Poprvé zcela otevřeně o makléřské profesi: co teď a co potom


			Poprvé zcela otevřeně o makléřské profesi: co teď a co potom
27.10.2009 Rozhovory

Profese makléře udělala v posledních letech obrovský krok, ale některé problémy jsou stejné jako před 15 lety, kdy vznikla Asociace pojišťovacích makléřů. V rámci diskuse u kulatého stolu na téma Budoucnost makléřské profese, která proběhla na výroční konferenci Asociace českých pojišťovacích makléřů (AČPM), to konstatoval její místopředseda  Ivan Špirakus.

Dnes přinášíme první část diskuse.

 

Účastníci:

  • Jaroslav Besperát, náměstek České podnikatelské pojišťovny,
  • Jiřina Nepalová, ředitelka Renomia,
  • Vladimír Přikryl, Ministerstvo financí ČR,
  • Tomáš Síkora, výkonný ředitel ČAP, předseda Výboru pro finanční trh,
  • Ivan Špirakus, místopředseda AČPM.

 

Průzkum ukázal, že pojišťovacího makléře má 56 procent podniků. U firem nad 200 zaměstnanců je to dokonce 80 procent. Asociace má v úmyslu tento průzkum zopakovat. „Věřím, že se tato čísla zlepší. Prostor pro růst zůstává především u podniků, které makléře nemají. To je oblast, kterou ovládají pojišťovací agenti,“ uvedl Špirakus.

V podnikatelských rizicích má makléř nezastupitelnou úlohu a nezničí ho ani sebepřísnější právní předpisy, konstatoval Vladimír Přikryl z ministerstva financí. Právě od jeho kolegy z ministerstva financí na konferenci AČPM přitom zazněla informace, že se rozdělí zprostředkovatelská a poradenská činnost. Ale zprostředkovatelská a poradenská činnost spolu jednoznačně souvisí. „Měli byste na tyto věci reagovat,“ otevřeně radil makléřům Vladimír Přikryl.

Přežijí makléři rok 2024?

„Na rozdíl od jiných odborníků si myslím, že příští rok může být ještě krutější než tento. Roste nezaměstnanost, podniky budou činnost utlumovat, některé ji dokonce zastaví. S tím je potřeba počítat. Některé firmy zkrachují nebo omezí svoji činnost. To bude mít vliv na pojištění. A podívejte se, kam směřuje Evropa. Můžeme čekat, že Evropa zavede soukromé penzijní pojištění, což bude znamenat tlak na hodnotu práce. Cena práce tak bude stoupat. Někde je hranice, pro kterou to bude pro podnikatele drahé a převedou svoji výrobu jinam, pokračoval Přikryl: „Jsem přesvědčen, že to přežijete, je jen otázkou, zda všichni. Souvisí to nejen s kvalitou firem, ale především s vývojem ekonomiky,“ shrnul Přikryl.

Makléř se musí odlišit od zprostředkovatele

Jiřina Nepalová, ředitelka společnosti Renomia zdůraznila, že makléři se musí odlišit od MLM, musí klientům věnovat odbornou péči a hodně se dívat do světa. Zvýšit efektivitu své práce, lépe komunikovat s pojistiteli a společně s pojišťovnami přemýšlet nad vyšší efektivitou.

Také Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven (tentokrát podle svých vlastních slov v roli předsedy Výboru pro finanční trh) upozornil na problém odlišit makléře od zprostředkovatele. Potvrdil, že pojišťovny vnímají makléře jako distribuční kanál a nebudou ho vnímat jinak, pokud se něco nezmění. Co se musí změnit, aby pojišťovny přestaly vnímat makléře jako distribuční kanál?

„Makléř by měl zastupovat zájmy klienta, ale je to vždy stoprocentně pravda? Jsou na to vytvořeny nástroje? Jaká cesta vede k odlišení makléře od poradenského byznysu? Pojišťovny vytvářejí nabídku přes provize a to je špatně,“ uvedl Síkora.

Pokračování zítra - tématem budou provize!

Dagmar Šístková

 

Share/Bookmark

Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články