Podle německého Spolkového statistického úřadu (Destatis) se odpovídajícím způsobem zvýšil podíl mladších účastníků nehod s elektrokoly: v roce 2014 byl každý devátý účastník nehody na něm (tzv. pedelecu) mladší 45 let (10,7 %), do roku 2023 se tento podíl zvýšil na téměř každého třetího účastníka (31,2 %). Pro srovnání, každý šestý účastník nehody na nemotorizovaném bicyklu byl starší 65 let. Více než polovina (54,8 %) byla mladší 45 let.
Mohlo by vás zajímat: Pojišťovny ověřily více než 4 miliony osob přes ČKP
Vyšší popularita se odráží v rostoucích počtech nehod
Celkově počet nehod na e-kolech s podpůrným pohonem v Německu v posledních letech prudce vzrostl: v roce 2023 policie zaznamenala více než 23 900 takových kolizí se zraněním osob, což je přibližně jedenáctkrát více než v roce 2014, kdy bylo takových událostí jen něco málo přes 2 200. Oproti tomu počet nehod se zraněním osob u konvenčních jízdních kol bez pomocného pohonu klesl: z více než 76 600 v roce 2014 na necelých 72 200 v roce 2023 (minus 7 %). Rok 2014 je prvním rokem, kdy se v policejních registracích nehod na celostátní úrovni v Německu rozlišuje mezi jízdními koly bez pomocného motoru a s podpůrným elektromotorem (pedelec). Jedním z důvodů tohoto vývoje je rostoucí obliba jízdních kol s pomocným motorem. V roce 2022 mělo v Německu již 15,5 % soukromých domácností alespoň jeden pedelec, zatímco v roce 2014 to bylo 3,4 % domácností.
To se odráží i v počtu uživatelů elektrokol, kteří se stali účastníky nehod. Výrazně vzrostl také počet usmrcených uživatelů pedeleců při dopravních nehodách: v roce 2023 zemřelo na kole s podpůrným elektromotorem 188 osob, zatímco v roce 2014 přišlo o život takto 39 osob. Naproti tomu počet obětí na nemotorovém konvenčním šlapacím kole mezi lety 2014 a 2023 klesl: v roce 2023 zemřelo na nemotorovém kole 256 osob oproti 357 osobám v roce 2014.
Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Zelené kádrování...
Nehody na elektrokolech jsou častěji smrtelné než nehody na nemotorových kolech
Vzhledem k rostoucímu počtu nehod se diskutuje o tom, zda jsou elektrokola nebezpečnější než kola bez motoru. Na každých 1 000 nehod pedeleců s následkem zranění přišlo v roce 2023 o život v průměru 7,9 jezdců, zatímco u nemotorových kol to bylo na 1 000 událostí s újmou na zdraví 3,6 smrtelných nehod. To je však dáno také věkem obětí: zranění nebo usmrcení na jízdním kole s elektropohonem byli v průměru ve věku 53 let, a tedy i přes klesající průměrný věk starší než usmrcení na nemotorových kolech, kterým bylo v průměru 42 let. Starší lidé se při pádu vážně nebo smrtelně zraní častěji než mladší lidé.
V této souvislosti je nápadné, že počet usmrcených osob při nehodách na elektrokolech připadající na 1000 neštěstí se zraněním na e-kolech v posledních letech výrazně klesl: v roce 2014 připadalo na 1 000 nehod se zraněním na kolech ještě 17,4 usmrcených osob, zatímco loni to bylo 7,9 usmrcených osob. I tento trend je mimo jiné způsoben rovněž snižujícím se věkem účastníků nehod.
Mohlo by vás zajímat: Nečekaný dopad zákona o povinném ručení na pojištění majetku
Metodická poznámka:
Pedelec je jízdní kolo s asistencí při šlapání, vybavené pomocným pohonem na elektromotor o maximálním trvalém výkonu 0,25 kW, jehož asistence se postupně snižuje se zvyšující se rychlostí jízdy a přeruší se nejpozději při dosažení rychlosti 25 km/h.
Komentáře
Přidat komentář