Nejnovější výzkum rakouského autoklub ÖAMTC sledoval v březnu a dubnu letošního roku celkem 14 856 lidí v hlavních městech spolkových zemí. Výsledky ukázaly překvapivé rozdíly v používání důležité ochranné pomůcky podle typu vozidla. Z celkového počtu 13 621 cyklistů a 1 235 jezdců na e-koloběžkách vyplynulo, že helmu nosí:
- 55 % jezdců na elektrokolech
- 37 % cyklistů na klasických kolech
- pouze 12 % jezdců na e-koloběžkách
„Data ukázala jasný nesoulad mezi typy vozidel,“ konstatovali autoři studie. Obzvláště šokující byl údaj o uživatelích půjčených koloběžek, kde byla zkušenost s jezdci v přilbě „de facto nulová".
Mohlo by vás zajímat: Zajišťovna Africa Re zlepšila v roce 2024 své finanční výsledky
Geografické rozdíly napříč Rakouskem
Míra nošení přileb se výrazně liší i mezi jednotlivými městy. Nejvyšší kázeň vykazují cyklisté v Linci s 62 %, následuje Vídeň s 51 % a Bregenz se 47 %. Salcburk (43 %) a Štýrský Hradec (41 %) byly uprostřed pole. Na chvostu žebříčku se umístily s nejnižším zastoupením jezdců s helmou Eisenstadt (30 %), Innsbruck (21 %), Klagenfurt (20 %) a St. Pölten (16 %).
Účel jízdy rozhoduje o bezpečnosti
Významnou roli hraje také důvod, proč lidé na kolo nebo koloběžku vyrážejí. Podle jednoho z autorů studie Davida Nosého byla míra nošení přileb mezi cyklisty na rekreačních trasách 73 %, ale pouze 35 % na každodenních trasách do práce a 42 % na trasách se smíšenou cyklistikou. „To logicky naznačuje, že přilba bude s větší pravděpodobností vnímána jako nevhodná a překážející na cestě do práce nebo do kanceláře ve městě než na soukromých stezkách nebo delších cyklistických výletech,“ vysvětluje Nosé.
Věk jako klíčový faktor
Používání přilby se také výrazně liší podle věkových skupin, což je podle ÖAMTC jasně patrné i ze statistik nehod za rok 2023. Nejnižší míru nošení přilby vykazuje skupina cyklistů ve věku 15 až 24 let (34 %), následovaná seniory staršími 85 let (35 %). Naopak mezi lidmi ve věku 55 až 74 let mělo v době nehody nasazenou helmu 55 % účastníků.
Rostoucí počet nehod vzbuzuje obavy
Celkově se počet nehod v silničním provozu se zraněním za účasti cyklistů a jezdců na elektrokolech za posledních 10 let zvýšil o 42 %. Ještě více alarmující je nárůst nehod jezdců na kolech a koloběžkách, v nichž nefigurují žádná další vozidla – tyto incidenty, jako jsou pády, se dokonce zvýšily o 112 %.
Komplexní řešení pro budoucnost
ÖAMTC vidí řešení v holistickém přístupu k bezpečnosti. „Infrastruktura musí zohledňovat rostoucí objem cyklistiky – to znamená, že musí být bezpečná a přátelská k jezdcům na kolech i koloběžkách,“ říká Nosé. Kromě lepší infrastruktury je podle něj nezbytná „nová cyklistická kultura" a spolupráce mezi účastníky silničního provozu. Základní pravidlo však zůstává jasné: „Zároveň by se kvůli bezpečnosti měla nosit helma."
Mohlo by vás zajímat: Acrisure míří mezi globální lídry. Nová investice podpoří akvizice a vývoj
Jízda bez přilby může znamenat spoluvinu při karambolu
Odkazuje také na nedávné rozhodnutí rakouského Nejvyššího soudu, že snížení náhrady za bolest a útrapy může být nyní účinné i pro jezdce na elektrokolech, pokud se pohybovali na stroji bez přilby. Nenošení cyklistické přilby při jízdě na elektrokole je podle nejvyšších soudců považováno za nedbalost ve vlastních záležitostech.
U spoluzavinění z nedbalosti není nutné ani zavinění v technickém smyslu, ani protiprávní jednání, zdůrazňuje Nejvyšší soud. Stačí být nedbalý o vlastní statky, mezi které patří i zdraví.
Poškozený může být obviněn z nedbalosti ve vlastních záležitostech, pokud opomenul ochranná opatření, "která by podle všeobecného povědomí zúčastněných kruhů měla být použita každou normálně uvažující a rozumnou osobou".
Pro pojišťovny i účastníky provozu toto rozhodnutí znamená nutnost přehodnotit přístup k prevenci a odpovědnosti – helma už není jen otázkou osobní volby, ale stává se faktorem ovlivňujícím výši náhrady škody a újmy na zdraví.
Komentáře
Přidat komentář