Sci-fi představy realitou? Jak se EU připravuje na nástup samořiditelných aut


			Sci-fi představy realitou? Jak se EU připravuje na nástup samořiditelných aut

Autonomní auta se na trhu Evropské unie objeví už za pár let. Přinesou výhody, ale také požadavky na nová pravidla bezpečnosti provozu či zodpovědnosti za škodu. Podívejme se, jak se na to EU připravuje.

Ročně na evropských silnicích při autonehodách zahynou tisíce lidí. Pochybení člověka je přitom jednou z příčin skoro všech nehod (95 %). V Česku v roce 2018 zemřelo v dopravních nehodách na silnicích 571 osob. Předpokládá se, že samořiditelná osobní i nákladní auta by mohla tuto statistiku výrazně snížit a zvýšit bezpečnost na silnicích.

Digitální technologie rovněž mohou přispět k omezení dopravních zácp a emisí skleníkových plynů. Vzájemným propojením autonomních aut si stroje mohou dát vědět, jakým místům se vyhnout či kde jsou volná parkovací místa. Díky samořiditelným vozům mohou navíc uživatelé jako lidé s handicapem nebo v pokročilém věku dostat lepší přístup k mobilitě.

Každopádně se očekává rapidní růst trhu s autonomními vozy. Podle odhadů by měla díky tomu do roku 2025 vzniknout nová pracovní místa a rozvoj odvětví by v EU mohl přinést tržby kolem 620 miliard eur pro automobilový průmysl a 180 miliard eur pro elektronický průmysl.


Mohlo by vás zajímat: Kybertrendy 2019 podle Avastu? Falešný Obama a chytrá domácnost


Jaké výzvy přináší automatizované řízení 

  • Bezpečnost provozu: Jelikož samořiditelná auta musí fungovat v prostředí neautomatizovaných vozidel, chodců a kol, je nezbytné vytvořit odpovídající bezpečnostní nároky na takové vozy a harmonizovat určitá silniční pravidla na celoevropské úrovni.
  • Otázka odpovědnosti: Rozšíření autonomních vozů, které přebírají činnosti řidiče, je potřeba přizpůsobit i právní prostředí. Legislativa bude muset ujasnit, kdo nese zodpovědnost za případné nehody a škody. Bude to řidič, nebo výrobce vozidla?
  • Zpracovávání dat: Pravidla EU na ochranu osobních dat se týkají rovněž autonomních vozidel, avšak dosud nebyla přijata žádná opatření, která by zajišťovala kyberbezpečnost a chránila samořiditelná auta před kyberútoky.
  • Etické otázky: Autonomní vozy musí respektovat lidské chování a svobodu rozhodování. Zásady EU pro umělou inteligenci sice vznikají, ale zřejmě bude potřeba vytvořit konkrétní standardy.
  • Infrastruktura: Nutné budou významné investice do výzkumu a inovací pro rozvoj technologií a vytvoření dostatečné infrastruktury.

Mohlo by vás zajímat: Allianz ŽIVOT se stal potřetí za sebou finančním produktem roku


Jak na vzniklé otázky reaguje EU
Chytré technologie, umělá inteligence, robotika se rozvíjejí velice rychle a Evropská unie se musí snažit dopady předjímat. Pracuje proto na společných pravidlech.

V návaznosti na strategii Evropské komise pro mobilitu budoucnosti připravil Parlament pod vedením nizozemského konzervativního poslance Wima van de Campa zprávu o autonomním řízení vozidel v evropské dopravě, kterou přijal na plénu 15. ledna 2019.

Budeme jezdit auty, aniž bychom hnuli prstem?

Autonomní vozy jsou vybaveny sensory, kamerami, počítači, velmi přesnou GPS navigací, přijímači satelitního signálu a radary krátkého dosahu, které přebírají buď veškeré úkoly řidiče, nebo některé z nich.

Auta asistující řidiči (první a druhý stupeň automatizace) již na evropském trhu jsou. Samořiditelná auta (třetí a čtvrtý stupeň) se v současnosti testují a jejich uvedení na trh se očekává mezi lety 2020 až 2030. Plně automatizované vozy (pátý stupeň) by se pak měly začít prodávat kolem roku 2030. Očekává se, že všechna nově vyrobená auta budou vzájemně propojena kolem roku 2022.

Jak se EU připravuje na nástup samořiditelných aut

GRAF 1 Sci-fi představy realitou Jak se EU připravuje na nástup samořiditelných aut

Co poslanci navrhují:

  • Politika EU a evropské právo pro automatizovanou mobilitu by měly zahrnovat všechny druhy dopravy včetně té námořní, říční, dále drony dopravující zboží a železniční systémy. Strategie Komise se nyní zaměřuje zejména na silniční vozidla.
  • Snahy o standardizaci na mezinárodní úrovni je nutné koordinovat tak, aby byla zajištěna bezpečnost a interoperabilita aut i přes hranice.
  • Záznamníky dat, jakési černé skříňky pro případ nehody, by měly být v autonomních vozidlech povinné.
  • Odpovídající pravidla ohledně ochrany dat a etických otázek v odvětví automatizované dopravy by měly být vytvořeny co nejrychleji. Zčásti i pro zvýšení důvěry občanů EU vůči samořiditelným autům.
  • Zvláštní pozornost by se měla věnovat vývoji autonomních vozidel, která by mohli využívat lidé s omezenou pohyblivostí a handicapem.

Vývoj evropské legislativy k problematice autonomních vozidel ZDE.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články