Krádeže kol v Rakousku rostou: Jak se bránit a kde hrozí největší riziko?


			Krádeže kol v Rakousku rostou: Jak se bránit a kde hrozí největší riziko?
14.7.2025 Škody, Zahraničí

V loňském roce bylo v Rakousku nahlášeno 19 455 krádeží jízdních kol, což je téměř o pět procent více než v roce 2023, uvádí Rakouský dopravní klub. Dvě třetiny případů se vyskytly v hlavních městech států. Vyřešena je necelá desetina krádeží.

Podle Rakouského dopravního klubu (VCÖ) je v Rakousku více než 7 milionů jízdních kol. Každý rok je ukradeno několik tisíc kusů bicyklů. V roce 2024 vzrostl počet krádeží jízdních kol meziročně o 4,8 % na 19 455, jak nedávno oznámila VCÖ s odvoláním na údaje ministerstva vnitra. Z dlouhodobého hlediska se však nejedná o "špičkovou hodnotu". V roce 2019 před koronavirem bylo nahlášeno 20 805 odcizených jízdních kol, před 10 lety, v roce 2014 to bylo dosavadní maximum 28 274 bicyklů.


Mohlo by vás zajímat: Lucie Urválková z UNIQA opět mezi Nejvlivnějšími ženami Česka podle Forbesu


Dvě třetiny krádeží v hlavních městech států

Přibližně 2/3 případů (12 644 krádeží jízdních kol) se loni odehrály v hlavních městech spolkových zemí, kde žijí celkem 3 miliony lidí, tedy třetina rakouské populace. V absolutních číslech bylo nejvíce hlášeno ve Vídni (7 009). V poměru k počtu obyvatel má však Vídeň třetí nejnižší hodnotu ve srovnání s hlavními městy spolkových zemí s 35 krádežemi na 10 000 obyvatel. Naopak nejvyšší přepočet byl zaznamenán v roce 2024 ve městě Salcburk (70) před Klagenfurtem (65).

V největším bezpečí jsou kola v rakouských venkovských okresech: Güssing měl nejméně případů (2 krádeže), před Hermagorem (3) a Feldkirchenem (5). Mimo hlavní města bylo největší množství jízdních kol loni ukradeno ve městě Dornbirn (368) ve spolkové zemi Vorarlbersko. Je to čtvrté největší město Rakouska. Důvodem může být jeho husté osídlení a čilý turistický ruch.

Dostatek a bezpečná parkovací místa

„Důležitou prevencí odcizení jsou dostatečná a bezpečná parkovací místa pro jízdní kola, zejména na silně frekventovaných místech, jako jsou nákupní ulice, volnočasová zařízení, sportovní zařízení, univerzity a školy,“ říká mluvčí VCÖ Christian Gratzer. Vzhledem k tomu, že jízdní kolo slouží v neposlední řadě jako „přivaděč“ k zastávkám a stanicím prostředků veřejné dopravy, jsou nezbytným opatřením proti zlodějům také dostatečná a bezpečná parkovací místa na vlakových nádražích, u stanic metra a zejména v regionech na autobusových zastávkách, uvádí VCÖ. Těch je však převážně nedostatek. VCÖ chce nyní s pomocí obyvatelstva ukázat, kde přesně chybí. Rakouský dopravní klub vyzval veřejnost, aby příslušné ulice a náměstí lze zadávala do mapy na vcoe.at. VCÖ shromažďuje tyto záznamy a zprávy z jiných problémových oblastí pro cyklistiku a poté je předává odpovědné obci a městu.

Vyřešit lze méně než desetinu případů

V předchozím roce byla vyřešena pouze malá část krádeží: 1 731. V souladu s tím VCÖ doporučuje, aby cyklisté svá kola řádně zabezpečili, a to i když jsou ponechána bez dozoru jen krátkou dobu. Doporučuje se také zapsat si číslo rámu kola, aby bylo možné vyzvednuté kolo snadněji předat právoplatnému majiteli. „U kvalitních nebo novějších kol doporučujeme pojištění proti krádeži. Mělo by sem patřit i krytí pro částečné ztráty způsobené krádeží jednotlivých dílů,“ nabádá VCÖ. „Kolo není jen dopravní prostředek, ale i investice. Jeho ochrana by měla být stejně samozřejmá jako u auta,“ dodává VCÖ.


Mohlo by vás zajímat: Češi nejsou národ skeptiků ale šťastných optimistů!


Rakouský dopravní klub VCÖ je nezávislá organizace, která se zaměřuje na udržitelnou mobilitu, ochranu klimatu a bezpečnou dopravu. Celý název zní: VCÖ – Mobilita s budoucností. Byl založen v roce 1988 ve Vídni. Cílem je prosazovat dopravní systémy, které jsou šetrné k životnímu prostředí, dostupné pro všechny a dlouhodobě udržitelné. VCÖ často spolupracuje s městy, obcemi, školami a odborníky na různých projektech a vydává analýzy i doporučení pro zlepšení dopravní politiky.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články