme věrnost a důvěru a budeme v tom pokračovat, stejně jako v rozvoji produktové nabídky, aby tento požadavek klientů dobře pokrývala.

Allianz byla vždy pověstná kvalitou své obchodní sítě, nezpůsobila krize v této oblasti nějaké problémy?

Jak už jsem zmínil, pandemie ukázala, že stavět na kvalitní síti se vyplatí. Rosteme nejen v obratu, ale i v počtu nových kolegyň a kolegů. V tomto směru máme také ambice, a to mít v horizontu tří let síť čítající 2000 lidí. 

Letošní rok bude mimo jiné ve znamení implementace motorové směrnice do české legislativy. Jak tuto regulaci vnímáte?

Jako technologickou revoluci. Protože to revoluce bude. Změn přináší tato nová legislativa více, ale oblast digitalizace považuji za klíčovou. Do digitálního světa budou muset přejít všichni distributoři autopojištění, a to nejen v rámci retailu, ale také v rámci flotilového autopojištění a pojištění vozidel financovaných leasingovými společnostmi. Nový zákon o povinném ručením s sebou totiž přináší povinnost všech distributorů a pojišťoven informovat o každém vzniku, změně a zániku pojištění bezprostředně, v reálném čase. To bude pochopitelně znamenat zvýšené nároky na IT systémy. Zároveň to ale vnímám jako velkou příležitost, protože nám to umožní jít ještě dál, pokud jde o spravedlivou cenotvorbu pro koncového zákazníka.


Mohlo by vás zajímat: Jiří Běťák: Slavia má pro motoristy jarní překvapení


Motorová směrnice bude přímo navázaná na kvalitu digitalizace toho daného státu. Jak na tom je podle vás v tomto směru české pojišťovnictví?

Pojišťovny jsou v digitalizaci už hodně daleko a věřím, že stejně jako my, se na tuto změnu připravují i naši kolegové. Jako sektor to určitě zvládneme. 

S digitalizací souvisí technologický fenomén umělé inteligence? Dokážete si představit, jak tento nástroj změní pojišťovnictví?

Jsem přesvědčený, že osobní kontakt zůstane. Prodávat a pečovat bude člověk, ale umělá inteligence mu dokáže udělat výbornou přípravu, dá mu dohromady všechny důležité informace, určitě zrychlí například průběh likvidace. Tím, že zvládne spoustu těchto úkolů, dá člověku prostor pro to, aby se klientovi více věnoval. Věřím, že ze zavádění robotizace a umělé inteligence bude profitovat zákazník, ale že to bude obrovský pomocník i pro šikovné obchodníky.

Allianz pojišťovna nedávno rozšířila své autopojištění na elektroauta a plug-in hybridy. Jak jste s tímto produktem prozatím spokojeni?

S produktem jsem velmi spokojený. Když se podíváme na čísla, tak je zřejmé, že klienty zaujal. Od října loňského roku, kdy jsme jako první v Česku s komplexní nabídkou pojištění elektromobilů a plug-in hybridů přišli, se prodej zvýšil více než desetinásobně a úměrně tomu roste také předpis pojistného. Mimochodem nejčastěji zastoupenými v tomto portfoliu jsou u nás značky BMW, Tesla a Mercedes. Nicméně těchto vozů je v individuálním vlastnictví v Česku ještě stále poměrně málo. Z tohoto pohledu považuji za důležitý i další krok, který jsme udělali, a to že jsme se domluvili na spolupráci s jednou velkou leasingovou společností a tento produkt adaptujeme pro jejich systém. Právě ve spolupráci s leasingovými společnostmi vidím velký potenciál růstu.


Mohlo by vás zajímat: Deloitte: Zaměstnanci vykonávají práci mimo svou definovanou pozici


Když jsem u produktů, tak důležitým tématem se stává pojištění dlouhodobé péče. Jak na tuto oblast bude reagovat Allianz?

Jsem rád, že se toto téma řeší, protože to považuji za skutečnou službu společnosti. S tím, jak společnost stárne, bude tento produkt potřeba, vlastně by byl užitečný už dnes. Pojišťovací sektor v minulých krizích prokázal, že je dobrým správcem svěřených peněz.  V tuto chvíli běží diskuse související s přípravou legislativy. Vše pečlivě monitorujeme a na možnost uvedení takového produktu se připravujeme.

Existuje obecně podle Vás nějaký zaručený způsob, jak dnes klienta novým produktem zaujmout?

Ověřeným postupem jsou – profesionalita, klidný přístup, respekt ke klientovi, schopnost naslouchat mu a vnímat, co potřebuje. Prostě znát svého klienta. Tedy zcela v duchu známého bonmotu – je to jednoduché, ale není to lehké. A samozřejmě je to i síla a stabilita značky, o kterou se už třicet let opíráme.

Připravujete v nejbližší době nějaké novinky, na které by se mohli klienti těšit?

Právě v letošním roce 30. výročí nabízíme klientům celou řadu zajímavých benefitů. Vytvořili jsme také, troufnu si říci, unikátní nabídku plně digitálního produktu pro malé a střední podnikatele, kterou jsme navíc doplnili 30% slevou.


Mohlo by vás zajímat: Zajímavost: Jak funguje švédský důchodový systém?


Co je pro vás, jako obchodního ředitele, tím nejdůležitějším prvkem, aby oblast obchodu fungovala podle představ jak vašich, tak i požadavků vedení společnosti?

Pro mě je to rozhodně magický trojúhelník – spokojený klient, akcionář i obchodník. Jsou-li tyto tři prvky v rovnováze, pak jsem spokojený, protože to znamená, že fungujeme správně. 

Děkuji vám za rozhovor.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články