Petr Hrbáček: U pojištění majetku je správně nastavená pojistná částka klíčová


			Petr Hrbáček: U pojištění majetku je správně nastavená pojistná částka klíčová
29.5.2025 Rozhovory, Produkty

Přijít o střechu nad hlavou kvůli tomu, že dům vyhoří, nebo ho odnese velká voda či například i tornádo, si rozhodně nikdo nepřeje. Přesto tyto události nelze nikdy zcela vyloučit a po zkušenostech řady lidí z minulých let nemusí být až tak vzácné. Aby lidé nepřišli o dům a zároveň se neocitli bez peněz na postavení nového obydlí, je třeba se proti takovým případům finančně ochránit - pojistit se. Jak ale upozorňuje Petr Hrbáček, člen představenstva Allianz pojišťovny odpovědný za obchod, nestačí si sjednat pojistnou smlouvu bez náležitého rozmyslu. Aby majetkové pojištění plnilo svoji ochrannou roli, musí zde být sjednána důležitá pojistná rizika a současně dostatečná pojistná částka.

Jak by měla vypadat správně nastavená pojistná částku u pojištění majetku?

Do určité míry je to individuální záležitostí podle toho, jaký majetek (dům či byt) chce klient pojistit. Základem jsou vždy detailní informace o obydlí, například rozměr zastavené plochy, počet podlaží a jejich plocha, zda je nemovitost podsklepená a řada dalších údajů. Na základě toho pojišťovna klientovi vykalkuluje správnou pojistnou částku, která je vždy tím nejdůležitějším parametrem nastaveného pojištění. Je to zjednodušeně takové množství peněz, které by bylo potřeba na postavení zcela nové nemovitosti, jež by nahradila původní zničenou. U rodinných domů je pojistná částka proto navržena v takzvaných nových cenách, kdy pojišťovna nijak nesnižuje hodnotu budovy kvůli jejímu stáří nebo opotřebení. Pouze v případech budov s vyšším stupněm opotřebení navrhujeme pojistnou částku v časových cenách, kde zohledníme její opotřebení.


Mohlo by vás zajímat: Josef Lukášek: ŽP je štítem v případě nepředvídatelných událostí v rodině


Navzdory důležitosti správného nastavení pojistné částky mnoho lidí tento aspekt podceňuje. Jaké zkušenosti s touto problematikou máte?

V případě, že ve smlouvě není sjednána dostatečná pojistná částka, je majetek lidí podpojištěn. A to je problém, který se v posledních letech zmiňuje čím dál více. Důvodem je masivní rozšíření tohoto problému, se kterým zápolí všechny pojišťovny. Podle dřívějšího průzkumu České asociace pojišťoven (ČAP) je správně pojištěna jen asi třetina majetku lidí. Zbytek je podpojištěn, nebo dokonce není pojištěn vůbec.

Podpojištění znamená, že výše pojistné částky neodpovídá skutečné hodnotě nemovitosti. A v případě poškození či zničení obydlí nezískají lidé dostatek peněz na opravu či novou stavbu. Problém navíc je, že si lidé tuto hrozbu často ani neuvědomují. Stačí, když pár let svoji pojistnou smlouvu neaktualizují a růst cen stavebních materiálů, práce a inflace se o to sama postará. Pokud ještě v posledních letech došlo na nemovitosti k nějakému technickému zhodnocení, například instalace fotovoltaiky, podpojištění může být ještě výraznější. Proto je zapotřebí starší majetkového pojištění pravidelně aktualizovat.

Daří se vám klienty upozorňovat na riziko podpojištění a přesvědčovat je, aby se mu vyvarovali?

U pojištění majetku nenecháváme u našich klientů nic náhodě a všechny nové smlouvy pojištění nemovitosti a domácnosti jsou uzavírané již s automatickou valorizací. Právě ta lidem zajistí pasivní ochranu před podpojištěním. U starších smluv zase hodně pomáhají naši obchodní zástupci.Zároveň bych rád zmínil, že obrovskou práci v tomto směru odvádí také naše profesní organizace, tedy Česká asociace pojišťoven. Ta vytvořila na svém webu kalkulačku orientační hodnoty nemovitosti, kde se lidé mohou podívat, zda mají pojistnou částku nastavenou správně.

Jak důležité je majetkové pojištění, plně ukázaly loňské ničivé povodně v Česku. V této souvislosti se často zmiňuje i důležitost včasného varování lidí před možnými ničivými událostmi. Jak na tuto věc nahlížíte?

