Současná doba, poznamenána konflikty na Blízkém východě a Ukrajině, proměnila námořní přepravu v riskantnější podnik než kdykoli předtím za posledních dvacet let. Strategicky klíčové oblasti Rudého a Černého moře – tepny světového obchodu s ropou, uhlím a obilninami – by bez specializovaného válečného pojištění mohly ochromit globální dodavatelské řetězce.
Mohlo by vás zajímat: „Šokující“ předpovědi pro rok 2025 od Saxo Bank. Padne velká pojišťovna?
V tomto dynamickém prostředí získávají stále větší význam specializovaní pojišťovatelé, jejichž služby chrání plavidla před škodami způsobenými moderními hrozbami – od dronů přes rakety až po plovoucí miny. Ačkoliv tradice námořního pojištění v Londýně sahá až do 17. století, současný trh s válečnými pojistkami zažívá nebývalý rozmach, živený postpandemickým oživením obchodu a eskalující geopolitickou nestabilitou. Expertní odhady naznačují, že roční pojistné v tomto segmentu může dosahovat astronomické částky jedné miliardy dolarů.
„Bez existence specializovaného trhu s válečným pojištěním by dopady na klíčové námořní obchodní trasy byly daleko devastující," poznamenává Chris Goddard, zakladatel a CEO společnosti Vessel Protect, jednoho z předních hráčů v oboru. Jeho společnost patří mezi průkopnické firmy, které spadají do segmentu Managing General Agents (MGAs) a které si vybudovaly základnu v Londýně, aby mohly konkurovat zavedeným gigantům z Lloyd's of London. Jejich byznys model je velmi specifický – nabízejí pojistné krytí pro rizikové plavby za miliony dolarů, a přitom doslova „sází“ na bezpečný průjezd kolosálních, téměř 300 metrů dlouhých plavidel. A daří se jim „Náš růst a získaný tržní podíl předčily veškerá očekávání,“ přiznává Goddard, přičemž vzpomíná na skromné začátky firmy, kterou založil během pandemie ve vlastním obývacím pokoji. V současnosti firma Vessel Protect pojišťovala v jednu chvíli bezmála třetinu všech obilných lodí vyplouvajících z ukrajinských přístavů.
Tato pojištění se stala klíčovým faktorem v udržení životně důležitého globálního toku zboží. Podle analytické společnosti Kpler procházelo Rudým a Černým mořem během první poloviny loňského roku zboží v ohromující hodnotě 150 miliard dolarů – v přepočtu více než 830 milionů dolarů denně. A není tak překvapením, že na dynamicky se rozvíjejícím trhu se v posledních letech etablovaly i další významné společnosti – Navium Marine Ltd., Ai Marine Risk Ltd., Clearwater UW Ltd. a K2 Rubicon Specialty. Jejich portfolio sahá od klasického válečného pojištění přes ochranu hodnoty plavidel a nákladu až po specializované produkty kryjící například únosy členů posádky.
Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Když je výsledek předem dán…
Za kormidlem těchto společností stojí osobnosti s pestrou profesní minulostí – od veteránů pojišťovnictví po experty z vojenského zpravodajství. „V posledních letech jsme svědky bezprecedentního nárůstu nových poskytovatelů námořního pojištění, a to zejména v segmentu MGAs," potvrzuje Louise Nevillová, ředitelka pro námořní, nákladní a logistické pojištění ve společnosti Marsh & McLennan, světové jedničce v pojišťovacím makléřství.
Majitelé lodí dnes hledají pojistné krytí pro plavby napříč řadou rizikových oblastí – od Guinejského zálivu přes Perský záliv až po více než 32 000 kilometrů ruského pobřeží. Zatímco běžné námořní pojištění funguje na principu ročních smluv podobně jako pojištění domácnosti či automobilu, v konfliktních zónách tato ochrana neplatí. Proto si rejdaři musí sjednat speciální válečné pojištění, typicky na sedm dní, v některých případech až na rok.
Christina Serebriakova, makléřka specializující se na zemědělské komodity z kyjevské Atria Brokers, která často zprostředkovává pojištění pro přepravce ukrajinského obilí, upozorňuje na rizika spojená s odmítnutím válečného pojištění. „Rejdaři, kteří se rozhodnou ušetřit na pojistném, mohou v případě incidentu čelit katastrofálním finančním ztrátám, které budou muset hradit z vlastních zdrojů. Pojišťovatelé při stanovení rizika používají sofistikované, ale v jádru jednoduché výpočty založené na statistice: Kolik lodí úspěšně proplulo danou oblastí a kolik jich utrpělo škody…“
Od zahájení útoků jemenských Húsíů v Rudém moři v roce 2023 bylo zaznamenáno více než 100 incidentů. Tragická bilance zahrnuje nejméně čtyři ztracené životy členů posádek a četná plavidla poškozená či zapálená raketovými útoky. Dramatickým příkladem je tanker Sounion, který plul pod řeckou vlajkou a který po zásahu Íránem podporovanými bojovníky hořel více než měsíc, než byl zachráněn námořními silami EU. Jiný případ – potopení lodi Tutor dronem v červnu 2024 – ilustruje finanční rizika, kterým pojišťovatelé čelí. Odhadovaná hodnota této jediné lodi dosahovala 37 milionů dolarů.
Série těchto ztrát však začíná pomalu vrhat stín na dosavadní zlatou éru válečného pojištění a může představovat zvýšené riziko pro nově vstupující MGAs. Přesto podobné firmy i nadále vznikají. „Nové odvážné společnosti poskytují krytí pro operace, které tradiční hráči odmítají pojistit," vysvětluje Anders Hovelsrud, pojistný ředitel Norské asociace pro pojištění válečných rizik, přičemž poznamenává, že je obvyklé, že někteří jeho klienti přešli k novým poskytovatelům, když nemohli získat krytí pro určité oblasti od tradičních pojišťovatelů. Expanze trhu však není omezena pouze na nováčky. NorthStandard Ltd., druhý největší světový poskytovatel pojištění proti katastrofám jako jsou ropné skvrny, oznámil plány na rozšíření několika obchodních linií včetně válečných pojistek.
Mohlo by vás zajímat: Dušan Šídlo: Více peněz přes charisma? Jasně, ale bez práce to nebude
Přestože neexistuje standardizovaný ukazatel pro měření ročního objemu předepsaného pojistného, odborníci se shodují na dramatickém nárůstu v posledních třech letech. Například podle odhadů Marsh & McLennan dosahuje londýnské válečné pojistné přibližně 500 milionů liber (621 milionů dolarů), přičemž globální trh by mohl atakovat hranici jedné miliardy dolarů. „Dobře sjednané pojištění je zkrátka a dobře katalyzátorem světového obchodu," uzavírá Neil Roberts, vedoucí námořní a letecké sekce Lloyd's Market Association. „Bez něj by se globální ekonomika zastavila."
Komentáře
Přidat komentář