Skutečnost, že dnešní všudypřítomné lithium-iontové baterie představují zvýšené nebezpečí požáru, je zřejmá i z aktuálně přísnějších bezpečnostních požadavků mnoha leteckých společností. Například u dceřiné společnosti Lufthansy Eurowings již cestující nesmějí nabíjet powerbanky na palubě. Ještě předtím musely být do příručního zavazadla zahrnuty náhradní baterie do mobilních telefonů, notebooků a digitálních fotoaparátů. Existuje příliš velké riziko, že způsobí nepozorovaný doutnající požár v nákladovém prostoru jako součást odbaveného zavazadla, což může mít vážné následky.
Zvýšená rizika představují pro pojišťovny také nové výzvy. „Lithiové baterie mají z hlediska pojištění mnoho nevýhod,“ potvrzují analytici společnosti Versicherungsforen Leipzig GmbH. V současné době se také průmyslová pojišťovna QBE Europe stále častěji zabývá požáry způsobenými bateriemi. Většinou jsou způsobeny tzv. "tepelnými průtočnými procesy". „Jedná se o nekontrolované přehřátí, které je často vyvoláno otřesy, přetížením nebo hromaděním tepla,“ vysvětluje Ronald Koster, rizikový inženýr pro Německo ve společnosti QBE.
Mohlo by vás zajímat: Vlog Petra Zámečníka: Jste v záplavové oblasti? Možná vás i pojistí…
Podle údajů společnosti QBE z Velké Británie představují elektrokola rychle rostoucí nebezpečí: V roce 2024 byla spojena s 27 % všech požárů lithium-iontových baterií, které tam byly registrovány. S 362 požáry způsobenými elektrokoly tak musely britské hasičské sbory v loňském roce vyjíždět dvakrát častěji než v roce 2022. Srovnatelné podrobně členěné údaje za Německo, kde měly záchranné složky v roce 2022 podle Německé hasičské asociace celkem 229 497 nasazení kvůli požárům a výbuchům, nejsou aktuálně známy. S ohledem na přibližně 15,7 milionu jízdních kol s elektrickým pomocným pohonem na konci roku 2024 by však toto riziko nemělo být podceňováno.
Rozžhavená baterie "je již v odborných kruzích jednou z typických příčin požárů budov," uvádí například Institut pro prevenci ztrát a výzkum škod veřejných pojišťoven (IFS). Podle zprávy dochází k požáru ve třech ze čtyř případů během nabíjení. „V místnosti, kde se nabíjí baterie, by měl být hlásič kouře a někdo by měl být schopen reagovat na případný alarm,“ doporučuje Hans-Hermann Drews, chemik a výkonný ředitel IFS.
Pojištění pokrývá i technické závady
Poškození baterie na elektrokolech, jejichž aktuální průměrná cena v Německu je 2 650 EUR, lze finančně pojistit speciálním pojištěním jízdních kol. To platí také v případě technických závad; baterie je podle nedávné studie komponentou nejvíce postiženou technickými defekty.
V praxi však novináři při oslovení některých hráčů na německém pojistném trhu dostávali odlišné informace. Podle Carstena Feldmanna, obchodního manažera společnosti Linexo (součást pojišťovny Wertgarantie Group) nenarazil jeho tým pro zpracování pojistných událostí zatím na případ, kdy by baterie elektrokola některého z jejich zákazníků skončila v plamenech. „Vzhledem k tomu, že jsme neobdrželi žádné zprávy o pojistných událostech tohoto druhu, není to zahrnuto do výpočtu našeho pojistného,“ vysvětlil Feldmann.
Mluvčí společnosti Huk-Coburg-Allgemeine Versicherung AG vyjádřila na žádost serveru VersicherungsJournal podobný názor, aniž by uvedla konkrétní čísla případů. Podle ní se taková událost stává jen tu a tam. Místo dramatických scénářů pojišťovny upozorňují na aktuální všestrannost nezávislého pojištění jízdních kol v Německu: skýtá ochranu proti krádeži zejména u kol, která na svém vrcholu dosahují při pořízení pěticiferných nových cen. Kryty jsou také škody způsobené nehodami, pády nebo chybami obsluhy, jakož i zvířaty nebo vlhkostí na motoru.
Mohlo by vás zajímat: Martin Podávka: Jsou zdravotní prohlídky pro řidiče – seniory nutnost?
Opatrnost do budoucna je na místě
Přestože německé pojišťovny zatím nezaznamenaly dramatický nárůst požárů způsobených bateriemi elektrokol, poslední zkušenosti z Velké Británie ukazují, že tento trend přesto může rychle nabrat na síle. S rostoucím počtem elektrokol na německých silnicích – ke konci roku 2024 jich bylo 15,7 milionu – by měli majitelé dbát na bezpečné nabíjení a pojišťovny zvážit odpovídající pojistnou ochranu. Lze předpokládat, že bateriový provoz řady přístrojů a strojů bude v domácnostech nejen v Německu růst, což riziko vzniku požáru z této příčiny postupně umocní a bude potřeba připravit odpovídající pojistné kalkulace.
Komentáře
Přidat komentář