Včasné varování před blížícími se živelnými událostmi je zcela klíčové. Proto jsme již vloni v červenci zavedli novou službu, která spočívá v rozesílání upozorňujících SMS vybraným klientům s majetkovým pojištěním a autopojištěním. Lidé jsou tak včas varováni před blížícími se ničivými událostmi, jako jsou kroupy, silný vítr, náledí a další potenciálně nebezpečné jevy. Hlavním cílem této služby je zajistit, aby měli lidé dostatek času na přijetí potřebných opatření k ochraně majetku a společně jsme tak snížili riziko vzniku škod. Tato iniciativa se ukázala být velmi efektivní a má prokazatelně pozitivní dopad na prevenci škod. Naši klienti tuto službu hodně oceňují, což se odráží v jejich zpětné vazbě a spokojenosti. Služba je navíc poskytována zcela zdarma. Od jejího spuštění bylo odesláno klientům už více než milion SMS zpráv s výstrahami, které napomohly včasné reakci a ochraně majetku.


Mohlo by vás zajímat: Radovan Škultéty a Lubor Kunc k ekonomickým výzvám a technologickému pokroku v ČR


Nedílnou součástí pojistného trhu je i konkurence, kdy se pojišťovny snaží klienty oslovit zajímavými nabídkami, které mnohdy nejsou jinde k mání. Na co láká klienty pojišťovna Allianz?

Majetkové pojištění nabízíme jako komplexní produkt, který v sobě zahrnuje pojištění nemovitosti, domácnosti a odpovědnosti. Klientům, kteří si k Allianz přijdou pojistit byt nebo domácnost, která se nachází ve 2. a vyšším nadzemním podlaží, nabízíme významnou slevu na pojistném. Je to logické, protože v těchto bytech je nižší riziko různých typů pojistných událostí, nejen krádeží a vloupání, ale také například vodovodních škod. Dá se říci, že jde o obdobu našeho zvýhodněného autopojištění (jezdím málo, platím málo). Když klient méně jezdí, tak méně bourá, a proto ho odměňujeme slevou na pojistném. U pojištění majetku jsme fakticky začali uplatňovat stejný princip, a to u pojistných smluv uzavřených s obchodníkem.

Pojištění majetku dnes už neznamená jen ochranu obydlí pro případ jeho významného poškození či rovnou zničení. Lidé využívají i pojištění před událostmi, které jsou podstatně častější.

Je to přesně tak a zájem klientů o pojištění těchto drobnějších rizik je značný. Lidé tak často volí variantu pojištění, které chrání jejich majetek například v případě poškození tepelného čerpadla, fotovoltaiky, čerpadla ve studni či pojezdových vrat, a to z jakékoliv příčiny. To znamená, že se pojistka vztahuje i na veškeré stroje pevně spojené s budovou, ať už jde o výtah, kotel, klimatizaci, tepelné čerpadlo, ponorné čerpadlo, elektrický pohon garážových vrat, záložní zdroj, či fotovoltaickou elektrárnu. Chrání tak klienty nejen v případě krádeže, vandalismu, škod způsobených přepětím, zkratem nebo přírodním živlem, ale i z jakékoliv jiné nahodilé příčiny. Limit na takovou pojistnou událost je sto tisíc korun.

Jaký mají lidé zájem o asistenční služby, které jsou nedílnou součástí pojištění majetku?

Zájem o asistenční služby neustále narůstá, hlavně lidé se je již naučili využívat. Stačí, když si zabouchnou dveře bez klíčů, nebo jim v bytě teče voda a v řadě dalších případů. Právě zásahy zámečníků a instalatérů patří mezi nejčastější.

Možnosti majetkových asistencí jsou ale podstatně větší. Příkladem může být unikátní služba Oprava od Allianz. Pojišťovna zde zprostředkuje klientům řemeslníky na opravu jejich poškozeného majetku a za klienta uhradí fakturu za opravu. Allianz pojišťovna tím vychází vstříc klientům a usnadňuje jim řešení škod. Opravu poškozeného majetku nabídne klientovi likvidátor po prvním posouzení pojistné události na základě fotodokumentace. Pokud klient nabídku přijme, likvidátor předá objednávku asistenční službě Allianz Partners, která zrealizuje prohlídku a zajistí koordinaci všech potřebných řemeslníků. Po dokončení opravy proběhne úhrada nákladů mezi Allianz pojišťovnou a Allianz Partners. Klient za službu nic nehradí a pohodlně využívá výhod široké sítě smluvních partnerů Allianz.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články