Katastrofa začala už 3. června, kdy se krátce po půlnoci objevily první plameny. Ohnisko požáru bylo lokalizováno pravé v části paluby, kde se nacházely elektromobily a hybridní automobily. Celkově bylo na palubě 3048 vozidel, mezi nimiž bylo 70 čistě elektrických aut a dalších 681 hybridů. Vyšetřování požáru bude pravděpodobně bezvýsledné vzhledem k rozsahu škod, nicméně odborníci již poukazují na možné vzplanutí baterií elektromobilů, které jsou v posledních letech stále častějším zdrojem podobných incidentů.
Mohlo by vás zajímat: Vladimír John: Stát výrazně ovlivňuje poptávku po zemědělském pojištění
Situace se dramaticky vyhrotila krátce po vzniku požáru. Posádka složená z 22 členů rychle opustila loď a zachránila se na záchranných člunech. Aljašská pobřežní stráž je bezpečně dopravila na pevninu a rozhodla, že požár nechá dohořet, aby se předešlo dalšímu nebezpečí, a pak loď odtáhne k pevnině. Specializovaná plavidla lodě, schopná odtáhnout poškozené plavidlo, však nedorazila včas, a Morning Midas se nakonec potopila do hlubin přesahujících 4450 metrů.
Ekologické dopady tohoto incidentu zatím nejsou jasné, nicméně obavy jsou značné. Ačkoli zatím nebyly hlášeny žádné známky úniku paliva či oleje, na palubě zůstalo přibližně 350 metrických tun plynného paliva a asi 1530 metrických tun topného oleje. V oblasti nyní preventivně operuje specializovaná loď s vybavením na zachycení případných ropných skvrn.
#UPDATE 2
— USCGAlaska (@USCGAlaska) June 6, 2025
- Vessel is approx. 340 mi SW of Adak.
- Wednesday overflight confirmed vessel still on fire, no visible indication it’s taking on water.
- Zodiac Maritime coordinating to send salvage team for assessments.
From Wednesday
Press Release: https://t.co/SBVLX7MlHs https://t.co/bZnkENfdS5 pic.twitter.com/kNzAzAYpw6
Incident Morning Midas připomíná jinou známou nehodu – tragédii lodi Felicity Ace před třemi lety, která rovněž převážela velké množství automobilů včetně elektromobilů. Po podobném požáru skončila rovněž na dně oceánu a způsobila škody jen na vozidlech ve výši asi 9,4 miliardy korun.
Mohlo by vás zajímat: Michal Šimon: Kdy jste kontrolovali pojištění majetku? Aktualizaci neodkládejte
Tragédie lodi Morning Midas je dalším důrazným varováním před riziky spojenými s přepravou moderních vozidel na moři, zejména elektromobilů s potenciálně nestabilními bateriemi. V následujících měsících lze očekávat zvýšený tlak na regulátory a přepravní společnosti, aby výrazně zpřísnily bezpečnostní pravidla a investovaly do technologií, které umožní efektivnější prevenci a zvládání podobných katastrof. Budoucí námořní přeprava bude pravděpodobně čelit větším kontrolám a přísnějším normám, aby se podobné nehody minimalizovaly.
Komentáře
Přidat komentář