Základní údaje o vývoji trestné činnosti uvádí „Zpráva o krádežích motorových vozidel 2024" vydaná Celostátním svazem německých pojišťoven (GDV). Přesně bylo v loňském roce na území Německa odcizeno 14 162 osobních automobilů s havarijním pojištěním, což je přibližně o 3 % méně než v předchozím roce. Vzhledem k tomu, že náklady německých havarijních pojistitelů na tyto škody klesly mnohem výrazněji o 6 % (na 293,5 milionu EUR), průměrná škoda na jednu událost se snížila na přibližně 20 700 EUR. Od roku 2007 to bylo ovšem už počtvrté, co průměrná výše škody překročila hranici 20 000 EUR. Zatím rekordní průměrná hodnota 21 400 EUR na jedno odcizené auto byla naměřena v roce 2023.
Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Co nás stojí Green Deal?
Celkové škody byly od roku 2007 vyšší rovněž pouze čtyřikrát. Nejvíce do kasy museli havarijní pojistitelé sáhnout při náhradách v roce 2017: vyplatili klientům za ukradená osobní auta téměř 324 milionů EUR. Nejnižší celková výše pojistných plnění tohoto druhu byla zaznamenána v roce 2008, kdy činila méně než 176 milionů EUR. Podle údajů asociace GDV se četnost krádeží na 10 000 osobních automobilů s havarijním pojištěním pohybovala kolem hodnoty 3 (2023: čtyři; 2022: tři; 2021: dvě; 2020: tři; 2019: čtyři).
Krádeže se zvýšily ve více než polovině spolkových zemí
Až v devíti spolkových zemích se loni míra krádeží zvýšila proti celorepublikovému trendu. Nejvýraznější to bylo v Brémách (nárůst o více než třetinu na 148 trestných činů) a v Meklenbursku-Předním Pomořansku (nárůst o téměř čtvrtinu na 225).
Ve zbývajících sedmi spolkových zemích bylo odcizeno méně vozidel než v předchozím roce. Nejsilnější snížení bylo zaznamenáno v Sársku. Tam klesl o šestinu na 70 krádeží. V Braniborsku bylo napočítáno 1 138 trestných činů, tedy o sedminu méně než v Sasku (587) a Berlíně (3 855) přibližně o desetinu méně. Generální ředitel GDV Jörg Asmussen regionální vývoj komentoval: „Berlín je a zůstane hlavním městem zlodějů aut, zde se odehrává více než jedna čtvrtina všech krádeží v SRN.“
Míra krádeží (počet odcizení na 10 000 aut s havarijním pojištěním) byla v Berlíně 39, téměř třikrát vyšší než v Hamburku (14), který je na druhém místě. Nejnižší byl v Bádensku-Württembersku, Bavorsku, Porýní-Falci a v Sársku, po jednom. Průměrná škoda na krádež stoupla pouze v šesti spolkových zemích, a to v Bádensku-Württembersku, Hamburku, Severním Porýní-Vestfálsku, Sasku, Šlesvicku-Holštýnsku a Durynsku. Průměrná výše škod byla v Hamburku výrazně nad celostátním průměrem (20 728 EUR) ve výši 29 432 EUR. Nejnižší průměrná škoda na krádež byla zaznamenána v Brémách, a to pouze kolem 12 750 EUR.
Asociace pojistitelů GDV poskytla podrobnější tabulkový materiál pro německou "Zprávu o krádežích motorových vozidel 2024" ZDE.
Mohlo by vás zajímat: Lukáš Kovanda: Spolu prohrála volby koketerie s eurem a s emisními povolenkami
Jaký vkus mají zloději v Německu?
Z hlediska značek zůstává pro zloděje stále VW nejpreferovanější v Německu (za loňský rok 2 030 ztracených aut), následovaný Audi, Mercedesem a BMW. Tyto čtyři německé brandy dohromady tvoří 42,4 % všech trvale odcizených vozů, což je mírný nárůst oproti předchozímu roku. Všechny čtyři přitom meziročně zaznamenaly nárůst počtu ukradených kusů. Svědčí o tom publikace Spolkového kriminálního úřadu "Kriminalita spáchaná motorovými vozidly: Federální situační zpráva 2024".
Trend zastoupení vedoucí čtveřice značek v celkovém kontextu této trestné činnosti je ovšem v porovnání posledních let klesající. Pro srovnání: před rokem to bylo jen 39,5 %, ale v předchozích letech to bylo stále přes 45 % a téměř 50 % – a v roce 2018 dokonce 56,4 %.
Největší pokles krádeží zaznamenaly Kia (-13,3 %) a Ford (-8,1 %), zatímco u Audi a Renaultu se počty odcizení výrazně zvýšily (+12 %, resp.+13 %). Podle údajů asociace (GDV) se stejné čtyři značky objevují i na předních místech v žebříčku pojištěných řešených případů, přičemž Toyota zaujímá třetí pozici před Mercedesem a BMW. Land Rover má nejvyšší relativní riziko krádeže na 1 000 pojištěných vozidel.
Mohlo by vás zajímat: Deglobalizace mění námořní pojištění: Nová rizika na nebezpečnějších trasách
Co přinese budoucnost?
Německé statistiky ukazují, že přes dílčí zlepšení zůstává tato trestná činnost významným rizikem, jehož dopady se promítají do pojistných plnění v řádech stovek milionů EUR ročně. Rostoucí průměrné hodnoty odcizených vozidel zároveň naznačují, že moderní drahé automobily s pokročilými technologiemi zůstávají atraktivní kořistí organizovaných skupin. Pro majitele vozidel, zejména těch nejžádanějších značek jako Land Rover, VW či Audi, je proto stále důležitější investovat do kvalitních zabezpečovacích systémů a přizpůsobit výběr parkovacích míst. Otázkou zůstává, zda technologický pokrok v oblasti zabezpečení automobilů dokáže dlouhodobě výrazněji snížit míru krádeží, nebo zda budou mít zloději nadále náskok v přizpůsobení novým ochranným mechanismům.
Komentáře
Přidat komentář