Námořní i letecké pojištění pod tlakem konfliktů na Blízkém východě


			Námořní i letecké pojištění pod tlakem konfliktů na Blízkém východě
26.8.2025 Škody, Zahraničí

Na portálu amerického časopisu Carrier Management byl zveřejněn článek o aktuálním vývoji na Blízkém východě s tím, že se tam zvyšují rizika kumulace škod. Pojistitelé, kteří provozují námořní pojištění, letecké pojištění, kybernetické pojištění a pojištění pro případ terorismu čelí podle zprávy ratingové agentury Morningstar DBRS aktuálnímu tlaku v oblasti upisování a potencionální kumulaci škod v důsledku zvýšeného stupně nepřátelství mezi Izraelem a Iránem.

Ve zprávě ratingové agentury Morningstar DBRS se dále uvádí, že zajišťovací kapacita by se mohla v určitých typech zajištění snížit z důvodu kontinuálního konfliktu Izrael – Irán, což by zvýšilo náklady primárním pojistitelům. Agentura Morningstar DBRS vychází z toho, že daný konflikt představuje pro globální pojišťovnictví komplexní výzvu, neboť se týká téměř každého typu majetkového a odpovědnostního byznysu a téměř každé třídy aktiv.


Mohlo by vás zajímat: Jan Křehlík: Naše vize? Silná ČPP, která bude nablízku klientům i partnerům


I když vyšší pojistné v námořním a leteckém pojištění může poskytnout v upisování jisté krátkodobé ulehčení, tak kumulace rizikových expozic u pojištění pro případ válečných rizik, kybernetických rizik, cestovních rizik a politických rizik představuje významný kapitálový tlak na mnohé pojistitele. Současně může volatilita investičního portfolia ohrozit kapitálové rezervy a míry solventnosti.

Nicméně ty pojišťovací společnosti, které mají silnou zajistnou ochranu, konzervativní investiční alokace a proaktivní podnikové řízení rizik budou v lepší pozici, aby čelily volatilitě.  Sledovaná zpráva vymezila též segmenty, jež jsou nejvíce ohroženy konfliktem na Blízkém východě. Patří mezi ně námořní pojištění, letecké pojištění, kybernetické pojištění, ale i některá další rizika v majetkovém pojištění, pojištění politických rizik a pojištění rizik dodavatelských řetězců. 

Ve zprávě se též vysvětluje, že námořní pojištění je často prvním segmentem v pojišťovacím byznysu, který musí reagovat na geopolitická rizika. Kromě izraelských přístavů se v celé širší oblasti Blízkého východu projevilo významné přecenění rizik, resp. stanovení nového pojistného.  Lodě plující Rudým mořem, Hormuzským průlivem a Perským zálivem, což jsou kritické body pro globální obchod s energiemi, čelí rychle rostoucímu pojistnému. Pojistné u pojištění námořního kaska (majetková škoda) a pojistné u pojištění strojů u lodí, které proplouvají Hormuzským průlivem, vyskočilo v posledních několika týdnech o 60 %. Ve zprávě agentury Morningstar DBRS se též konstatuje, že rapidní vzestup pojistného u pojištění pro případ válečných rizik je pro námořní pojistitele dvojsečným mečem.


Mohlo by vás zajímat: Pohled za hranice: Kdo je v čele slovenského žebříčku poradců ve 2Q 2025?


I když vyšší pojistné může v krátkodobém období podpořit ziskovost v upisování (zejména u pojistitelů provozujících speciální námořní pojištění pro případ válečných rizik), tak koncentrace rizika na hlavních námořních trasách zvyšuje potenciál pro významné souvztažné škody, pokud nastane velký incident. Obsazení tankerů či zacílení na komerční tankery iránskými silami v minulosti ukazuje, jak rychle se mohou pojištěné škody materializovat. Například přímý raketový útok na velký tanker s LNG by mohl vyvolat pojištěnou škodu přesahující 500 mil. USD, pokud se bere v úvahu pojištění námořního kaska a potenciální odpovědnostní nároky.

Navíc, opatrní globální zajistitelé mohou podle dané zprávy reagovat nárůstem zajistného nebo mohou snížit své zajišťovací kapacity.  Prostě problém kumulace válečného rizika by mohl vést u některých poskytovatelů speciálního pojištění a u námořních syndikátů k tlaku na kapitálovou přiměřenost.

Ovšem konflikt Izrael – Irán zvyšuje též rizika pro pojistitele provozující letecké pojištění, tj. pojištění leteckého kaska a příslušné pojištění odpovědnosti. Tato rizika se týkají jak vzdušného prostoru, tak i letišť. I když pojištění pro případ válečných rizik často obsahuje výluky, které limitují krytí v aktivních konfliktních zónách, tak ve zprávě se vysvětluje, že povaha moderních raket a dronových technologií činí obtížným plně předvídat nebo obsáhnout škody. 

Zbloudilá raketa nebo špatně kalkulovaná protivzdušná obrana by mohly způsobit ztrátu komerčního letadla a vyústit ve značnou pojištěnou škodu. Jako příklad se uvádí Boeing 737-800 Ukrajinských mezinárodních aerolinií se 176 cestujícími, který byl sestřelen iránskou protivzdušnou obranou po tom, když byl chybně identifikován jako americká střela s plochou dráhou letu.


Mohlo by vás zajímat: Počty poradců v létě dále rostly


Kromě rizik ve vzdušném prostoru jsou nyní pod větší hrozbou v Izraeli, Jordánsku a státech Zálivu (Perský záliv) i letiště, zařízení pro údržbu a letecká infrastruktura. Pozemní útoky by mohly vést ke škodám na majetku, k přerušení provozu a odpovědnostním nárokům.   Upisovatelé válečných rizik již započali měnit, resp. zvyšovat, pojistné a zpřísňovat znění pojistných podmínek mimo jiné tak, že zavedli explicitnější výluky pro zóny konfliktu. 

Přestože globální pojistitelé snížili v leteckém pojištění po tom, co stovky pronajatých letadel zůstaly v Rusku po začátku jeho invaze na Ukrajinu, své celkové vystavení válečným rizikům, tak jakákoli velká letecká škodní událost by mohla stále ještě zatížit jejich rozvahy. Zajistitelé mohou rovněž posunout hranice vlastního vrubu (např. výše škody, při které se začíná podílet škodní nadměrek), redukovat kapacitu retrocesí a tlačit prvopojistitele, aby absorbovali vyšší spoluúčast na škodě.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články