Počet krádeží automobilů v Německu výrazně roste. Podle údajů Celostátního svazu německého pojišťovnictví (GDV) bylo v roce 2023 odcizeno celkem 14 585 vozidel s havarijním pojištěním, což je téměř o 20 % více než v předchozím roce. Trend potvrzují i nejnovější policejní statistiky kriminality.
Mohlo by vás zajímat: Martin Švec: Klíčová je odpovědnost klientů nejen za sebe, ale i za své blízké
Místo páčidel a šroubováků nyní zloději k přístupu do vozů často používají bezklíčové vstupní systémy. ADAC již několik let upozorňuje na bezpečnostní mezery v těchto systémech. Tato technologie sice umožňuje řidičům komfort, protože pohodlně otevřou a nastartují auto, aniž by k tomu museli použít klíč. Jenomže zločinci tuto funkci využívají ke krádežím vozidel během několika sekund, a to tak, že pomocí jednoduchých zařízení prodlouží rádiový signál a oklamou vozidlo, aby se domnívalo, že klíč od vozidla odložený doma je v bezprostřední blízkosti vozu.
Německý klub mobility ADAC nyní v rámci testů automobilů analyzoval přibližně 700 vozidel s touto technologií a zjistil, že téměř všechny modely jsou nezabezpečené: odborníci zjistili, že pouze necelých 10 % testovaných vozidel se nepodařilo otevřít.
Jak zabránit krádeži
Aby bylo možné zabránit krádežím bez klíče, vyzývá ADAC výrobce, aby zlepšili zabezpečení rádiové technologie. Vozidla s ultraširokopásmovou technologií (UWB), která může být použita k přesnému určení vzdálenosti mezi klíčem a vozem na základě doby šíření rádiových signálů, již nereagovala při použití rádiového rozšíření používaného ADAC. Pohybové senzory, které deaktivují rádiový klíč, když se nepoužívá, naopak nejsou podle názoru ADAC ideální, protože odcizení je stále možné, dokud se signál nevypne.
A pak je tady prevence. Pro ochranu před krádeží by měly být vozy zaparkovány v uzamčené garáži, pokud je to možné. Na silnici může zloděje odradit dobře viditelná zábrana instalovaná na volantu, která krádež značně komplikuje. Klíče od vozidel s bezklíčovým systémem lze také uchovávat ve speciálních kapsách, které signál blokují.
Mohlo by vás zajímat: Paul Carty: Věřím, že umělá inteligence nikdy nenahradí živého zprostředkovatele
Moderní poplašné a vyhledávací systémy
Kromě těchto opatření mohou dodatečné zabezpečení zajistit poplašné systémy. Pokud nejsou namontovány přímo z automobilky, lze je dodatečně namontovat ve specializované dílně. Spustí se například při otevření zamčených dveří nebo kapoty či víka kufru, rozbití oken nebo pohybu v interiéru. Hlasitý alarm (někdy se světelnou signalizací) má za úkol odradit zloděje a upozornit okolí na nepovolanou manipulaci. Pokud bylo vozidlo odcizeno, mohou k vypátrání pachatelů pomoci GPS trackery. Vysílání hlášení o poloze GPS trackery však lze zabránit rušičkami.
Některé poplašné systémy jsou již vybaveny sledovacími funkcemi, případně mohou být automobily vybaveny mobilními GPS trackery. Stejně jako dodatečně instalované poplašné systémy musí být instalovány nenápadně tak, aby je zloději nemohli deaktivovat nebo s nimi manipulovat. GPS trackery informují majitele prostřednictvím mobilního telefonu, pokud se zaparkované vozidlo zatřese nebo se pohne, a odešlou polohu vozu. Moderní systémy připojení také často umožňují lokalizovat vůz prostřednictvím aplikace ve vozidle.
Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Lukáš Drásta
Údaje o poloze by měly být v případě krádeže předány okamžitě k dispozici policii. Postižení řidiči by nikdy neměli využívat údaje o poloze k pátrání po odcizeném vozidle na vlastní pěst, varuje německý autoklub ADAC.
Komentáře
Přidat komentář